Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 18 شهریور 1403 - 04:14

12
خرداد
هنر درمانی، راهی به سوی شادی و سرزندگی

هنر درمانی، راهی به سوی شادی و سرزندگی

افسردگی، احساس یاس و ناامیدی، استرس و اضطراب به یکی از رایج‌ترین مشکلات روحی و روانی در عصر حاضر تبدیل شده‌ است. چندی پیش بنا بر گزارش مرکز آمار و اطلاعات شهر تهران تنها سه درصد از ساکنین کلانشهر تهران

 تحریریه زندگی آنلاین : افسردگی، احساس یاس و ناامیدی، استرس و اضطراب به یکی از رایج‌ترین مشکلات روحی و روانی در عصر حاضر تبدیل شده‌ است. چندی پیش بنا بر گزارش مرکز آمار و اطلاعات شهر تهران تنها سه درصد از ساکنین کلانشهر تهران احسای شادی و سرزندگی دارند و مابقی 97 درصد امید به زندگی و احساس شادمانی ندارند یا بسیار کم است. دلایل عمده وضعیت نامطلوب سرزندگی شهری هم مشتمل بر چهار عامل در تهران می باشد که شامل میزان پایین مشارکت و تعاملات اجتماعی، توزیع نامتوازن و نامطلوب خدمات ورزشی و فراقتی، وضعیت نامطلوب محیط زیست و شرایط نامساعد فضاها یا عرصه های عمومی برآورد شده است.

این آمار و ارقام مربوط به کل رده های سنی ساکن پایتخت می شود، در حالی که جوانان باید به لحاظ سلامت جسمی و روحی و شور جوانی باید شرایط بهتری نسبت به افراد میانسال و سالمند داشته باشند شاید بتوان به این نتیجه رسید که در کل آمار سه درصد شادمان جامعه جایگاهی برای قشر بازنشسته و میانسالان نتوان متصور بود.

با وجود تمام این آمارها بازهم می توان راح حل هایی پیدا کرد که بتوان از آن طریق شرایط را به گونه ای بهبود داد که از این وضعیت بیرون بیاییم. یکی از این راه حل ها هنر درمانی یا آرت تراپی می باشد. هنر درمانی یکی از راه‌های شگفت‌انگیز رهایی از اضطراب و افسردگی در دوران بازنشستگی یا میانسالی به بعد است. در واقع هنردرمانی پلی به سوی آرامش روحی و جسمی را برای افراد فراهم می‌کند. هنر درمانی در سالمندان باعث تقویت مهارت‌های ارتباطی، بهبود قوه تمرکز و کاهش احساس تنهایی و انزوا می‌شود. تداوم این رویه باعث می‌شود که احساس عزت نفس در افراد مسن به بهترین شکل ممکن تقویت شود. همچنین خودآگاهی افراد را به حد مطلوبی می‌رساند.

درواقع هنر درمانی بستری را فراهم می کند که افراد بدون نیاز به گفتگو، بدون نیاز به مخاطبی که بخواهند با او صحبتی کنند و کلام خود را از طریق صحبت به او انتقال دهند، با فعالیت هایی مثل نقاشی، نواختن ساز، مجسمه سازی و ... می توانند با محیط ارتباط بگیرند و به آرامش روحی خود برسند. هنر درمانی یک تکنیک است که ریشه در این ایده دارد که بیان خلاق می تواند شفا و بهزیستی روانی را تقویت کند. جسم انسان پیر و ناتوان می شود اما ذهن به جاودانگی می اندیشد. هرکدام از ما منحصر به فرد هستیم که از این قوه تخیل و نیروی ذهن خود می توانیم استفاده کنیم و به واسطه هنر ، آرزوهای فردی خود را برآورده سازیم. به همین دلیل است که هنر باعث کاهش تنش هاست و در برآورده کردن آرزوهای فردی می تواند عمل کند. و این اثر و نتیجه هنر درمانی است.

 

تعداد بازديد: 232 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز