Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 08:54

30
شهریور
شكر و مضرات مصرف زیاد آن

شكر و مضرات مصرف زیاد آن

شكر در صورتی كه بیش از حد نیاز مصرف شود، خطرات زیادی برای سلامتی خواهد داشت و به صورت یك ماده سمی برای بدن در می‌آید و عوارض آن در طولانی مدت بروز می‌كنند.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

شكر دانه‌ریز (شكر معمولی خانگی)

رایج‌ترین نوع شكر است كه معمولاً خیلی راحت در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها پیدا می‌شود.
آن را روی شیرینی‌ها و انواع دسرها می‌پاشند و بیشتر جنبه تزئینی دارد. شكر دانه‌ریز فقط برای تزئین شیرینی‌ها مصرف نمی‌شود؛ بلكه از آن برای شیرین كردن چای و قهوه نیز استفاده می‌كنند. این شكر از تصفیه شكر سفیدی كه از چغندر قند و نیشكر به دست آمده، حاصل می‌شود. 

 

پودر شكر 

این شكر نیز در میان مردم بسیار شناخته شده است. دانه‌های آن بسیار ریز و به حالت پودری هستند. یعنی شكر معمولی را پس از آسیاب كردن به صورت پودر درمی‌آورند. شكر پودری در بیسكویت‌ها، شیرینی‌ها، كیك‌ها و ... مورد مصرف قرار می‌گیرد و هنگام مصرف دانه‌های بسیار ریز شكر زیر دندان نمی‌آید. 

 

شكر خرما 

این نوع شكر كه كمتر از شكرهای معمولی مورد پردازش قرار می‌گیرد، در مایعات به راحتی حل نمی‌شود و كمی گران قیمت است؛ اما برای سلامتی خطرات كمتری دارد. شكر خرما را از خشك كردن و گرفتن آب خرما به دست می‌‌آورند؛ بنابراین بیشتر از آنكه شكر محسوب شود، نوعی غذا به حساب می‌آورند؛ زیرا سرشار از فیبر است. از آنجا كه این شكر در مایعات حل نمی‌شود، استفاده كمتری از آن می‌شود. 

 

شكر تصفیه نشده

این شكر هنوز قابل مصرف نیست و ملاس و رطوبت دانه‌ها سطح آن را پوشانده است. 

 

شكر قهوه‌ای فشرده؟

در گذشته‌ها مردم بر این باور بودند كه شكر قهوه‌ای خاصیت دارویی دارد و برای سلامتی مفید است؛ اما بعد از تجزیه و تحلیل آن، دانشمندان دریافتند كه نه تنها اثر دارویی ندارد، بلكه حاوی میكروارگانیزم‌های مضر نیز هست.
شكر قهوه‌ای از تركیب ساكاروز با مقداری ملاس به دست می‌آید به صورت لایه‌ای نازك روی ذرات آن می‌نشیند.
انواع مختلفی دارد كه رنگ‌های هر یك با هم فرق می‌كنند. شكر قهوه‌ای حاوی املاح مفیدی، مثل كلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم است و كالری كمتری نسبت به ساكاروز دارد؛ بنابراین مصرف آن عاقلانه‌تر است. 
در پخت انواع شیرینی‌ها و كیك‌ها از آن استفاده می‌كنند؛ زیرا با وجود طعم شیرین و مطبوع، كالری كمتری دارد. 

 

انواع شكر قهوه‌ای

شكر قهوه‌ای: (روشن و تیره) این شكر طعم و رنگ طبیعی دارد و رنگ قهوه‌ای آن به خاطر وجود ملاس است. 

شكر دِمِرارا: این شكر در اروپا طرفداران بیشتری دارد. رنگ آن قهوه‌ای روشن است؛ با كریستال‌های طلایی بزرگ كه حالت چسبنده دارند. 

شكر مسكووادو (muscovado): شكر مخصوص انگلیسی‌هاست كه رنگ قهوه‌ای بسیار تیره و طعم ملاس قوی دارد. بافت آن نیز فشرده و چسبناك است. 

 

مضرات مصرف زیاد شكر 

شكر در صورتی كه بیش از حد نیاز مصرف شود، خطرات زیادی برای سلامتی خواهد داشت و به صورت یك ماده سمی برای بدن در می‌آید و عوارض آن در طولانی مدت بروز می‌كنند. 

 

مضرات شكر

• ایجاد بیماری‌های قلبی، تصلب شرائین و بیماری‌های روحی، افسردگی، پیری زودرس، فشار خون بالا، سرطان و ... 
• پوسیدگی دندان‌ها 
• ایجاد دیابت
• احساس خستگی مزمن
• افزایش خطر بیماری‌های التهابی روده 
• كاهش مس در بدن 
• افزایش چسبندگی پلاكت‌های خون به یكدیگر 
• افزایش ترشح اسیدمعده 
• ایجاد پوكی استخوان (استئوپروز) 
• افزایش كلسترول بد و كاهش كلسترول خوب 
• ایجاد آلرژی غذایی 
• افزایش میزان چربی كبد 

 

توصیه‌های غذایی
برای آنكه از این خطرات دور باشید، همیشه باید درست و به اندازه مصرف كنید. 
1- قندها را به طور كامل از رژیم غذیی خود حذف نكنید. 
مصرف قندها و شكرها بهتر است محدود شود، ولی لزومی ندارد از برنامه غذایی حذف شوند؛ زیرا آنها از تمام مواد غذایی عملاً غیرممكن است. 
2- به مقدار قند به كار رفته در مواد غذایی توجه كنید. 
وقتی محصولی را می‌خرید، به برچسب آن توجه كنید تا از میزان ساكاروز، فروكتوز، لاكتوز و سایر فرآورده‌های قندی آن آگاه شوید. 
3- محصولات شیرین را در زمان‌های خاصی از روز بخورید. 
4- هنگام پخت غذاها و شیرینی‌ها، شكر كمتری مصرف كنید و اصرار نداشته باشید كه طعم شربت‌ها، بسیار شیرین باشد. 
5- برخی از محصولات غذایی، مثل ژله را خودتان در منزل، بدون افزودن شكر اضافی تهیه كنید تا سلامت شما كمتر در معرض خطر قرار بگیرد. 

 

برچسب ها: شكر، شكر دانه‌ریز، پودر شكر، شكر خرما، شكر تصفیه نشده، شكر قهوه‌ای فشرده، انواع شكر قهوه‌ای، مضرات شكر تعداد بازديد: 620 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز