عرضه یک جگوار چهار سیلندر به دلیل اینکه معمولا محصولات این شرکت موتورهای 8 سیلندر دارند، شاید کمی تعجب برانگیز باشد. با کنار رفتن نسل X خودروهای جگوار، این خودروی چهار سیلندر در کلاس XF با قیمت پایه ای معادل 78 هزار و 900 دلار وارد بازار شده است. لازم به ذکر است که سری XF محصولات جگوار از سال 2008 میلادی جایگزین سری S محصولات این شرکت شدهاند. در آن زمان ارزانترین محصول این شرکت با داشتن قوای محرکه 3 لیتر و موتور V شکل شش سیلندر، 108 هزار و 350 دلار قیمت داشت. اما اکنون جگوار سعی کرده است با معرفی این خودروی 4 سیلندر که قیمت ارزان و مصرف سوخت مناسب دارد، بسیاری از مشتریان قدیمی خود را در دوران رکود اقتصادی به نمایشگاههای خود بکشاند.
داشتن موتوری دیزلی به حجم 2/2 لیتر که توسط یک جعبه دنده 8 سیلندر خودکار نیروی خود را منتقل میکند، فقط 4/5 لیتر در صد کیلومتر مصرف سوخت دارد. در سال 2002 میلادی میتوانستید یک جگوار سری S را با 85 هزار دلار خریداری کنید و اکنون این خودرو را میتوانید با 78 هزار و 900 دلار تهیه کنید که با توجه به اینکه مبلغ 85 هزار دلار در سال 2002 میلادی مبلغ قابل توجهی بود، میتوان گفت که این نسل از خودرو کاهش قابل توجهی در قیمت خود داشته است.
همچنین از نظر مصرف سوخت نیز این نسل از جگوار نسبت به سری S قدیمی بهبود یافته است. جگوارهای سری S در بهترین حالت 2/6 لیتر در صد کیلومتر مصرف سوخت داشتند، اما این خودرو مصرف سوختش در جاده 9/4 لیتر است. از لحاظ عملکرد نیز دو مدل شباهتهایی به یکدیگر دارند، با این تفاوت که سری S بیشتر بر موتور 150 کیلوواتی و دور موتور بالای خود میبالید در حالیکه XF گشتاور 450 نیوتنمتری دارد که آن را بالاتر از نسل قبلی قرار میدهد. البته از لحاظ توان موتور دست کمی از سری قبل ندارد زیرا که توان آن 140 کیلووات است.
طراحی
در طراحی این خودرو، جگوار کمی سنت شکنی کرده است و سعی کرده جلوهای متفاوت از محصولات خود نشان دهد. در نگاه اول علیرغم اینکه میتوان آن را خودروی سدان اسپرتی با طراحی ظریف و دقیق توصیف کرد اما به سختی میتوان تشخیص داد که یک جگوار است. در واقع، در حالیکه خودروهایی مانند مرسدس بنز و بامو با نگاه اول مخصوصا از جلوی آن به خوبی قابل تشخیص هستند، اما برای تشخیص جگوار بودن XF باید حتما نشان جگوار روی درب صندوق عقب به چشم شما بیاید.
خطوط انتهای خودرو به جگوار جلوهی یک کوپه را داده است. البته نمای برجسته جلوی آن برای دوستداران جگوار آشناست، کنگرههای آلومینیومی جایگزین ورقههای چوبی روی داشبورد شده و از این لحاظ این سری از جگوار را کاملا متفاوت کرده است.
امکانات
روکشها و تودوزی چرم بسیار مرغوبتر از روکشهایی است که در بسیاری از خودروهای گرانقیمتتر مشاهده میشود. همچنین طراحی صندلی آن ارگونومیک و راحت است. درحالیکه آلومینیوم و چرم مهمترین مواد بکار رفته در طراحی داخلی آن هستند اما رگههایی از چوب که البته در نگاه اول چوب به نظر نمیرسند، نیز در آن بکار گرفته شده است. در مجموع سطح تجهیزات استاندارد آن برای یک جگوار هشتاد هزار دلاری مناسب است. هشت کیسه هوا، رهیاب ماهوارهای، استارت بدون کلید و هوشمند، چراغهای زنونی، چراغهای الایدی فعال در روز و چراغهای الایدی عقب از جمله این تجهیزات هستند.
سواری و فرمانپذیری
در یک جمله میتوان گفت که سواری با XF مانند سواری با یک جگوار(ببر) است. یعنی هنگامیکه سوار بر این خودرو هستید، احساس چسبندگی به جاده و اطمینان را در ضمن نرمی و راحتی به شما میدهد. چرخهای 17 اینچی آلیاژی آن در کنار سیستم تعلیق آن عملکردی فوقالعاده ارائه میدهند. همچنین در تمامی سرعتها نرمی و راحتی خودرو همچنان حفظ میشود.
در مجموع XF جدید ترکیبی از لوکس بودن، طراحی ظریف و زیبا و اقتصادی بودن را ارائه میدهد.
عملکرد
علیرغم اینکه موتورهای دیزلی جذابیت چندانی مخصوصا برای خودروی لوکس ندارد، اما بدون شک موتور 2/2 لیتری و چهار سیلندر این خودرو عملکردی بی نظیر دارد. جعبه دنده هشت سیلندر آن نیز بیشک با تعویض دنده مناسب و حفظ گشتاور مناسب، به بهبود عملکرد آن کمک میکند. البته در سر بالاییها جعبه دنده خودکار کمی تمایل دارد که با دنده سبک کار کند که به ناچار باید از اهرم دنده که در کنار فرمان قرار دارد استفاده و دنده مناسب را به طور دستی انتخاب کرد. از لحاظ ارقام عملکردی نیز این خودرو بسیار مناسب است. کمترین مصرف سوخت آن 9/4 لیتر در صد کیلومتر ثبت شده و در بدترین شرایط نیز مصرف سوخت آن از 7 لیتر در صد کیلومتر تجاوز نمیکند.