Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 18:30

11
اسفند
کنجد، كيميای سلامتی (2)

کنجد، كيميای سلامتی (2)

کنجد یکی از غنی‌ترین منابع لیگنان است (لیگنان گروهی از ترکیبات شیمیایی موجود در گیاهان می‌باشد). لیگنان‌ها فیتواستروژن‌هایی هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی دارند.

کاهش فشار خون بالا

سیسامین و سیسامولین موجود در کنجد موجب پیشگیری از فشار خون بالا و محافظت از کبد می‌شوند. مطالعه‌ای بر روی 195 مرد و 133 زن مبتلا به  فشار خون بالا نشان داد که 60 روز پس از جایگزین كردن روغن کنجد به جای روغن‌های دیگر در برنامه غذایی‌شان سطح فشار خون این افراد تا حد طبیعی و نرمال تنظیم شد. به گفته محققان، این کاهش در فشار خون ممکن است به دلیل اسیدهای چرب اشباع نشده، ویتامین E و سیسامین موجود در روغن کنجد باشد. 

استفاده از روغن کنجد در لوازم آرایشی بهداشتی

روغن کنجد در موارد استعمال خارجی (مالیدن بر پوست) باعث از بین رفتن چین و چروک شده و از بروز برخی مشکلات پوستی نیز جلوگیری خواهد کرد. 

روغن کنجد را در مواقع آفتاب سوختگی و یا سوختگی‌های کوچک دیگر به آرامی بر روی پوست بمالید تا در روند بهبود سرعت حاصل شود.

روغن کنجد روغنی مناسب برای ماساژ است و به دلیل خواص فوق‌العاده نرم کننده‌ آن، برای نرم کردن و تسکین دادن پوست ایده‌آل می‌باشد. 

خواص ضد سرطان

کنجد یکی از غنی‌ترین منابع لیگنان است (لیگنان گروهی از ترکیبات شیمیایی موجود در گیاهان می‌باشد). لیگنان‌ها فیتواستروژن‌هایی هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی دارند. مطالعات اخیر بر روی بافت سلولی نشان داده است که سیسامین مانع از تکثیر سلول‌های سرطانی در لوسمی، سرطان سینه، پروستات، روده بزرگ، پانکراس (لوز المعده) و ریه می‌شود. 

کاهش عوارض یائسگی

مصرف دانه کنجد، بخصوص کنجد سیاه، به زنان یائسه در کاهش عوارض این دوران از جمله گرگرفتگی، بی‌خوابی و زود رنجی کمک می‌کند. 

چند نکته قابل احتیاط

دانه کنجد ممکن است در درصد کمی از مردم واکنش‌های آلرژیک را بهمراه داشته باشد.

پوست دانه کنجد حاوی اگزالات کلسیم است، لذا باید به میزان مناسب و متوسط مصرف شود.

مصرف روزانه کنجد موجب افزایش وزن می‌شود، چراکه کالری بالایی دارد، بنابراین با در نظر گرفتن کالری بالایش، تعادل را در میزان مصرف آن از یاد نبرید.

 

 

برای خواندن بخش اول -کنجد، كيميای سلامتی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: فواید کنجد، ارزش غذایی کنجد، فواید دانه ها، خواص درمانی کنجد، ترکیبات کنجد تعداد بازديد: 770 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز