Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 14:09

10
خرداد
خواص كشمش

خواص كشمش

كشمش دارای مقادیر قابل توجهی آهن است كه می‌تواند برای كم‌خونی (آنمی) مفید باشد. همچنین كشمش دارای عنصر مس می‌باشد كه در تشكیل گلبول‌های قرمز خون مؤثر است.

سیده سارا حكیم؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

 

 

كشمش جزو دسته خشكبار محسوب می‌شود كه برخلاف سایر موادغذایی مانند میوه‌ها كه میوه خشك آنها نام همان میوه را دارا می‌باشد، اما كشمش كه از خشك كردن انگور حاصل می‌شود نام میوه خود را ندارد.

خواص آنتی‌اكسیدانی كشمش

فلاونول كه یك فنول متعلق به خانواده فلاونوئیدها می‌باشد به نظر می رسد كه در كشمش كمترین تأثیر را در فرآیند خشك كردن متحمل می‌شود، اما بررسی‌ها نشان داده‌اند كه به طور كلی كشمش دارای فنول كمتری نسبت به انگور می‌باشد و مقداری از فنول انگور در فرآیند خشك كردن از دست می‌رود.

فنول موجود در كشمش دارای خاصیت آنتی‌اكسیدانی است و مانع از آسیب‌ رادیكال‌های آزاد به سلول‌های بدن می‌شود و بطور كلی فعالیت آنتی‌اكسیدانی بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌‌ها بستگی به میزان فنول موجود در آنها دارد.

كشمش منبع خوب عنصر بروم می‌باشد كه نقش حیاتی در سلامت انسان دارد و دارای ارتباط قابل توجهی با سلامت استخوان و جلوگیری از استئوپروز می‌باشد.

كشمش و اسیدوز

اسیدوز وضعیتی است كه موجب افزایش اسیدیته خون با افزایش گاز Co2 در سیستم تنفسی می‌شود. این وضعیت برای بدن مضر می‌باشد و منجر به التهاب، بیماری‌های پوستی و آسیب به اعضای داخلی بدن می‌شود. از عوارض دیگر این وضعیت، آرتریت، نقرس، بیماری‌های كلیوی، ریزش مو، بیماری‌های قلبی، تومور و حتی سرطان می‌باشد.

كشمش منبع خوب پتاسیم و منیزیم است كه این مواد معدنی در كاهش اسیدیته خون بسیار مؤثر می‌باشند و موجب خنثی نمودن حالت اسیدی بدن و برطرف كردن اسیدوز می‌گردند.

كشمش و بینایی

كشمش دارای فیتونوترینت‌های پلی‌فنولیك می‌باشد كه دارای خواص آنتی‌اكسیدانی است و برای بینایی مفید می‌باشد و موجب محافظت چشم از آسیب‌های ناشی از رادیكال‌های آزاد مانند تخریب بافت بینایی، پیرچشمی و كاتاراكت (آب مروارید) می‌شود. همچنین دارای مقادیر زیادی بتاكاروتن و كاروتنوئیدها می‌با‌شد كه تمام آنها برای سلامت بینایی مفیدند.

كشمش و یبوست

فیبر موجود در كشمش موجب جذب آب می‌گردد كه در برطرف نمودن یبوست مؤثر است.

 كشمش و افزایش وزن

كشمش مانند سایر میوه‌های خشك برای افزایش وزن مفید می‌باشد، زیرا میوه‌های خشك دارای مقادیر قابل توجهی فروكتوز و گلوكز هستند و منجر به دریافت انرژی بیشتر توسط فرد می‌گردند.

همچنین كشمش دارای یك دسته از ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه و مواد معدنی مانند سلنیوم و فسفر می‌باشد و موجب تسهیل در جذب مواد مغذی دیگر و پروتئین‌ها می‌گردد.

كشمش و سلامت دندان‌ها

اسیداولئیك یكی از فیتوكمیكال‌های موجود در كشمش می‌باشد كه نقش بسیار مهمی در حفاظت از دندان‌ها در برابر میكروب‌ها دارد و از ایجاد شكنندگی دندان‌ها جلوگیری می‌نماید. همچنین كشمش غنی از كلسیم می‌باشد كه در حفاظت از دندان‌ها مؤثر است و نیز بروم موجود در آن از رشد میكروب‌ها در دندان جلوگیری می‌نماید.

 كشمش و تب

فیتونوترینت‌های فنولی موجود در كشمش دارای خواص آنتی‌بیوتیكی و آنتی‌اكسیدانی می‌باشد كه به مقدار فراوان در كشمش موجود است و به درمان تب از طریق حمله به عفونت‌های باكتریایی و ویروسی كمك می‌نماید.

كشمش و كم‌خونی

 كشمش دارای مقادیر قابل توجهی آهن است كه می‌تواند برای كم‌خونی (آنمی) مفید باشد. همچنین كشمش دارای عنصر مس می‌باشد كه در تشكیل گلبول‌های قرمز خون مؤثر است.

سایر خواص كشمش

كاتچین یك فنول با خاصیت آنتی‌اكسیدانی است كه در كشمش وجود دارد و تأثیر زیادی در جلوگیری از سرطان كولون دارد و فیبر موجود در آن در دفع كلسترول و سلامت قلب مؤثر است.

نحوه نگهداری كشمش

كشمش را باید در ظروفی كه در آن هوا جریان دارد و در یخچال نگهداری نمود تا تازه بماند و از خشك شدن آن جلوگیری شود. اگر كشمش به صورت بسته‌بندی شده خریداری گردد نباید آن را به ظرف دیگری انتقال داد و باید آن را در همان بسته نگهداری نمود. با این روش می‌توان كشمش را برای مدت 6 ماه به صورت تازه نگهداری نمود.

 

برچسب ها: خواص کشمش، خواص آنتی‌اكسیدانی كشمش، كشمش و اسیدوز، كشمش و بینایی، كشمش و یبوست، كشمش و افزایش وزن، كشمش و سلامت دندان ها، کشمش ها تعداد بازديد: 533 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز