Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 09:45

20
اردیبهشت
فواید واقعی قهوه (1)

فواید واقعی قهوه (1)

قهوه سرشار از کافئین است و می‌تواند سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند که این امر باعث تقویت هشیاری ذهنی و دقت می‌شود.

تحريريه ماهنامه دنيای سلامت

 

 

 

آیا قهوه برای قلب مضر است؟

این تصور اشتباه است. این‌گونه نیست كه چون قهوه حاوی مقداری کافئین است (ماده‌ای که باعث تند شدن ضربان قلب می‌شود) برای قلب مضر باشد. یک پژوهش آمریکایی که روی حدودأ 48000 نفر انجام گرفته حاکی از این است که مصرف این نوشیدنی تأثیری در افزایش ضربان قلب ندارد.

همین‌طور پژوهشگران اسپانیایی با 24 سال مطالعه روی 86214 زن که روزانه 2 الی 3 فنجان قهوه می‌نوشیدند، نشان دادند خطر مرگ و میر آنها در اثر مشکلات قلبی عروقی به میزان 25 درصد کمتر بوده است؛ چرا كه قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست. به عقیده دکتر برونو شِنبر، متخصص قلب، «نباید مصرف قهوه را قدغن کرد و در صورت مبتلا بودن به بیماری قلبی عروقی فقط باید به نوشیدن روزانه 3 تا 4 فنجان اكتفانمود.»

آیا قهوه باعث کاهش وزن می‌شود؟

درست است. در بیشتر کرم‌های لاغری کافئین وجود دارد و این امر بی‌دلیل نیست. دکتر آرنال شِنبلِن می‌گوید: «کافئین، لیپولیز یعنی چربی‌سوزی را فعال می‌کند.» دکتر کاترین سولانو، متخصص تغذیه، بر این عقیده است که کافئین باعث تحریک ارگانیسمی می‌شود که کالری را می‌سوزاند؛ بنابراین باعث از بین رفتن چربی‌ها نیز می‌شود. نتیجه اینکه، کافئین به‌عنوان عمده‌ترین ماده تشکیل‌دهنده قهوه، کاهش وزن را آسان‌تر می‌کند.

آیا قهوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری نسبت به چای است؟

درست است. با وجود اینکه چای به‌عنوان نوشیدنیِ سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها شهرت یافته است (خاصیت‌های ضد سرطانی و ضد پیری آن نیز از این امر ناشی می‌شوند)، اما قهوه (دقیق‌تر بگوییم، دانه‌های آن) حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری است. در سال 2005، پژوهشگران در کنگره سالانه انجمن آمریکایی شیمی مطرح کردند که افراد بزرگسال با نوشیدن قهوه، روزانه به‌طور متوسط 1300 میلی‌گرم آنتی‌اکسیدان جذب می‌کنند.

این در حالی است که میزان جذب آنتی‌اکسیدان‌ها با مصرف چای 294 میلی‌گرم تخمین زده شده است. در بررسی دیگری که پژوهشگران نروژی روی 61 نفر انجام داده‌اند، نشان داده است که یک فنجان قهوه حاوی 300 نوع آنتی‌اکسیدان می‌باشد. به گفته موسسه فرانسوی آنتی‌اکسیدان‌ها، در هر فنجان قهوه 200 تا 550 میلی‌گرم از این مواد وجود دارد.

آیا قهوه باعث تقویت حافظه می‌شود؟

درست است. قهوه سرشار از کافئین است و می‌تواند سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند که این امر باعث تقویت هشیاری ذهنی و دقت می‌شود؛ به همین دلیل به خاطر سپردن مطالب را راحت‌تر می‌کند. بر اساس پژوهشی که Inserm  روی نزدیک به 4197 زن انجام داده و در سال 2007 به چاپ رسانده است، مصرف روزانه حداقل سه فنجان قهوه خطر ابتلا به اضمحلال ذهنی را به میزان 30 درصد کاهش می‌دهد.

این میزان در سن 80 سالگی حتی به 70 درصد نیز می‌رسد. از طرف دیگر پژوهشگران آمریکایی ثابت کرده‌اند که مصرف آب کافئینه (معادل 5 فنجان قهوه در روز) حافظه موش‌های مبتلا به آلزایمر را بهبود می‌بخشد.

یادآوری: Afssa توصیه می‌کند مصرف قهوه روزانه از سه فنجان بیشتر نشود.

آیا قهوه اعتیادآور است؟

غلط است. اگرچه پیش از این مشاهده شده توقف مصرف قهوه باعث بروز نشانه‌هایی با مشخصات ترک اعتیاد (سردرد، تندخویی و احساس خستگی) می‌شود، با این حال نمی‌توان تصدیق کرد که قهوه (مشخصا کافئین موجود در آن) اعتیادآور است.

از طرف دیگر، تحقیقات منتشرشده در سال 2000 و 2001 نشان داده است كه مصرف قهوه باعث فعال شدن متابولیسم و آزادسازی دوپامین (مولکول لذت) نمی‌شود؛ پدیده‌ای که به‌طور خودکار پس از مصرف موادمخدری چون کوکائین، آمفتامین و مرفین رخ می‌دهد...

 

 

 

 برای خواندن بخش دوم- فواید واقعی قهوه- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص قهوه، مصرف قهوه، مضرات قهوه، مزایای قهوه، قهوه، کافئین، قهوه و بیماری ها، قهوه و سلامتی تعداد بازديد: 1087 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز