Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 01:36

18
بهمن
غذاهای سالم، ولی ناسالم

غذاهای سالم، ولی ناسالم

متخصص تغذیه ما بررسی می کند که کدام یک از غذاهای به اصطلاح " سالم " ارزش برچسب گذاری را ندارند یا بیش از اندازه برای شما هزینه دارد.با انبوهی از توصیه های بهداشتی که روزانه با آن بمباران می شویم

تحریریه زندگی آنلاین :  متخصص تغذیه ما بررسی می کند که کدام یک از غذاهای به اصطلاح " سالم " ارزش برچسب گذاری را ندارند یا بیش از اندازه برای شما هزینه دارد.با انبوهی از توصیه های بهداشتی که روزانه با آن بمباران می شویم ، جدا کردن واقعیت از این داستان دشوار از است. چه بخواهید وزن کم کنید ، سیستم ایمنی خود را تقویت کنید ، یا صرفا سعی کنید سالم تر باشید ، هیچ کمبودی در محصولات غذایی که تبلیغ می شوند وجود ندارد . اما آیا باید این تبلیغات را باور کرد؟

 

باید به چه نکاتی در برچسب مواد غذایی توجه کرد

اگر می خواهید درباره آنچه که می خورید بیشتر بدانید، برچسب های مواد غذایی گزینه خوبی برای شروع هستند. تمام ادعاهایی که روی برچسب مواد غذایی ارائه می شود باید با قوانین سختگیرانه مطابقت داشته باشد ، اما متاسفانه آنها تمام حقیقت را بیان نمی کنند. به عنوان مثال ، یک ماده غذایی با برچسب " کم چرب " اغلب حاوی مقدار زیادی شکر و مواد افزودنی است.

لیست مواد موجود در پشت بسته غذایی ارزش نگاه کردن را دارد، اما حتی این هم موضوع ساده ای نیست. مواد تشکیل دهنده به ترتیب وزن فهرست شده اند ، بنابراین اگر شکر نزدیک به بالای لیست باشد، به شما می گوید شکر یکی از مواد اصلی است. اما تولید کنندگان مواد غذایی اغلب از چندین شکل جایگزین شکر در مقادیر کمتر برای شیرین کردن ماده غذایی استفاده می کنند ، بنابراین در بین مواد تشکیل دهنده کمتر روی برچسب به چشم می خورند. مراقب شربت ذرت با فروکتوز بالا ، کنستانتره آب میوه ، شربت آگاوه ، شهد شکوفه نارگیل ، دکستروز ، شربت خرنوب و ملاس باشید ، اینها همه شکر هستند با نام های دیگر.

ادعاهای کاهش کالری ، چربی و قند نیز می تواند گمراه کننده باشد. معنای قانونی پیشوند " کاهش شده " این است که غذای مورد نظر باید 30 درصد کالری کمتر یا 30 درصد چربی یا شکر کمتری نسبت به یک محصول مشابه داشته باشد. اما این لزوما به این معنی نیست که غذای مورد نظر واقعا کالری ، چربی یا قند کمی دارد. به عنوان مثال ، یک نسخه رژیمی از بیسکوییت  می تواند 30 درصد قند کمتری نسبت به بیسکوییت های معمولی داشته باشد اما حاوی چربی بیشتر و تنها 3 کالری کمتر باشد.

ادعاهایی مانند " کم کربوهیدرات "، " ابر غذا " و " GL پایین " در ادعاهای تغذیه ای مجاز نیستند ، اما این امر باعث نمی شود که برخی تولید کنندگان به طور کلی از آنها استفاده نکنند .

بیشتربخوانید:

خوردن این میوه ریزش مو را متوقف می‌کند

 

 

 

 

10 غذایی که سالم تر از آنچه که هستند به نظر می رسند:

غذاهای بدون گلوتن

جایگزین های گوشتی گیاهی

عسل مانوکا

جایگزین های شیر گیاهی ارگانیک

سوپر غذاها

شکر شکوفه نارگیل

غلات بار

نوشیدنی های انرژی زا

لواشک میوه ای

چیپس سبزیجات

 

غذاهای بدون گلوتن

اگر از بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن رنج می برید ، خرید این محصولات فایده ای ندارد. در واقع ، دلایل خوبی وجود  دارد که چرا نباید این کار را انجام دهید . یک مطالعه نشان داد که غذاهای بدون گلوتن 159 درصد گران تر بوده و بیشتر آنها حاوی چربی ، نمک و قند بیشتری نسبت به همتایان حاوی گلوتن خود هستند.

بیشتربخوانید:

آشنایی با خواص کینوا این دانه شگفت انگیز

 

 

 

 

جایگزین های گوشت گیاهی

در حالی که همبرگرها و سوسیس های بدون گوشت ممکن است برای محیط زیست بهتر باشند، اما همیشه برای سلامتی شما بهتر نیستند. برخی از جایگزین های گوشت فوق العاده فراوری شده هستند و حاوی فهرست طولانی ای از افزودنی ها از جمله تقویت کننده های طعم، مونو سدیم کلوتامات و سطوح بالای نمک هستند تا طعم آن ها را شبیه گوشت کند. اعتقاد بر این است که غذاهای فوق فراوری شده ( UPF ) با بسیاری از مشکلات سلامتی و چاقی مرتبط هستند.

 

 

عسل مانوکا

عسل مانوکا می تواند تا 60 برابر گرانتر از عسل معمولی باشد ، پس آیا ارزش هزینه کردن را دارد؟ بخشی از دلیل قیمت چشمگیر این است که فقط در مکان های خاصی در نیوزلند تهیه می شود. مورد دیگر ادعاهای بهداشتی بی شماری است که به مانوکا نسبت داده می شود. در حالی که بیشتر انواع عسل دارای خواص ضد باکتریایی هستند ، عسل مانوکا حاوی ماده ای است که در سایر انواع عسل یافت نمی شود، فاکتور منحصر به فرد مانوکا ( UMF ) این است که خواص ضد میکروبی خاصی دارد. در حالی که مطالعاتی وجود دارد که تایید می کند وقتی از آن برای درمان زخم ها استفاده می شود ، می تواند مفید باشد ، بسیاری از ادعاهای دیگر فاقد شواهد کافی است و متخصصان سلامت در مورد موجه بودن شهرت این عسل به عنوان یک ماده غذایی سالم تردید دارند.

بیشتربخوانید:

 

 

جایگزین های شیر گیاهی ارگانیک

برای مدت طولانی تنها جایگزین برای لبنیات شیر سویا بود ، اما در سالهای اخیر بازار شیر های غیر لبنی منفجر شده است. در حالی که ممکن است آنها انتخاب بهتری برای سلامت محیط زیست ما باشند، تغییر از لبنیات به یک جایگزین مبتنی بر گیاه ممکن است انتخاب مناسبی برای بدن شما نباشد. به خصوص اگر محصولات ارگانیک را انتخاب کنید. شیر گاو چندین ماده مغذی مهم ( مانند پروتئین ، کلسیم ، ویتامین B12 و ید ) را فراهم می کند. برخی از شیر های غیر لبنی با کلسیم ، B12 و ید غنی شده اند، اما طبق قانون ، محصولات ارگانیک مجاز به غنی سازی نیستند. در حالی که یافتن این مواد مغذی در سایر غذاها امکان پذیر است ، اما همچنان ممکن است ید را که در طیف وسیعی از غذاها یافت نمی شود ، را از دست بدهید.

 

 

سوپر غذاها

در حالی که ایده ابر غذاها جذاب است ، حقیقت این است که این اصطلاح صرفا یک اختراع بازاریابی است . چه برای افزایش فروش طراحی شده باشد، و چه به عنوان کلمه هولناکی که توسط رسانه ها برای یک خبر استفاده شود. هیچ تعریف قانونی یا علمی برای اصطلاح ( ابر غذا ) وجود ندارد. مطمئن شوید که رژیم غذایی شما شامل انواع میوه و سبزیجات ، غذاهای تخمیری ، چربی های سالم و کربوهیدرات های سبوس دار می شود ، به جای این که در معرض تبلیغات قرار بگیرید ، همه " ابر غذاهای " مورد نیاز خود را بدون برچسب قیمت دریافت خواهید کرد.

 بیشتربخوانید:

تاثیر تغذیه بر اعصاب و روان

 

 

 

 

شکر شکوفه نارگیل

این محصول از شیره نخل نارگیل ساخته شده و حاوی مقدار کمی مواد معدنی ، آنتی اکسیدان ها و فیبر است و شاخص گلیسمی پایین تری نسبت به شکر معمولی دارد ، به همین دلیل است که طرفداران آن ادعا می کنند سالم است. اما حقیقت این است که مواد مغذی موجود در آن را می توان به راحتی و در مقادیر بیشتر در سایر غذاهای سالم تر دریافت کرد. با در نظر گرفتن قیمت ، برای شما بهتر از شکر معمولی نیست.

 

غلات بار

علیرغم تصور اینکه اینها سالم و مفید هستند ، همیشه اینطور به نظر نمی رسد. برخی از آنها به اندازه یک تخته شکلات حاوی قند هستند. بازار این ماده غذایی بسیار متنوع است و اگر زمانی وجود داشت که چند دقیقه برای خواندن اطلاعات تغذیه ای روی برچسب آن صرف کنید ، اکنون زمان انجام این کار رسیده است.

 

نوشیدنی های انرژی زا

مفید است ؟ بله ، برای ورزشکاران و شاید گاهی اوقات ، برای تقویت سریع انرژی . اما سالم ؟ خیر ، به هیچ وجه. ترکیبی از شکر، کافئین و برخی از نوشیدنی های انرژی زا نیز حاوی موادی مانند تورین ، گوارانا ، جینسینگ و ویتامین های گروه B هستند. یک بطری 500 میلی لیتری می تواند معادل 13 حبه قند داشته باشد. اگرچه گزینه های بدون شکر ، که از شیرین کننده های مصنوعی به جای شکر استفاده می کنند ، در دسترس هستند.

موضوع دیگر محتوای کافئین است . بسیاری از متخصصان سلامت در مورد استفاده منظم از این نوشیدنی ها ، به ویژه توسط نوجوانان و جوانان نگران هستند. انجمن رژیم غذایی بریتانیا اعلام می کند که: شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد مصرف نوشیدنی های انرژی زا برای سلامت جسمی و روانی جوانان مضر است.

 

 

لواشک میوه

این تنقلات که از میوه های پوره شده و خشک شده ساخته شده اند، به عنوان جایگزین های سالم برای شیرینی جات و میان وعده برای کودکان به بازار عرضه می شوند. علیرغم ادعاهایی مانند " بدون شکر " ، " صد در صد طبیعی " یا " یکی از پنج وعده غذایی شما " انجمن مصرف کنندگان گزارش داد که بسیاری از این تنقلات حاوی مقادیر زیادی قند آزاد هستند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت عمومی انگلستان ، میوه ها و سبزیجاتی که به صورت آب میوه یا پوره میوه در می آیند ( ساختار قند آنها شکسته شده است ) و به عنوان " قند آزاد طبقه بندی می شوند. مشکل دیگر چسبیدن آنها به دندان است که خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. نکته اصلی این است که راه های بسیار سالم تری برای خوردن میوه ها وجود دارد.

 

 

چیپس سبزیجات

چیپس سبزیجات با وجود هاله ی سلامتی که دارند ، برای شما بهتر از چیپس سیب زمینی نیستند . آنها اغلب حاوی کالری ، چربی و نمک بیشتری نسبت به چیپس معمولی هستند. اگر چه آنها حاوی فیبر بیشتری نسبت به چیپس سیب زمینی هستند ، یک وعده 30 گرمی کمتر از 10 درصد از مقادیر توصیه شده روزانه را فراهم می کند و مطمئنا گزینه های سالم تری برای تقویت فیبر در بدن شما وجود دارد.

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، عسل، سبزیجات، تغذیه سالم، مواد افزودنی، گلوتن، تقویت سیستم ایمنی، مواد غذایی ارگانیک تعداد بازديد: 60 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز