Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 11:51

20
اردیبهشت
پیرامون گوشت قرمز بیشتر بدانید (2)

پیرامون گوشت قرمز بیشتر بدانید (2)

نگهداری گوشت بمدت 24 ساعت در یخچال ضمن آنکه باعث ایجاد پدیده جمود نعشی یا ترد شدن در آن می‌‌شود از بروز برخی بیماری‌ها از جمله تب کنگو نیز به میزان قابل توجهی پیشگیری می‌‌کند.

 

توصیه به مصرف کنندگان گوشت قرمز

گوشت مورد نیاز را از مراکزی که مورد تائید سازمان دامپزشکی می‌‌باشد و شرایط مناسب بهداشتی از قبیل رعایت مسائل بهداشتی، نگهداری صحیح گوشت، استفاده از وسایل بهداشتی و عدم بکارگیری فروشندگان بیمار و... را جهت عرضه دارا می‌‌باشند، خریداری نمائید.

 بصورت یک اصل کلی اگر میزان و زمان‌بندی خرید خود را به نحوی تنظیم کنید که گوشت منجمد بیش از 3 ماه در فریزر باقی نماند، ارزش و سلامت گوشت و هم‌چنین طعم آن بسیار مطلوب‌تر خواهد بود.

 خونابه‌ای که در هنگام خارج شدن گوشت از حالت انجماد بوجود می‌‌آید، می‌‌تواند حاوی میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا باشد. باید توجه داشت که این خونابه به مواد غذایی دیگر که در طبقات زیرین نگهداری می‌‌شوند انتشار نیابد و با دقت تمام دفع شود.

 از دست زدن به مواد غذایی پخته شده با دست برهنه خودداری کنید چرا که دست به ظاهر تمیز نیز می‌تواند حاوی میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا باشد.

 نگهداری گوشت در فریزر مانع از فساد گوشت می‌‌گردد اما در طولانی‌ مدت باعث تغییر در رنگ گوشت و کاهش ارزش تغذیه‌ای آن می‌‌شود.

 به منظور جلوگیری از آلودگی متقاطع، پس از استفاده از تخته برش، برای مواد غذایی خام و یا پخته از مواد شوینده و آب گرم استفاده کنید.

 پاتوژن‌ها از طریق گوشت آلوده چرخ شده و از طریق دستگاه چرخ گوشت نیز منتقل می‌‌شوند.

تذکر

نگهداری گوشت بمدت 24 ساعت در یخچال ضمن آنکه باعث ایجاد پدیده جمود نعشی یا ترد شدن در آن می‌‌شود از بروز برخی بیماری‌ها از جمله تب کنگو نیز به میزان قابل توجهی پیشگیری می‌‌کند.

روش کاملا اصولی فریز کردن گوشت قرمز به این نحو است که ابتدا بعد از خرید گوشت قرمز آن را برای 24 ساعت در دمای صفر تا 4 درجه سانتی‌گراد در یخچال نگهداری نموده و بعد بسته‌بندی سپس در فریزر برای یک روز در 35- گذاشته و سپس تا موقع مصرف در دمای 18- در فریزر آن را نگهداری نمایید.

 گوشت دامی‌‌که تازه ذبح شده به هیچ ‌عنوان برای انجماد مناسب نیست و باید یک تا دو روز در یخچال باقی بماند تا عمل جمود نعشی وترد شدن گوشت در آن صورت بگیرد. این عمل باعث افزایش تردی و خوشمزگی گوشت خواهد شد. اگر گوشت برای حداقل یک روز در یخچال باقی نماند و مستقیما منجمد شود، در زمان مصرف و پس از رفع انجماد، گوشت سفت و دیرپز و با کیفیت پایین خواهد بود.

روش‌های آب كردن یخ گوشت

جهت جلوگیری از آسیب به ارزش غذایی گوشت سه روش صحیح برای آب کردن یخ آن در زیر ارائه می‌‌شود: 

1)گوشت بسته‌بندی شده را از 24 ساعت قبل، از فریزر به یخچال منتقل کرده،  بسته گوشت را به هیچ عنوان نباید به منظور زودتر باز شدن یخ آن، باز کرد یا روی آن نمک پاشید زیرا این کار  به شدت به ماده غذایی آسیب می‌‌‌رساند.

2) در این روش باید بسته غذایی بدون آنكه از کیسه خارج شود، داخل آب سرد قرار بگیرد. آب ظرف هر نیم ساعت یک‌بار عوض شود تا بسته غذایی تا موقع باز شدن یخ آن در آب سرد باشد. در غیر این صورت عوامل بیماری‌زای احتمالی موجود در ماده غذایی شروع به فعالیت كرده و ماده غذایی را آلوده خواهند کرد.

3) برای یخ‌زدایی با مایکروویو هم باید بر اساس دستور آن عمل کنید. فقط لازم است دما را به دقت تنظیم کنید تا ماده غذایی به جای یخ‌زدایی، نیم‌پز نشود. در ضمن باید موادی را كه توسط مایكروویو  یخ‌زدایی شده سریع مصرف كنید.

توجه شود که از نمک‌زدن، باز‌ کردن بسته‌های غذایی برای سریع‌تر‌کردن یخ‌زدایی آنها، گرفتن آنها زیر آب جوش، باز‌ کردن بسته و قرار دادن آنها در محیط اتاق یا داخل آب گرم و به‌ طور کلی هر حرکتی که باعث تغییر ناگهانی دمای بسته می‌‌‌شود، جداً خودداری کنید.

ذکر این نکته الزامی‌‌است که با فریزکردن، تمام میکروب‌های گوشت از بین نمی‌‌رود اما با سردسازی و انجماد می‌‌توان از رشد و حیات معمولی میکروب‌ها جلوگیری کرد.

گوشت خارج شده ازفریزر را مجددا استفاده ننمائید زیرا کیفیت گوشت در هر بار انجماد و ذوب کاهش می‌‌یابد و همچنین در این روش خطر آلودگی میکروبی گوشت نیز افزایش می‌‌یابد.

نگهداری گوشت بصورت طولانی مدت در فریزر باعث خشک شدن و از بین رفتن طعم مورد انتظار این ماده غذایی خواهد شد.

در مدت زمانیکه برق منازل برای چند ساعت قطع می‌‌شود، درب فریزر را باز نکنید. در این حالت چنانچه درب فریزر بسته بماند ماده غذایی برای خوردن ایمن است. اگر مدت زمان رفتن برق، طولانی باشد، باید از یخ خشک برای قسمت فریزر استفاده نمود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- پیرامون گوشت قرمز بیشتر بدانید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مصرف کنندگان گوشت قرمز، زمان پخت گوشت قرمز، فریز کردن گوشت قرمز، سلامت گوشت قرمز، انجماد گوشت قرمز، آب كردن یخ گوشت تعداد بازديد: 445 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز