Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 23:26

29
شهریور
عصاره شهربازی های دنيا در پارك ارم

عصاره شهربازی های دنيا در پارك ارم

تلاش شده هر آنچه كه برای یك تفریح سالم لازم است در این مكان وجود داشته باشد. به طور مثال وقتی كودكی در خانه‌اش بازی‌های الكترونیكی دارد، نباید در شهر بازی‌اش جای چنین بازی‌هایی خالی باشد.

 تورا حسینی

 

مدت زیادی از ترك وسایل بازی غول‌پیكر شهربازی تهران می‌گذرد. در این سال‌ها پارك قدیمی ارم كه تاریخی 40 ساله دارد، نزدیك‌ترین شهربازی پایتخت بوده است. كودكانی كه زمانی با ترن هوایی این مجموعه كه ویژه‌ترین وسیله بازی این پارك است، بازی می‌كردند حالا پا به میانسالی گذاشته‌اند و كودكان 5، 6 ساله‌شان را برای بازی به این مجموعه می‌آورند، اما قرار نیست اوضاع همینگونه بماند. با علی اوسط هاشمی مدیرعامل مجموعه پارك ارم در رابطه با طرح جامع این پارك به گفت‌وگو نشسته‌ایم كه در پی می‌آید:

 

پارك ارم را سال‌هاست كه به این شكل می‌بینیم، آیا برنامه‌ای برای تغییر آن دارید؟
تفریحات سالم و لذت‌های حلال از جمله نیازهای اساسی مردم است. ما نیز در حد توان خود برنامه‌هایی در حوزه تفریحات سالم داریم و تلاش كردیم ایجاد فضاهای نو منطبق با نیاز و مطالبات مردم باشد. معتقدیم نباید در جایی كه هستیم متوقف شویم و باید از تكنولوژی روز بهره گرفته و آنچه شایسته مردم است را ارائه كنیم.
اگر اوقات انسان‌ها را به 4 بخش تقسیم كنیم: بخشی عبادات و مناجات است كه به طور روزمره باید به آن پرداخت، بخش دیگر معیشت است كه جزء ضروریات محسوب می‌شود و استراحت نیاز دیگری است و تفریحات سالم و لذت‌های حلال هم یكی از این بخش‌هاست كه باید برای آن سهمی در اوقاتمان قائل شویم. همان‌طور كه به نیازهایمان در بخش‌های دیگر توجه می‌كنیم باید به نیاز طبیعی خود به تفریحات هم پاسخ دهیم.
نمی‌توانیم روی یكسری تفریحات تكراری متوقف شویم. زیرا تنوع‌طلبی جز ذات انسان و باید در تفریحات تنوع ایجاد كنیم و مطمئن باشید آثار این تغییر را در مردم خواهیم دید.


دیگر برنامه‌های شما برای به‌روز رسانی پارك چیست؟
تلاش شده هر آنچه كه برای یك تفریح سالم لازم است در این مكان وجود داشته باشد. به طور مثال وقتی كودكی در خانه‌اش بازی‌های الكترونیكی دارد، نباید در شهر بازی‌اش جای چنین بازی‌هایی خالی باشد. همچنین با استفاده از تكنولوژی روز قصد داریم امكان دیدن هنرنمایی‌های دلفین‌ها را در این پارك فراهم كنیم زیرا علم روز ما را قادر ساخته است كه در نقطه‌ای نزدیك به زندگی مردم، با هزینه پائین به تماشای هنرنمایی این گونه حیوانات بنشینیم.
ایجاد سرزمین موج‌های آبی به روش نوین، انتقال تمامی موزه‌های بنیاد به این مجموعه و ایجاد شهر تفریحی- آموزشی كودك از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای پارك ارم است. همچنین ما تلاش می‌كنیم در كنار كودكان وسایل تفریحی بزرگسالان را هم فراهم كنیم.
می‌خواهیم از فصلی بودن خارج شویم و در تمام طول سال برنامه‌های تفریحی داشته باشیم، زمستان نباید به معنی خانه‌نشینی باشد. سرما نباید مانع حضور فعال شود، ما باید با استفاده از قابلیت‌های تفریحات زمستان برای مردم جذابیت ایجاد كنیم.
برخی از مردم توان استفاده از ورزش‌های حرفه‌ای این فصل را دارند اما باید برای تمام اقشار چه نیازمند چه قشر متوسط و ... این تفریحات را فراهم كنیم.
همچنین ایجاد مراكز اقامتی برای شهروندانی كه مسافت طولانی و مشكلات رفت‌وآمد محدودشان كرده است، از برنامه‌های دیگر ما است. در كل هدف ما دسترسی روان، سهل و ارزان به تفریحات سالم است. 

برنامه‌ای برای باغ‌وحش تهران دارید؟
قصد داریم باغ وحش را جابه‌جا كنیم. همزمان با طرح جامع، این جابه‌جایی رخ می‌دهد. 52 هكتار زمین با همكاری محیط زیست، استانداری، شهرداری، مسكن و شهرسازی در حصارك و كوهسار تحویل داده شده است كه در حال مطالعات مقدماتی برای عملیات اجرایی هستیم. این انتقال با توسعه باغ وحش به پارك وحش اتفاق خواهد افتاد كه امیدواریم با ادامه حمایت‌ها زمینه تحقق این برنامه‌ها ایجاد شود.
 

این حمایت‌ها باید به چه صورت باشد؟

باید با وضع مقرراتی تا زمان پیشرفت این نوع پروژه‌ها از دریافت مالیات، عوارض و... معاف شویم و با دادن وام‌های ارزان و یارانه فضاهای تشویقی را برای سرمایه‌گذاری فراهم كنند.
این بهترین تفریح سالم است كه كل خانواده در آن شریك هستند. شاید در مسافرت‌ها فرزندان با بی‌میلی، پدر ومادر را همراهی كنند، اما این تفریح دست‌جمعی را مشتاقانه استقبال خواهند كرد. نكته دیگری هم كه وجود دارد با پشتیبانی از این گونه طرح‌ها و پروژه‌ها ما زمینه خروج مردم برای تفریح از كشور را كم می‌كنیم و هزینه و ارزی كه قرار است در كشورهای دیگر برای تفریح خرج شود در همین كشور خودمان هزینه می‌شود.
در سال بسیاری از مردم برای تفریح به كشور دبی، مالزی، تركیه و... می‌روند. زیرا خلاء وجود دارد. و ما با پر كردن این خلاء زمینه سفرهایی كه برای تفریح است را كم می‌كنیم و با برنامه‌ریزی می‌توانیم همان هزینه‌ها را صرف توسعه چنین اماكنی كنیم. باید توجه شود كه همان قدر كه به جسم می‌پردازیم باید برای شادابی روح و روان نیز هزینه بپردازیم.
معمولاً شهربازی‌ها سودآورند، چرا در كشور ما این‌گونه نیست.
ظرفیت و پتانسیل سودآوری وجود دارد. اما هم‌اكنون در پارك ارم اینگونه نیست. هزینه باغ وحش به دلیل بالا بودن هزینه نگه‌داری از گونه‌ها و استفاده از پرسنل تخصصی بالا است. و اگر در بخش تفریحی درآمدی كسب شود با هزینه‌های باغ وحش برابری می‌كند.
سودآوری در بخش تفریحات هم برای وسایل بازی نیست زیرا به دلیل كهنه بودن وسایل و ظرفیت كم آن سودآور نیستند. بیشتر درآمدها از غرفه‌ها حاصل می‌شود. برای كسب درآمد باید از محصولات روز دنیا استفاده كرد.

 

از سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی و بین‌المللی هم استفاده كرد‌ه‌اید؟

در حال حاضر فعلا درون سازمانی است. برای تشویق به سرمایه‌گذاری باید سیاست‌های تشویقی اعمال شود. مثلاً اعلام كنند تا 10 سال اول این گونه طرح‌ها از مالیات معاف است. كه میل به سرمایه‌گذاری زیاد شود.

این گونه تفریحات بر كاهش آسیب‌های اجتماعی هم موثراند؟
قطعاً- وقتی كه به سمت لذت‌های حلال می‌رویم. میل به گرایش‌های منفی ضعیف خواهد شد و برای پر كردن تمام اوقات فراغت نه در تابستان بلكه در طول سال هم مفید است. می‌توان برای رفع خستگی‌ها و دور شدن ناملایمات از این مكان‌ها استفاده شود. ما برنامه‌ای برای مادر و پدرها و مادربزرگ و پدربزرگ‌ها هم داریم. با ایجاد كانون‌های مطالعه، بازی‌های مناسب سن، پیاده‌روی در آب و... آنها را هم در تفریحات شریك می‌كنیم.

 

آیا از نمونه‌های خارجی این پارك‌ها هم بازدید داشته‌اید؟ 

بله- مهندس مشاوری كه مناقصه بین‌المللی را برنده شد یك شركت فرانسوی است كه خوشبختانه مسؤول میز تفریحی آلویك ایرانی است و عصاره هر آنچه كه در كشورهای اروپایی وجود دارد را در این طرح پیاده كرده است.

 

پیش از این قرار بود در مجموعه شهر آفتاب، پارك بازی بزرگی احداث شود كه به دلیل تحریم‌ها محقق نشد، شما مشكلی در این خصوص ندارید؟
خیر- تجهیزات این صنعت به گونه‌ای نیست كه تحریم‌ها در آن اثری داشته باشد. ما مدت‌ها است كه تحریم‌ها را تحمل كرده‌ایم و راه چاره برآورده كردن نیازهایمان را هم آموخته‌ایم. امیدوارم پس از اجرای طرح جامع، مكان تفریحی مناسبی برای مردم كشورمان فراهم كنیم.

 

برچسب ها: پارک ارم، شهربازی پارک ارم، باغ‌وحش پارک ارم، ترن هوایی پارک ارم، وسایل بازی پارک ارم تعداد بازديد: 1746 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز