Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 04:47

20
اردیبهشت
بهترین پارچه برای دوخت ماسک خانگی چیست؟

بهترین پارچه برای دوخت ماسک خانگی چیست؟

ماسک‌هایی که به شکل غیر استاندارد ساخته شوند شکاف‌ها و روزنه‌هایی دارند که بازدهی ماسک را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهند.

 تماس با این قطرات آلوده باعث بیماری می‌شود. تماس با این ویروس بیشتر از طریق سطوح اتفاق می‌افتد، اما ذرات حاصل از عطسه و سرفه تا مدتی در هوا معلق می‌مانند و همین مسئله نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است. ذرات معلق می‌توانند صد‌ها متر در هوا حرکت کنند و به این‌طرف و آن‌طرف بروند، جریان هوا نیز می‌تواند آن‌ها را به حرکت درآورد و از جایی به جای دیگر منتقل کند. ذرات بین ۱۰ نانومتر تا ۱۰ میکرومتر از طریق تنفس وارد ریه می‌شوند به همین خاطر پوشاندن دهان و بینی برای جلوگیری از وارد شدن ذرات معلق به ریه بسیار ضروری است.

به همین دلیل است که تقریباً همه متخصصان توصیه می‌کنند که در فضا‌های عمومی از ماسک استفاده شود.

کارشناسان می‌گویند با توجه به کمبود ماسک این امکان وجود دارد که در فضا‌های عمومی ماسک‌های پارچه‌ای استفاده و ماسک‌های پرستاری و N ۹۵ برای کادر درمان ذخیره شود. اما همه پارچه‌ها به یک میزان توان بازدارندگی و فیلتر هوا را ندارند. تحقیقات اخیر در این زمینه نشان می‌دهند که پارچه‌هایی که ترکیبی از پنبه با ابریشم طبیعی هستند و یا پارچه‌های ابریشمی بهترین جنس برای ماسک محسوب می‌شوند. وقتی فرد مبتلا به کرونا عطسه یا سرفه می‌کند ذرات بزاق نسبتاً بزرگی به اندازۀ ۱-۵ میلیمیتر با شعاع ۵/۱ تا ۲ متر را به اطراف پراکنده می‌کند. به همین خاطر است که متخصصان توصیه می‌کنند فاصلۀ ۵/۱ تا ۲ متری با دیگران را حفظ کنیم.

بیشتر بخوانید:

روش دوخت ماسک دهان مرحله به مرحله

 

بهترین پارچه‌های برای تولید ماسک خانگی

دانشمندان دانشگاه شیکاگو پارچه‌های مختلفی را آزمایش کردند تا ببینند کدام جنس پارچه می‌تواند جلوی ورود ذرات معلق به ریه را بگیرد. پارچه‌هایی مانند فلانل، پنبه، پلی‌استر، پارچه‌های ترکیبی، ابریشم طبیعی و شیفون مورد مطالعه قرار گرفتند. دانشمندان ذراتِ ۱۰ نانومتر تا ۶ میکرومتر را روی این پارچه‌ها به حالت انفجاری رها کردند تا میزان نفوذپذیری پارچه را در برابر این ذرات آزمایش کنند و میزان ذراتی که از هر جنس پارچه عبور می‌کند را اندازه گرفتند.

ضریب فیلتر کردنِ ذرات بالای ۳۰۰ نانومتر برای پارچه‌های پنبه‌ای بیش از ۸۰ درصد بود. محققان ترکیبی از پارچه‌ها را نیز مورد آزمایش قرار دادند تا ببینند برای مثال ترکیب پارچه پنبه‌ای با ابریشمی چگونه است. به این ترتیب که یک لایه پنبه و دو لایه ابریشم را مورد آزمایش قرار دادند و نتیجه این آزمایش بالا رفتن ضریب فیلتری هوا بود. تریکب یک لایه پنبه با دو لایه ابریشم تا ۹۰درصد جلوی ورود ذرات بالای ۳۰۰ نانومتر را می‌گرفت. یک لایه پارچه پنبه‌ای با یک لایه پارچه فلانل هم همین کارایی داشت. ترکیب پارچه‌ها به صورت لایه لایه برای جلوگیری از ورود ذرات آلوده به ریه کارایی بیشتری دارد. به این معنا که فشردگی پارچه پنبه‌ای که محکم بافته شده است، جلوی ورود بخشی از ذرات را می‌گیرد و پارچه ابریشمی به خاطر ایجاد بار الکتریکی ذرات را به دام می‌اندازد.

بیشتر بخوانید:

آموزش دوخت ماسک دهان قابل شستشو

منبع: ایرنا

برچسب ها: ماسک، ویروس کرونا، آموزش دوخت ماسک، ماسک پارچه ای، الگو دوخت ماسک، دوخت ماسک تعداد بازديد: 656 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز