Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 - 07:29

24
خرداد
پر فایده اما بد بو (2)

پر فایده اما بد بو (2)

سیر در کنار خواص با ارزشی که دارد موجب بوی بد دهان می‌شود و این مشکلی است که چون بسیاری از افراد راه حل آن را نمی‌دانند منجر به عدم مصرف آن می‌شود.

 

چگونگی از بین بردن بوی بد سیر

سیر در کنار خواص با ارزشی که دارد موجب بوی بد دهان می‌شود و این مشکلی است که چون بسیاری از افراد راه حل آن را نمی‌دانند منجر به عدم مصرف آن می‌شود. زمانی که با خوردن غذاهای حاوی سیر دهان بدبو می‌شود، باید از خوشبوکننده‌های دهان استفاده کرد و البته این کار را باید به کرات انجام داد، یعنی تقریبا هر نیم تا یکساعت یکبار، تا زمانی که ماده غذایی مقصر از جریان خون پاک شود که معمولا این روند حدود ۲۴ ساعت به طول می‌انجامد.

در این میان مسواک زدن هم کمک می‌کند، اما نمی‌توان مسواک را همیشه در دهان نگه داشت. یکی از بهترین راه‌های مبارزه با بوی بد دهان، خوردن بعضی خوراکی‌ها پس از غذاهای بودار است که در زیر به چند مورد از آنها اشاره می‌شود:

1- لیمو: خوردن یک قاچ لیمو یا افزودن آن به غذا به عنوان چاشنی یا حتی افزودن آن به لیوان آب خود، اثر معجزه آسایی دارد. آب نبات‌های لیمویی نیز همان خاصیت را دارند.

2- جعفری یا سایر چاشنی‌های سبز: جویدن برگ‌های تازه جعفری، ریحان و رزماری (اکلیل کوهی) موجب آزادسازی روغن‌های آنها می‌شود که حس تازگی به دهان می‌دهد.

3- سیب، گلابی و هویج: این خوراکی‌ها دارای فیبر زیادی هستند که جویدن آنها باعث ترشح بیشتر بزاق دهان شده و دهان را تمیز می‌کنند.

4- ادویه‌های قابل جویدن: جویدن فقط چند دانه تخم انیسون (بادیان رومی)، هل، گشنیز یا رازیانه باعث تازه و خوشبو شدن دهان خصوصا پس از صرف غذای حاوی سیر می‌شود.

5- برگ نعنا یا چوب دارچین: هر یک از این دو، طعم و بوی شبه گوگردی پیاز و سیر را رفع می‌کند. علاوه بر آن، وجود یک سری روغن‌های اساسی در دارچین با نوعی میکروب دهانی مبارزه می‌کند. آدامس‌های نعناعی یا دارچینی هم تأثیری مشابه دارند.

6- عسل: برای‎ ‎از بین بردن بوی سیر ‎می‌توان نیم ساعت پس از خوردن آن، یك قاشق عسل خورد. ‎

7- کاهو: خوردن سبزی‌هایی مثل کاهو نیز موثر است، زیرا کلروفیل موجود در سبزی‌ها بوی سیر را رفع می‌کند.

اثرات سیر از دیدگاه طب سنتی

خواصی كه دانشمندان (طب قدیم و جدید) برای سیر برشمرده‌اند عبارتند از:

 رسوبات خون را حل می‌كند.

 در درد مفاصل، نقرس و روماتیسم توصیه می‌شود.

 مدر و پایین آورنده فشار خون است.

 بهترین درمان برای فراموشی، ضعف حافظه و سرگیجه است.

 خوردن سیر عضلات قلب را به نشاط می‌آورد و گردش خون را منظم می‌کند.

 مجاری تنفس و خون را پاك کرده و به این وسیله از تنگی نفس می‌كاهد.

 در درمان پاره‌ای از سل‌های ریوی، اسهال و برونشیت، سردرد و زكام مزمن مفید است.

 پوست بدن را خوشرنگ می‌کند.

 روده‌ها را از عفونت‌ها پاك می‌كند (به خصوص در اطفال) و با این خاصیت انسان را در مقابل بیماری تیفوئید و دیفتری محافظت می‌كند.

 سنگ كلیه و كرم‌های نازك شكم اطفال را نابود می‌كند.

 فلج و رعشه را معالجه کرده و برای مالاریا و بی خوابی خیلی مفید است.

 برای درمان میخچه و زگیل باید سیر را نرم كرده و به صورت مرهم روی میخچه و زگیل بگذارید تا همانطور بماند و هر چند وقت آن را تكرار كنید.

 مالیدن آن روی محل گزیدگی، سوزش و درد را تسکین می‌دهد.

 تقویت کننده دستگاه دفاعی بدن و دارای خاصیت ضد سرطانی و ضد سرماخوردگی است.

 مصرف سیر قند خون مبتلایان به مرض قند (دیابت) را می‌كاهد.

اثر سمی نیكوتینی كه از دود سیگار حاصل می‌شود را برطرف می‌كند. لذا چنانچه معتادان به سیگار به علت نیكوتین دچار ناراحتی‌های‌ هاضمه و قلب شده باشند، با مصرف سیر احساس بهبودی می‌كنند.

 مداومت در مصرف سیر به تدریج باعث ریختن موی سفید و روییدن موی سیاه می‌شود.

 سیر پخته را چنانچه بر روی مو و پوست بمالند كشنده شپش است.

 اگر این فرآورده را در محل دردهای مفاصل و قولنج بمالند، درد و ناراحتی را تسكین خواهد داد.

 مخلوط سیر با سركه ورم اعضا را برطرف می‌كند.

 به خاطر بوی نامطبوع سیر بهتر است به طور كامل آن را خرد نموده و در شیر حل كنید. این عمل برای درمان فشار خون بالا، تصلب شرایین، ناراحتی‌های گوارشی (اسهال و اتساع روده) و التهاب مخاط برونش‌ها مفید است.

 مصرف روزانه سیر تازه، از كبد در برابر سموم دارویی و شیمیایی محافظت می‌كند.

مقدار مصرف سیر

به صورت معمول استفاده روزانه به مقدار 4 گرم از سیر تازه (1 حبه متوسط) یا مقادیر معادل آن از سایر محصولات سیر توصیه می‌شود تا در طول زمان اثرات دارویی خود را بر جای گذارد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- پر فایده اما بد بو- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بوی بد سیر، دیفتری، چاشنی‌های سبز، اکلیل کوهی، اثرات سیر، طب سنتی و سیر، عضلات قلب، بیماری تیفوئید تعداد بازديد: 449 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز