Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 10:02

25
آذر
خواص تغذيه‌ای بامیه

خواص تغذيه‌ای بامیه

امیه از دیدگاه طب سنتی، سرد و تر است. بنابراین به خصوص افرادی که دارای طبع سرد هستند بهتر است بامیه را به همراه مواد غذایی با طبع گرم مانند سیر و یا ادویه جاتی از جمله دارچین، زنجبیل و... استفاده نمایند.

نازلی نمازی

 

 

بامیه از دیدگاه طب سنتی 

بامیه از دیدگاه طب سنتی، سرد و تر است. بنابراین به خصوص افرادی که دارای طبع سرد هستند بهتر است بامیه را به همراه مواد غذایی با طبع گرم مانند سیر و یا ادویه جاتی از جمله دارچین، زنجبیل و... استفاده نمایند.

خواص تغذیه‌ای

بامیه در گروه سبزیجات قرار دارد و مانند سایر سیزیجات دارای کالری کمی می‌باشد. بنابراین افرادی که تمایل به کاهش وزن و یا حفظ وزن دارند می‌توانند بامیه را به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه‌ی خود قرار دهند. این سبزی دارای فیبر بالایی می‌باشد که بیشتر فیبر آن از نوع فیبرهای محلول پکتین و موسیلاژ است. فیبرهای محلول موجود در آن، بخش عمده‌ی فواید درمانی بامیه را به خود اختصاص داده است.

حالت لزجی بامیه نیز به دلیل وجود موسیلاژ است. از جمله ویتامین‌های موجود در بامیه می‌توان به ویتامین C، ویتامین A، اسید فولیک و ویتامین‌های دیگر گروه B  اشاره کرد. برای حفظ ویتامین‌های موجود در بامیه تا حد امکان باید مدت زمان پخت را به حداقل رساند. از جمله مواد معدنی بامیه نیز می‌توان به منیزیم، پتاسیم و کلسیم اشاره کرد.

خواص درمانی

به دلیل اتصال فیبر به اسیدهای صفراوی، جذب کلسترول کاهش می‌یابد. از طرفی دیگر فیبرها توسط باکتری‌های روده به اسیدهای چرب کوتاه زنجیر تبدیل می‌شود و از این طریق نیز می‌توانند سبب کاهش چربی خون شوند. بنابراین برای افرادی که مبتلا به اختلالات لیپیدی هستند مفید می‌باشد و در افراد سالم نقش پیشگیری کننده از ابتلا به اختلالات لیپیدی را ایفا می‌کند.

  فیبر موجود در بامیه سبب کاهش جذب قند در بدن می‌شوند. بنابراین بامیه می‌تواند در بیماران مبتلا به دیابت اثرات درمانی داشته باشد.   فیبرها برای باکتری‌های موجود در روده مفیداند و به عنوان پره بیوتیک (مواد غذایی غیر قابل هضم برای انسان و حیوانات که باعث تعادل، رشد و بهبود میکروفلور روده و دستگاه گوارش می‌شوند) عمل می‌کنند.

به دلیل جذب آب توسط فیبر، بامیه می‌تواند از یبوست جلوگیری کرده و از بروز بواسیر و دیورتیکولیت پیشگیری کند. به دلیل ترکیبات موسیلاژی، بامیه برای سرفه، گرفتگی صدا و ناراحتی‌های گوارشی مفید است. بامیه برای کاهش سوزش مجاری ادراری می‌تواند موثر باشد.  مواد معدنی موجود در بامیه سبب کاهش اسپاسم، کاهش درد مفاصل و تقویت قلب می‌شود. فیبر و پتاسیم موجود در بامیه برای کاهش فشار خون مفید است. وجود ویتامین C، که به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند، ویتامینB9، فیبر و مواد معدنی موجود در بامیه می‌تواند برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی مفید باشد. فیبر موجود در بامیه به دفع مواد زائد از روده کمک می‌کند.

 

برچسب ها: خواص درمانی بامیه، فواید بامیه، بامیه از دیدگاه طب سنتی، خواص تغذیه‌ای بامیه، درمان با بامیه تعداد بازديد: 680 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز