Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 02:16

28
فروردین
آشنایی با فواید شگفت انگیز سیب

آشنایی با فواید شگفت انگیز سیب

سیب كالری اندكی دارد و قند آن فروكتوز است كه مانند گلوكز باعث افزایش قند خون نمی‌شود. همچنین دارای ویتامین A است كه باعث تقویت بینایی، عضلانی و استخوان‌ها می‌شود

دكتر اكبر كوشانفر؛ متخصص كودكان- استاد دانشگاه شهید بهشتی

 

 

از زمان‌های قدیم انسان‌ها بعد از شیر و عسل به میوه‌ها علاقه‌مند بودند و جزء خوردنی‌های لذید بشمار می‌رفت. سیب یكی از میوه‌های خوب، مظهر عشق، دوستی، زیبایی، خوشبختی، سلامتی و نیرومندی بوده است. در استان‌ها حكایت می‌كنند كه در زمان آرم ابوالبشیر درخت سیب در بهشت بوده است.

در افسانه‌های یونان مادر زمین، «گایا»، درخت سیب را برای ازدواج زیوس (رهبر خدایان یونان) با هرا (درخت ستاره شب) به‌وجود آورد. بازرگانان و سربازان جنگی از كسانی بودن كه سیب را به مردم شناساندند. تمام كشاورزان برای زیبا كردن زمین‌هایشان درخت سیب می‌كاشتند؛

به‌ همین خاطر آنها را ساحران توانا می‌نامیدند. در زمان‌های قدیم درخت سیب فقط در محدوده دریایی خزر تا دریای سیاه كشت می‌شد؛ اما كم‌كم دانه آن به كشورهای دیگر برده شد و به این ترتیب درخت سیب در تمام دنیا رویش پیدا كرد و اكنون انواع سیب‌های پیوندی سبز و قرمز در دنیا وجود دارد.

درخت سیب دارای شكوفه‌ها و گل‌های بسیار زیبا و میوه بسیار خوشمزه، معطر و شیرین است. سیب با رنگ‌های سبز، زرد، قرمز با مزه شیرین و ترش به‌صورت تازه، خشك‌شده، كمپوت آب سیب حتی در شیرینی‌پزی به‌عنوان افزودنی مصرف می‌شود. در زبان انگلیسی ضرب‌المثلی است كه می‌گوید: خوردن روزی یك سیب پای دكتر را از خانه دور نگه‌می‌دارد. One Apple Aday Talce Doctor a Weey واقعاً پی بردن به خاصیت سیب به این ضرب‌المثل جان می‌بخشد.

تركیبات و خواص سیب

سیب كالری اندكی دارد و قند آن فروكتوز است كه مانند گلوكز باعث افزایش قند خون نمی‌شود. همچنین دارای ویتامین A است كه باعث تقویت بینایی، عضلانی و استخوان‌ها می‌شود، احساس خستگی را از بین می‌برد و در خشكی پوست جلوگیری می‌كند. ویتامین C سیب نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت كرده و كلسترول خون را كاهش می‌دهد.

سیب حاوی ویتامین‌های گروه B است كه از كم‌خونی و ضعف عضلانی جلوگیری می‌كند. منیزیم موجود در آن نیز اثر مفیدی روی رگ‌های خونی و عضلات قلب دارد. پگتین سیب هم باعث دفع سرب از راه مجاری ادرار می‌شود. این میوه دارای مقدار زیادی فیبر (ده درصد) می‌باشد كه باعث كاهش كلسترول و قند خون و افزایش كاركرد روده بزرگ می‌شود كه در كاهش وزن مؤثر است.

سیب همچنین حاوی پلی فنول می‌باشد كه یك آنتی‌اكسیدان قوی است و در اغلب گیاهان مانند زیتون انگور، انار و چای سبز یافت می‌شود و بررسی‌ها نشان داده از رادیكال‌های آزاد كه مواد سمی اكسیداسیون سلولی در بدن است، جلوگیری به عمل می‌آورد.

از بیماری‌هایی مثل انواع سرطان، اختلالات قلبی عروقی، بیماری‌های التهابی نیز پیشگیری و همچنین به شادابی پوست و جلوگیری از پیری زودرس و ایجاد چروك پوست كمك می‌كند. پلی فنول‌های سیب با تنظیم سوخت و ساز مواد قندی و بهبود عملكرد بافت چربی، اثرات قابل توجهی در كاهش وزن و بافت چربی و احشا دارند.

تركیبات موجود در سیب در كاهش و كلسترول بد (LDL) نیز مؤثرند؛ به‌طوری‌كه خوردن چهار عدد سیب معادل یك قرص استاتین (پایین آورنده چربی خون) می‌باشد. سیب فاقد كلسترول، چربی و سدیم می‌باشد و خوردن یك عدد در روز به سلامتی انسان كمك می‌كند. اگر سیب با پوست خورده شود، مقدار بیشتری فیبر جذب بدن می‌گردد. (آب سیب فیبر كمتری دارد) سیب را می‌توان با سالاد و انواع شیرینی‌جات نیز استفاده كرد. امیدواریم از تمام نعماتی كه خداوند در اختیار ما گذاشته است، بتوانیم به بهترین وجه ممكن استفاده كنیم.

 

برچسب ها: خواص سیب، خواص درمانی سیب، میوه سیب، سیب و شادابی، شادابی پوست با سیب، خاصیت سیب، آب سیب، خوردن سیب تعداد بازديد: 733 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز