Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 19:46

3
اردیبهشت
مواد غذایی مفید برای بهبود بیماری آنژین صدری

مواد غذایی مفید برای بهبود بیماری آنژین صدری

آنژین به شرایطی گفته می‌شود که با درد قفسه سینه همراه است و اغلب به بازوها و بخصوص بازوی چپ انتشار می‌یابد. این عارضه در اثر عدم کفایت اکسیژن رسانی به عضله قلب در اثر تنگی عروق کرونر

به قلم : د‌کتر لاد‌ن گیاهی ؛ متخصص تغذیه عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن‌سینا

 

تحریریه زندگی آنلاین : آنژین به شرایطی گفته می‌شود که با درد قفسه سینه همراه است و اغلب به بازوها و بخصوص بازوی چپ انتشار می‌یابد. این عارضه در اثر عدم کفایت اکسیژن رسانی به عضله قلب در اثر تنگی عروق کرونر و همچنین عوامل روانی و کار فیزیکی شدید ایجاد می‌شود. استراحت در این افراد به کاهش اختلال در اکسیژن رسانی قلب کمک می‌کند.

 

علائم

معمولا بیماران مبتلا به آنژین درد خود را به صورت گرفتگی و احساس خفگی در سینه بیان می‌کنند. این حالت به دنبال فعالیت ایجاد می‌شود و در فصل‌های سرد و یا به دنبال ورزش و بعد از صرف غذا تشدید می‌شود. همچنین درد ممکن است در بازوی چپ، مچ‌ها و دست‌ها نیز کشیده شود. در موارد  شدید، حتی به دنبال انجام فعالیت‌های سبک مانند راه رفتن، آنژین بروز می‌کند.

 

درمان‌های رایج

داروهایی مانند نیترات‌ها، بتا بلاکرها (beta blockers) و بلوکه‌کننده‌های کانال کلسیم برای رهایی یا پیشگیری از این علائم تجویز می‌شوند. البته در برخی موارد ممکن است از جراحی بای پس استفاده شود. در موارد خاص نیز از آنژیوپلاستی برای پاك‌سازی عروق استفاده می‌کنند.

بیشتربخوانید:

کاهش کلسترول و خطر ابتلابه بیماری های قلبی با این نوشیدنی ساده

 

 

 

 

موادغذایی که باید پرهیز شوند

گوشت‌های چرب، کره، مارگارین و روغن باید برای این بیماران حذف شوند.

نارگیل، فرآورده‌های کاکائو، مغز دانه‌ها و دانه‌های روغنی حاوی مقادیر قابل توجهی چربی هستند.

قهوه، نوشابه‌ها و کاکائو حاوی کافئین هستند که مي‌تواند باعث تشدید آنژین شود. انواع بدون کافئین این نوشيدني‌ها نسبتا مناسب هستند.

 

موادغذایی مفید

دانشمندان دریافته‌اند که مصرف غذاهای بسیار کم چرب و کم‌کلسترول می‌تواند در برطرف نمودن علائم آنژین موثر باشد. مقدار محدودیت چربی رژیم غذایی باید با توجه به وضعیت چربي‌های خون  زیر نظر متخصص انجام شود.

 اما به‌طورکلی مصرف چربي‌های اشباع باید محدود شود و بیشتر چربی دریافتی از منابع اسیدهای چرب غیر‌اشباع تامین گردد. با  اصلاح رژیم غذایی، همراه با‌ترک سیگار و بهره‌گیری از روش‌های

 مختلف آرام‌بخشی  و ورزش می‌توان خطر ابتلا به این عارضه را تا 91 درصد کاهش داد.

سفیده تخم‌مرغ ضمن آنکه فاقد چربی و کلسترول است حاوی کلیه اسیدهای آمینه ضروری برای ساخته شدن پروتئین نیز هست. در واقع سفیده تخم‌مرغ از معدود منابع پروتئینی مناسب برای مبتلایان به آنژین صدری می‌باشد.

شیر بدون چربی و ماست بدون چربی نیز تامین‌کننده پروتئین کامل با کیفیت خوب و فاقد چربي‌های اشباع هستند. حبوبات، سویا، لوبیا قرمز، حاوی فیبر محلول هستند که به کاهش جذب کلسترول کمک می‌کند. این مواد غذایی را باید به همراه غلاتی چون نان سبوسدار، برنج قهوه‌‌ای،  رشته و ماکارونی مصرف نمود. ‌ترکیب اسیدهای آمینه این دو گروه مواد غذایی‌ترکیب کاملی از اسیدهای آمینه ضروری را در یک برنامه غذایی کم چرب فراهم می‌کند.

جو و جو دوسر نیز حاوی فیبر محلول هستند که به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند و خطر آترواسکلروز را کاهش می‌دهد.

موادغذایی سبوسدار، سبزیجات برگی سبز رنگ و غلات صبحانه غنی شده با اسیدفولیک نیز نقش موثری در کاهش سطح هموسیستئین خون دارند. افزایش هموسیستئین باعث تخریب دیواره عروق و به دنبال آن جایگزینی کلسترول در دیواره عروق می‌گردد.

مرکبات و توت‌ها غنی از ویتامین C هستند که به جلوگیری از آترواسکلروز کمک می‌کنند.

علف‌های دریایی حاوی اسید چرب امگا 3 هستند و در مواردی که باید از رژيم‌های کم چربی استفاده شود، می‌توانند جایگزین مناسبی برای ماهي‌های روغنی محسوب شود. اسیدهای چرب امگا3 در رقیق شدن خون و کاهش سطح کلسترول خون موثر شناخته شده‌اند.

 بیشتربخوانید:

نکات تغذیه ای در سندروم متابولیک

 

 

 

 

سایر اقدامات

ترک سیگار به افراد سیگاری توصیه می‌شود، زیرا نیکوتین موجود در سیگار باعث گرفتگی عروق و افزایش خطر انسداد عروق می‌شود.

کاهش وزن به برداشته شدن فشار اضافی از روی قلب کمک می‌کند.

انجام ورزش منظم و برخی روش‌های آرام‌بخش به بازگرداندن روند آنژین کمک می‌کند.

بیشتربخوانید:

برچسب ها: د‌کتر لاد‌ن گیاهی تعداد بازديد: 40 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز