Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 17:52

20
بهمن
بستنی؛ خنك و دوست داشتنی (2)

بستنی؛ خنك و دوست داشتنی (2)

گاهی افراد به دلیل خوردن بستنی در هوای گرم تابستان دچار یك سردرد آنی و ناراحت كننده در قسمت پیشانی خود می‌شوند. هنگامی كه یك خوراكی سرد در هوای گرم با سقف دهان و ته گلوی انسان تماس پیدا می‌‌كند، موجب بروز سردرد ناگهانی می‌ شود.

انواع بستنی و میزان كالری آنها

امروزه تنوع بستنی‌ها آنقدر زیاد شده كه هركس با هر ذائقه‌ای می‌تواند بستنی دلخواه خود را بیابد. برخی از بستنی‌ها و میزان كالری هر كدام در جدول زیر ذكر شده است:

شیر                      1 لیوان(240 گرم)    110 كیلوكالری
بستنی ساده           100 گرم              190 كیلوكالری
بستنی میوه ای        100 گرم              300  كیلوكالری
بستنی سالار           100 گرم              200  كیلوكالری
بستنی عروسكی      100 گرم              260  كیلوكالری
بستنی كیم             1 عدد                 150 كیلوكالری 

پس می توان گفت

بستنی های شكلاتی و میوه ای تراكم كالری بیشتری دارند.

در میان انواع بستنی، نوع وانیلی پیشنهاد می‌گردد، زیرا با خوردن آن احتمال دریافت رنگ یا هر افزودنی دیگر کمتر خواهد بود.
کسانی که لاغر هستند، کمتر شیر و لبنیات مصرف می‌کنند و از همه مهم‌تر بچه‌های بدغذا می‌توانند بعد از مصرف غذای اصلی‌شان یک کاسه کوچک بستنی میل کنند.

آیا افراد دچار عدم تحمل لاكتوز می‌‌توانند بستنی بخورند؟ 

جالب است بدانید حدود 60 درصد از مردم سراسر دنیا نمی‌توانند محصولات لبنی را به راحتی مصرف کنند و این مشكل اغلب بین جوامع آفریقایی و آسیایی رواج دارد. این افراد بدلیل كمبود آنزیم لاكتاز (آنزیم هضم كننده لاكتوز) نسبت به لاكتوز(قند شیر) عدم تحمل نشان می‌دهند. در این صورت ممكن است دچار نفخ  یا در شرایط بدتر دچار اسهال شوند.

اینگونه افراد اغلب در خوردن شیر و بستنی مشكل دارند. اما خوردن پنیر و ماست برایشان راحت‌تر است. البته عدم تحمل درجات متفاوتی دارد و ممكن است برخی افراد بتوانند میزان كمی از شیر یا بستنی را تحمل كنند. با این حال یك وعده بستنی در مقایسه با یك فنجان شیر برای این افراد قابل تحمل‌تر است.

بستنی‌های رژیمی

امروزه بستنی‌هایی در بازار یافت می‌‌شوند كه بدون شكر هستند و بجای آن از شیرین كننده‌های طبیعی مثل استویا (نام گیاهی است كه از برگ، گل، ساقه و ریشه آن پودر سفید رنگی استخراج می‌شود که شیرینی آن در حدود 200 تا 300 برابر شکر است) و یا موادی چون ایزومالت (ماده‌ای كه به دلیل کالری و شاخص گلایسمیك پایین مشکل افزایش وزن را در پی نخواهد داشت و همچنین بر روی قند خون نیز اثر افزایشی ندارد) استفاده می‌شود.

بر اساس تحقیقات، این مواد نسبت به شكر تأثیر بسیار كمتری روی قند خون و افزایش وزن می‌‌گذارند و به دلیل طبیعی بودنشان خطرات شیرین كننده‌های مصنوعی را ندارند.

سردرد ناگهانی با خوردن بستنی

گاهی افراد به دلیل خوردن بستنی در هوای گرم تابستان دچار یك سردرد آنی و ناراحت كننده در قسمت پیشانی خود می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهند هنگامی كه یك خوراكی سرد (مثل بستنی، آب یخ، یخ و...) در هوای گرم با سقف دهان و ته گلوی انسان تماس پیدا می‌‌كند، موجب بروز سردرد ناگهانی می‌ شود.

دلیل آن‌هم گشاد شدن ناگهانی عروق خونی مغز است. راه حل این مسئله این است كه باید بستنی را آرام و ترجیحا با قسمت جلویی دهان خورد. البته این نوع سردرد نیاز به درمان ندارد و خود به خود خوب می‌شود.

 

 

برای خواندن بخش اول -بستنی؛ خنك و دوست داشتنی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: انواع بستنی، بستنی‌های رژیمی، عدم تحمل لاكتوز، کالری بستنی، بستنی و سردرد تعداد بازديد: 986 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز