Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 23:12

28
فروردین
رابطه کیفیت رژیم غذایی با بیماری‌های مزمن و سرطان‌ها ( قسمت اول)

رابطه کیفیت رژیم غذایی با بیماری‌های مزمن و سرطان‌ها ( قسمت اول)

عزیزانی که در حال حاضر مشغول مطالعه این مقاله می‌باشید، لحظه‌ای چشمان خود را ببندید و کمی به عملکرد خود و نوع تغذیه‌ای که طی چند هفته گذشته جهت رفع گرسنگی و تأمین انرژی لازم و یا به علت دلتنگی و بی‌حوصلگی

به قلم : د‌كتر سید‌ضیاءالد‌ین مظهری ؛ متخصص تغذیه و رژیم د‌رمانی

dr_z_mazhari@yahoo.com

 

تحریریه زندگی آنلاین : آیا می‌توان با تغذیه از بروز سرطان‌ها جلوگیری نمود؟

در اینجا مروری کوتاه خواهیم داشت به نقش بازدارنده میوه‌ها و سبزیجات، انواع مرکبات، سیر و پیاز، گوجه‌فرنگی، انواع کلم، چای سیاه و سبز، شیر، سویا و فرآورده‌های آن، آبزیان و غذاهای دریایی و ویتامین C از بروز سرطان‌ها در ارگان‌های مختلف.

 

سخنی با خواننده‌ها

عزیزانی که در حال حاضر مشغول مطالعه این مقاله می‌باشید، لحظه‌ای چشمان خود را ببندید و کمی به عملکرد خود و نوع تغذیه‌ای که طی چند هفته گذشته جهت رفع گرسنگی و تأمین انرژی لازم و یا به علت دلتنگی و بی‌حوصلگی و یا برای لذت بردن و ذائقه‌نوازی داشته‌اید، بیندیشید. آنچه را که به یاد می‌آورید، یادداشت کنید. اگر قسمت زیادی از برنامه غذایی روزمره یا تفننی خود را به یاد نمی‌آورید، فعلاً بدون هیچ تغییری در برنامه‌های غذایی مورد علاقه خود و افزایش یا کاهش برنامه‌های حرکتی و ورزشی، به مدت یک هفته به طور دقیق، خورد و خوراک و عملکردهای خود را یادداشت فرمایید.

 به دور و اطراف خود اعم از خانواده یا دوست و آشنا، همکلاسان و همکاران گذشته و حال بنگرید و در نظر آورید چند نفر از نظر جسمی و روحی سالم، خوشبخت و با نشاط هستند و چه تعدادی از این بزرگواران، به بیماری‌های حاد یا مزمن خوش‌خیم یا بدخیم مبتلا گردیده‌اند و چه هزینه‌های هنگفتی برای دارو و درمان به مصرف می‌رسانند.

  به دلیل اینکه اخیراً در کنار بیماری‌های گسترده و پر هزینه قلبی – عروقی در اغلب خانواده‌ها، در کودکان و بزرگسالان، کهتر و مهتر، دارا و ندار، انواع سرطان‌ها نیز رو به گسترش نهاده است، به عوامل تاثیرگذار و زمینه‌ساز این بیماری پر دردسر، هزینه‌بر و وحشت‌آفرین توجه و دقت فرمایید.

بیشتربخوانید:

داروی معروف قلب ضدسرطان از آب درآمد

 

 

 

 

 درصد تاثیرگذاری عوامل محیطی زمینه‌ساز انواع سرطان‌ها

 30 تا 40 درصد سوء‌تغذیه و عدم تعادل در خورد و خوراک و بدخوری‌ها

 30 درصد کشیدن سیگار

 10 درصد انواع ویروس‌ها و یا بیماری‌های عفونی

 4 درصد وجود ترکیبات مضر و زیان‌آور در محیط کار

 3 درصد مصرف الکل

 3 درصد تأثیر اشعه‌ها (مثل ماوراء‌بنفش)

 2 درصد آلودگی‌های محیط زیست

 1 درصد افزودنی‌های مختلف به مواد غذایی مصرفی و  1 درصد عوارض درمانی اعم از داروهای مختلف یا اشعه‌درمانی.

بله، اشتباه نکرده‌اید، نوع تغذیه و سوء‌تغذیه، به طور متوسط، موجب بروز 35 درصد انواع سرطان‌ها شده است و طبق آمارهای ارائه شده از طرف کشورهای مختلف، این مساله تأیید شده و به اثبات رسیده است.

 بیشتربخوانید:

ملاحظات تغذیه در درمان سرطان سینه

 

 

 

 

 آیا می‌توان با تغذیه از بروز سرطان‌ها جلوگیری نمود؟

حتماً اطلاع دارید که سلول‌های خدمتگزار و فعال بدن هر کس تحت تأثیر عوامل جهش‌زا تغییر مسیر می‌دهند و از مسیر طبیعی تقسیم سلولی خارجی می‌شوند و به صورت یک طغیان‌گر مهاجم، غارت‌گر، مخرب، قانون‌شکن و متجاوز در می‌آیند و از محل استقرار خود به نقاط مختلف بدن مهاجرت می‌کنند و در محل‌های نابجا، کانون‌های جدید شورشی مخرب و مهاجم را سامان‌دهی می‌نمایند. همان‌طوری که در سطور قبل ملاحظه و مشاهده فرمودید، عوامل متعددی در تبدیل شدن سلول‌ها به قانون‌شکنان غیر قابل کنترل نقش دارند، ولی عمده‌ترین و بالاترین آنها که بالغ بر 30 تا 40 درصد همه سرطان‌ها را موجب می‌گردد، تغذیه غلط یا سوء‌تغذیه می‌باشد. اصولاً مواد غذایی مصرفی، در هر فردی، به موازات وظایف متعددی که به انجام می‌رسانند، ممکن است:

الف- دارای عوامل بیماری‌زای حاد و مزمن باشند

ب- یا مملو از ترکیبات پیشگیری و مهار کننده بیماری‌ها باشند

بیشتربخوانید:

کشف جدیدترین علائم سرطان لوزالمعده

 

 

 

 

مواد غذایی مفید

مثلاً در مورد سرطان، تعدادی از منابع غذایی گیاهی شناخته شده، از بروز این بیماری ممانعت به عمل می‌آورند، مثلاً انواع سبزیجات، به ویژه هویج، گوجه‌فرنگی، سبزیجات سبز و زرد، کلم‌ها، سیر و به طور کلی تمام سبزیجات خام (به صورت سالاد) یا پخته (در انواع خورش‌ها و بورانی‌ها) و یا از منابع غذایی حیوانی، آبزیان و به خصوص ماهی‌های پر چرب حاوی اسیدهای چرب امگا – 3 و غیره، البته در مقابل غذاهای مفید و بازدارنده از بروز و گسترش بیماری‌ها، غذاهایی تهیه و مصرف می‌گردند که عامل ایجاد و گسترش انواع سرطان‌ها به حساب آورده می‌شوند، از قبیل گوشت قرمز تازه و فرآوری شده پرچرب، روغن‌های نباتی جامد، چربی‌های حیوانی که جهت سرخ کردن و به دفعات و در مدت‌های طولانی، تحت تأثیر حرارت بالا قرار می‌گیرند. در آغاز، در مورد شناخت اثرات مثبت و بازدارنده بروز بیماری و یا برعکس، اثرات مخرب و بیماری‌زای مواد غذایی بحث می‌کنیم. بدون هیچ تردیدی مصرف روزانه مواد غذایی زیر را آغاز کنید و ادامه دهید، چرا که این مواد، موثرترین ترکیبات را بر علیه سرطان‌های مختلف در بردارند:

سیر، پیاز، کرفس، کلم‌های مختلف (گل کلم، کلم فندقی، کلم سبز و کلم بروکلی)، گوجه‌فرنگی، کدو، بادمجان، فلفل‌های رنگین دلمه‌ای، نعنا، ریحان، ترخون، رزماری، آویشن، تره، جعفری، مرکبات (پرتقال، لیموترش، لیمو شیرین، گریپ‌فروت و نارنگی)، انواع ترب‌های سفید، قرمز و سیاه، سویا، جو، جو دو سر یا یولاف، دانه‌های کامل و پرک شده گندم و جو، شیرین‌بیان و زنجفیل. ترکیبات ثانویه موجود در منابع گیاهی (شامل پلی‌فنول، فلاوونوئید، فلاون، آنتی‌سیان کاته‌شین یا کاته‌چین، تانین، لوتئین و ویتامین‌های A، E، C، بتاکاروتن، اسید فولیک و همین‌طور ریز مغذی‌هایی مثل سلنیوم، روی، مانگان و منیزیم)، علاوه بر وظایف مهمی که در فعالیت‌های زیست شیمیایی بدن به عهده دارند، به عنوان عوامل ضد زنگ یا آنتی‌اکسیدان، رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و از صدمه زدن آنها به دیواره سلول‌ها و تغییر اطلاعات ژنتیکی DNA پیشگیری می‌نمایند. با امید به اینکه از همین امروز، از انواع گروه‌های غذایی در بردارنده تعدادی از این ریز مغذی‌ها در برنامه غذایی روزانه خود استفاده نمایید.

در مقاله شماره بعدی، مروری خواهیم داشت بر نقش و عملکرد تک‌تک مواد غذایی قابل تهیه و در دسترس در اقصی نقاط کشور پهناورمان، ایران عزیز.

 

ادامه دارد...

برچسب ها: د‌كتر سید‌ضیاءالد‌ین مظهری تعداد بازديد: 55 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز