Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 22:54

23
آبان
ارزش غذایی كيوی

ارزش غذایی كيوی

كیوی منبع خوبی برای اسید قهوه یا اسید كافئیك و ویتامین C می‌باشد. اینها دو ماده اساسی بر ضد سرطان هستند.

ابوالفضل الوند

 

كیوی میوه جوانی و تندرستی دارای ویتامین C به میزان 6 برابر لیموترش و سرشار از مواد مغذی دیگر است، به همین خاطر این میوه با عمری كمتر از 200 سال تقریباً در تمام جهان موقعیت بالایی پیدا كرده است. در ایران نیز از حدود 30 سال پیش كیوی شناخته شده است.

كیوی و سلامت

متخصصان غذایی بر این عقیده‌‌اند كه برای پیشگیری از تب، ناراحتی‌های معده، بی‌حالی، خستگی، سرفه‌های شدید و زكام كه در اثر وجود باكتری‌ها بروز می‌كنند، مصرف 150میلی‌گرم ویتامین C بهترین راه است. كیوی سیستم حفاظتی بدن را تقویت و از بروز سرطان جلوگیری می‌كند. كیوی دارای آنزیم‌هایی است كه پروتئین‌ها را تجزیه می‌كنند. بعد از خوردن غذاهای گوشتی و لبنی قدری حالت اسیدی معده خنثی می‌شود و آنزیم‌های كیوی می‌توانند مدت كوتاهی فعالیت كنند و این زمانی كافی است كه مواد پروتئینی به وسیله این آنزیم‌ها به قطعات كوچك‌تر و قابل هضم‌تر تبدیل و تجزیه شوند. این امر، عمل هضم غذاهای سنگین در معده و روده را آسان می‌كند، لذا خوردن كیوی همراه غذاهای گوشتی و لبنی توصیه می‌شود.

كیوی پادزهر سیگار

در افراد سیگاری مواد سمی به ویژه رادیكال‌های آزاد زیادی از دود سیگار به وجود می‌آید، در نتیجه این افراد باید میزان ویتامین C زیادتری دریافت كنند. سیگاری‌ها باید حدوداً 40 درصد ویتامین C بیشتری مصرف كنند. این مقدار با خوردن دو عدد كیوی تأمین می‌شود. البته سیگاری‌ها با خوردن كیوی، ضایعات ویتامین C را كه در اثر سیگار كشیدن حاصل می‌شود جبران می‌كنند، ولی ضرری كه بر قلب، مجاری عروقی، ریه و سایر ارگان‌ها وارد می‌شود، جبران‌پذیر نیست.

كیوی و سرطان

كیوی منبع خوبی برای اسید قهوه یا اسید كافئیك و ویتامین C می‌باشد. اینها دو ماده اساسی بر ضد سرطان هستند. اسید قهوه در غلظت بالایی در كیوی وجود دارد و همراه ویتامین C، مانع از تولید مواد مولد سرطان در معده یعنی نیتروزآمین‌ها می‌شود.

كیوی سرشار از پتاسیم

كیوی منبع خوبی برای پتاسیم و كلسیم است. پتاسیم باعث كاهش فشار خون می‌شود. كمبود یا فقدان پتاسیم در بدن باعث بروز افسردگی و فراموشی می‌گردد. در افراد مسن و سالخورده نیز بر خوردن كیوی و سایر منابع غنی از پتاسیم نظیر موز تأكید می‌شود.

 

برچسب ها: خواص درمانی کیوی، فواید کیوی، کیوی و سلامتی، سیگار و کیوی، كیوی سرشار از پتاسیم تعداد بازديد: 522 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز