Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:39

12
تیر
آشنایی با خواص کینوا این دانه شگفت انگیز

آشنایی با خواص کینوا این دانه شگفت انگیز

در حال حاضر بالغ بر ۳۰۰۰ نوع کینوا وجود دارد، اما نوعی که بیشتر از همه در دنیا مصرف می‌شود قرمز، مشکی و سفید است.

به گزارش  روزیاتو، کینوا نوعی دانه باستانی متعلق به آمریکای لاتین است که خواص ارزشمند آن تا قرن‌ها از دید مردم سراسر دنیا پنهان ماند و تازه مدتی است که مردم به خاطر مواد مغذی موجود در این «اَبَر غذا» به آن روی آورده اند. حالا کینوا به یک غذای خاص برای عاشقان خوردن و تغذیه سالم بدل شده است.

کینوا (تلفظ صحیح آن اینگونه است: کین- وا) دانه گیاه سلمک کینوا است. اما به لحاظ گیاه شناسی کینوا یک دانه نیست، اما معمولا از آن با نام شبه دانه یاد می‌شود چراکه از نظر مواد غذایی مانند دانه است و درست شبیه به این گروه از مواد خورده می‌شود.

کینوا نخستین بار ۷۰۰۰ سال پیش به عنوان ماده غذایی در کوه‌های آند کشت شد. اینکا‌ها به آن مادر دانه می‌گفتند و باور داشتند که کینوا دانه‌ای مقدس است.

البته این دانه الان در سراسر دنیا کشت میشود، اما بخش اعظمی از آن در بولیوی و پرو به دست می‌آید و همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد تا همین اواخر بسیاری از مردم دنیا از وجود این ماده غذایی ارزشمند بی خبر بودند.

بیشتر بخوانید:

چه دانه‌هایی را باید در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

 اما مدتی است که بر محبوبیت این ماده اضافه شده و علت نیز مواد مغذی سرشار آن و مزایایی است که برای سلامتی دارد. علاوه بر این کشت این ماده در شرایط مختلف نیز امکان پذیر است.

جالب است بدانید سال ۲۰۱۳ از سوی سازمان ملل متحد به نام سال جهانی کینوا نام گذاری شد و علت مواد غذایی ارزشمند آن و نقشی بود که میتوانست در مبارزه با گرسنگی ایفا کند.

این ماده فاقد گلوتن است و این از دیگر علل محبوبیت آن محسوب می‌شود. فاقد گلوتن بودن بدان معناست که بیماران مبتلا به سلیاک و حساسیت به گندم نیز میتوانند با خیال آسوده آن را مصرف کنند.

انواع کینوا

در حال حاضر بالغ بر ۳۰۰۰ نوع کینوا وجود دارد، اما نوعی که بیشتر از همه در دنیا مصرف می‌شود قرمز، مشکی و سفید است. یک نوع سه رنگ از این شبه دانه هم وجود دارد که در واقع ترکیبی از هر سه است. کینوا را همچنین می‌توانند به آرد تبدیل کنند و از آن برای نانوایی نیز کمک بگیرند.

کینوای سفید بیشترین میزان مصرف در سراسر دنیا را دارد و میتوانید آن را در اغلب فروشگاه‌ها پیدا کنید (خرید از دیجی کالا) و نکته جالب اینکه رنگ‌های مختلف این ماده غذایی مواد مغذی مختلفی هم دارند. برای مثال کینوای سیاه کمترین میزان چربی و بالاترین مقدار اسید چرب امگا ۳ و کاروتن را دارد. همچنین کینوای قرمز و سیاه تقریبا دو برابر کینوای سفید ویتامین E دارند.

 

بیشتر بخوانید:

آشنایی با خواص خاویار گیاهی یا کینوا

یک فنجان (معادل ۱۸۵ گرم) از کینوای طبخ شده حاوی این مواد غذایی است:

منگنز: ۵۸ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
منیزیم: ۳۰ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
فسفور: ۲۸ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
فولات: ۱۹ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
مس: ۱۸ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
آهن: ۱۵ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
روی: ۱۳ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
تیامین: ۱۳ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
ریبوفلاوین: ۱۲ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
ویتامین B۶: یازده درصد مقدار مورد نیاز روزانه
یک فنجان کینوا همچنین حاوی تنها ۲۲۰ کالری است و ۸ گرم پروتئین، ۴ گرم چربی و دست کم ۵ گرم فیبر است و قطعا با اضافه کردن این ماده غذایی به رژیم روزانه خود میتوانید حجم قابل قبولی از مواد غذایی مفید و ویتامین را وارد بدن خود کنید.

 

بیشتر بخوانید:

آشنایی با دانه کینوا یا خاویار گیاهی و خواص آن

برچسب ها: کینوا، خواص کینوا، کینوا برای لاغری، کینوا چیست، کینوا قرمز، خواص درمانی کینوا تعداد بازديد: 924 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز