بامو سری 6 کوپه را میتوان با خودروهایی مانند پورشه پانامرا، آئودی A7 و مرسدس CLS مقایسه کرد. بنابراین این خودرو را میتوان خودرویی سدان دانست که خصوصیات یک کوپه لوکس را نیز دارد. در واقع این خودرو هم خصوصیات یک کوپه را دارد که هر رانندهای میخواهد آن را براند و هم خصوصیات یک سدان که آسایش در رانندگی را برای راننده فراهم میکند. در ادامه با خصوصیات این بامو لوکس و زیبا بیشتر آشنا میشویم.
طراحی خارجی
این بامو به ظاهر چهار در دارد اما همانطور که از نام آن برمیآید یک کوپه است که کمی ظاهر یک خودروی سدان را دارد. از نمای پنجره جلو کاملا شبیه بامو سری 6 نسل قبل است اما خطوط سقف و سمت انتهای خودرو به دلیل قرار دادن درهای عقب کمی متفاوت شده است. این نسل از سری 6 نه تنها نسبت به نسل قبلی که دو در داشت 23 میلیمتر بلندتر است، بلکه فاصله دو محور 113 میلیمتر طولانیتر است که وجود چهار در را چندان در آن نمایان نمیکند. حتی با وجود چرخهای کوچک 18 اینچی بعلاوه ظاهر جسورانهای که بواسطه گلگیرهای پهنتر بوجود آمده است، این خودرو چابکی نسل قبل خود را همچنان حفظ کرده است.
ایمنی
علی رغم اینکه رتبه بندی NCAP برای این نسل از بامو هنوز ارائه نشده است، اما از حیث ایمنی این سری از بامو جزو امنترین محصولات این شرکت است و در مقایسه با دیگر خودروها نیز رتبه مناسبی دارند. تجهیزات ایمنی استاندارد این نسل از گراند کوپه شامل برنامه کنترل ثبات الکترونیکی، تجهیزات ایزوفیکس در عقب، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمزهای ضد قفل و یک سیستم کنترل بر فشار باد تایر میشوند. همچنین جدیدترین امکانات ایمنی مانند زیرسریهای ضربهگیر نیز روی این نسل از بامو نصب شدهاند. آپشنهایی مانند سیستم دید در شب با امکان تشخیص عابر پیاده، سیستم هشدار خروج از لاین، نمایشگر محدودیت سرعت و یک نمایشگر تمام رنگی روی این مدل قابل نصب هستند.
ویژگیهای کاربردی
اگر خصوصیات کاربردی یکی از اولویتهای شماست، این گراند کوپه میتواند خودروی مناسبی باشد، علیرغم اینکه از این حیث از خودروهای رقیب خود پایینتر است. حجم صندوق عقب آن 460 لیتر است و با تاشدن صندلیهای عقب به 1265 لیتر میرسد که در مقایسه با خودروهای مرسدس CLS که صندوق عقب آن 520 لیتر و آئودی A7 که 535 لیتر حجم دارد، رقم چندان جالبی نیست. صندلیهای عقب برای دو سرنشین مناسبند، به شرط آنکه قد بلند نباشند، البته فضای پای سرنشینان بسیار فراخ است و ارتفاع کابین برای افراد 8/1 متری مناسب است. سه کمربند ایمنی در صندلیهای عقب قرار دارد اما بطور عملی جا برای دو نفر است زیرا کنسول میانی تا صندلیهای عقب نیز کشیده شده است.
عملکرد
این خودرو در سه تیپ 640i, 650i , 640d عرضه میشود که تیپ اول تنها دیزلی است. البته با خصوصیات عملکردی مناسبی که تیپ اول از حیث با صرفه و دقیق بودن دارد، ارائه نوعهای بنزینی چندان ضروری نبود. تمامی این تیپها با یک جعبه دنده خودکار هشت سرعته بطور استاندارد ارائه میشوند که اهرم تعویض آن روی فرمان قرار دارد. قویترین این قوای محرکه که موتور 650i با 450 اسب بخار قدرت است میتواند در کمتر از 6/4 ثانیه از صفر به 100 برسد. موتور 640i که 320 اسب بخار و موتور 640d که 313 اسب بخار قدرت دارند میتوانند در 4/5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسند. تمامی این سه موتور حداکثر 250 کیلومتر بر ساعت سرعت دارند. موتورهای 640 از نوع خطی شش سیلندر به حجم 3 لیتر هستند.
سواری و فرمانپذیری
بامو سری 6 گراند کوپه را همانطور که ذکر شد باید چیزی بین یک سدان قوی و یک کوپه اسپرت در نظر گرفت، تا بتوان ذهنیت مناسبی از خصوصیات عملکردی آن پیدا کرد. با این ذهنیت و با در نظر گرفتن این نکته که این خودرو یک بامو است میتوان به این نتیجه رسید که رانندگی با این خودرو بسیار لذت بخش خواهد بود. فرمانپذیری دقیق، ترمزهای محکم و سواری نرم و راحت با چرخهای 19 اینچی از جمله خصوصیات خوب سواری با این بامو است. پویایی این خودرو بسیار مناسب است و این مساله بواسطه وجود شاسی انطباقپذیر و سیستم کنترل عملکرد حرکت در آن است. این سیستم با بهرهگیری از مجموعهای از دکمهها روی کنسول پنج انتخاب را به راننده میدهند که امکان کنترل فرمان، کنترل تزریق سوخت، تنظیم سختی سیستم تعلیق و تعویض دنده متناسب با حالت انتخابی را فراهم میکنند.
تجهیزات
دو نوع تودوزی برای این نسل از بامو ارائه شده است؛ تیپ SE و M. دو نوع تودوزی از یک مجموعه از تجهیزات برخوردارند، اما تیپ M از خصوصیات اسپرتی هم در تودوزی داخلی و هم طراحی خارجی برخوردار است. بطور استاندارد روی دو تیپ چرخهای 18 اینچی (19 اینچی روی 650)، تودوزی چرم، سیستم چند رسانهای با صفحه نمایش 2/10 اینچی، حسگرهای پارک کردن، گرم کنهای صندلی جلو و سیستم کنترل هوای دو نقطهای نصب شدهاند. همچنین چراغهای زنون و رنگ متالیک نیز بطور استاندارد روی آن نصب شدهاند. تیپ M آن که انتظار میرود فروش بیشتری نیز داشته باشد، مجهز به رینگهای آلیاژی 19 اینچی، صندلیهای اسپرت، تودوزی و رنگ بدنه مشکی است.
طراحی داخلی
داخل کابین این نسل از سری 6 گراند کوپه برای کسانی که پیش از این سوار بر یک کوپه معمولی شدهاند، آشنا خواهد بود. یعنی وجود صندلیهای برقی و راحت که به چند جهت تنظیم میشوند و حتی طولانیترین سفرها را برای سرنشینان و راننده بسیار راحت و دلنشین میکنند. نمای داشبورد کمی تغییر کرده است و سیستمی موسوم به iDrive روی این خودرو قرار گرفته که از طریق صفحه نمایشی 2/10 اینچی و هوشمند ابزارهای مختلف را کنترل میکند. البته پیدا کردن برخی از ابزارها نیازمند کمی وقت گذاشتن و گشتن است. تودوزی و روکشهای بکار رفته در آن از چنان مواد محکمی تهیه شدهاند که گویی مادام العمر ساخته شدهاند.