Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 09:11

23
دی
خواص شيرين يك ماده تلخ (بخش اول)

خواص شيرين يك ماده تلخ (بخش اول)

بررسی‌ها و پژوهش‌های علمی‌ثابت کرده‌اند که مصرف قهوه باعث هوشیاری مغز و اعصاب می‌شود، خستگی عضلات و ماهیچه‌ها را برطرف می‌کند.

آسیه حسن زاده

 

 

واژه قهوه (Coffe) برگرفته شده‌ از نام استانی در اتیوپی با نام Kaffa می‌باشد، که واژه انگلیسی Coffee هم از آن گرفته شده‌ است، کلمه عربی «قهوه» در زبان ترکی به «کهوه» Kahve معروف شد که همین کلمه در زبان ایتالیایی به Caffe و در زبان‌های فرانسوی، پرتغالی و اسپانیایی به نام Cafe مورد استفاده قرار گرفت.

قهوه در واقع آسیاب شده دانه‌های قهوه می‌باشد. که بسته به نوع قهوه (ترک، عربی یا اروپایی) در درجه‌های مختلفی آسیاب می‌شود. در حالی که نسکافه یا قهوه فوری (instant  coffee) از تبخیر قهوه صاف شده و عصاره دانه قهوه به دست می‌آید. در اواخر قرن بیستم، انواع قهوه فوری نیز در بازار اروپا و آمریكا عرضه شد.

این قهوه در واقع شیره تبخیر شده قهوه صاف و عصاره دانه قهوه است كه نیازی به قهوه جوش ندارد و با حل كردن كمی‌از آن در یك فنجان آب جوش، قهوه آماده به دست می‌آید.

در گذشته معتقد بودند که طعم و عطر واقعی این نوشیدنی در بسته بندی‌های قهوه فوری از دست می‌رود، اما امروزه با پیشرفت فن آوری تولید قهوه فوری، این نوع قهوه، طرفداران زیادی پیدا كرده است، زیرا این نوع قهوه معمولا پس از سایش، پروسه تولید را طی می‌كند و در حقیقت به نوعی پرورده و خوش طعم می‌شود.

به‌تازگی قهوه‌هایی بصورت كپسول نیز به بازار آمده است كه دوستدار محیط زیست بوده و كپسول باقیمانده بعد از مدت كوتاهی تجزیه شده و به طبیعت باز می‌گردد. 

فواید نوشیدن قهوه و نسکافه

مهم‌ترین تاثیرات مفید قهوه به دلیل وجود کافئین در آن می‌باشد که به تفصیل به بررسی آن می‌پردازیم، اما برخی از خواص قهوه هم مربوط به کافئین نیست، از جمله اینکه قهوه، آنتی اکسیدان‌‌های زیادی هم دارد، مثل اسیدکلروژنیک و توکوفرول که باعث برخی اثرهای شفابخش آن می‌شود.

تحقیقات انجام شده درسال‌های ۱۹۸۶ و ۱۹۹۷ در ایالت آیوا در ” تحقیق بهداشت زنان” نشان داد که اسید کلروژنیک، یک ماده آنتی‌اکسیدان موجود در قهوه است که جذب قند را از روده‌ها کند می‌کند و مسؤول اثر ضددیابت قهوه می‌باشد. 

قهوه می‌‌تواند محافظ خوبی برای قلب زنان یائسه باشد. مطالعات انجام شده نشان می‌‌دهند خانم‌های یائسه‌ای که روزانه حداقل سه فنجان قهوه می‌خورند، 28 درصد کمتر از بقیه زنان در این سن، دچار بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌های التهابی غیر سرطانی می‌‌‌شوند. دانشمندان معتقدند، این خاصیت ناشی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از التهاب و بیماری قلب جلوگیری می‌‌کنند و قهوه سرشار از آنهاست. همچنین مواد معدنی مثل منیزیم معلوم شده كه می‌‌توانند در بهبود پاسخ بدن به انسولین و اصلاح متابولیسم گلوکز مؤثر باشند.

محققان ایتالیایی، ماده دیگری به نام «تریگونلینگ» را هم در قهوه پیدا کرده‌اند. این ماده به قهوه عطر و طعم تلخی می‌‌دهد. خاصیت ضد باکتریال و ضد‌چسبندگی قهوه را نیزکه جلوی ایجاد حفرات و پوسیدگی دندان را می‌گیرد، به همین ماده نسبت می‌دهند. 

مهم‌ترین اثرات مفید کافئین قهوه 

بررسی‌ها و پژوهش‌های علمی‌ثابت کرده‌اند که مصرف قهوه باعث هوشیاری مغز و اعصاب می‌شود، خستگی عضلات و ماهیچه‌ها را برطرف می‌کند، قهوه موجب افزایش سرعت متابولیسم بدن و شكستن چربی‌ها شده و به میزان قابل ملاحظه‌ای سوخت و ساز را در سلول‌ها بالا می‌برد، یبوست را از میان می‌برد، انقباض ماهیچه‌های شش را کاهش می‌دهد و باعث سهولت در امر تنفس می‌شود. همچنین به دلیل رفع خستگی، زمان و میزان فعالیت را افزایش می‌دهد، سبب افزایش هماهنگی عضلات چشم می‌گردد، مرکز تفکر را تحریک می‌کند و گاهی نیز عامل تحریک نیروی جنسی می‌باشد...

 

 

برای خواندن بخش دوم - خواص شيرين يك ماده تلخ - اینجا کلیک کنید.

 

 

برچسب ها: تاریخچه قهوه، فواید نوشیدن قهوه، فواید نوشیدن نسکافه، مهم‌ترین اثرات مفید کافئین قهوه، نوشیدن قهوه تعداد بازديد: 743 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز