Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 07:52

10
دی
این دانه‌های پرخاصیت می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند

این دانه‌های پرخاصیت می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند

دانه‌های کینوا محتوای پروتئین زیادی هستند؛ پروتئین داخل کینوا حاوی اسید آمینه‌هایی هستند که تعادل آن‌ها بهتر از گندم یا ذرت است، زیرا اولین اسید آمینه محدود کننده، لیزین، در مقادیر نسبتاً بالاترژدر دانه‌های کینوا وجود دارد.

وقتی در مورد رابطه بین کینوا و کاهش وزن صحبت می‌کنیم، ابتدا باید بدانیم که دانه کینوا در کجا رشد می‌کند و خواص آن برای سلامتی چیست.

دانه چند منظوره

به گزارش همشهری آنلاین، کینوا یکی از گیاهان بومی آمریکای جنوبی است که در بولیوی و شیلی نیز کشت می‌شود. البته مناطق گرمسیری کشورمان نیز شرایط کاشت و پرورش این گیاه را دارند. کینوا به عنوان خاویار گیاهی نیز شناخته می‌شود و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

 ابن دانه خوراکی همچنین به عنوان یک شبه غلات شناخته می‌شود و تنوع ژنتیکی گسترده‌ای که دارد به آن اجازه می‌دهد تا به راحتی در انواع مختلف خاک‌ها رشد کند و با شرایط آب و هوایی مختلف سازگار شود.

کینوا یک غلات چند منظوره است که سرشار از انواع اسید‌های آمینه، ویتامین‌ها، مواد معدنی، لیپیدها، پروتئین‌ها و فیبرهاست. همچنین حاوی طیف گسترده‌ای از آنتی اکسیدان‌ها و هورمون‌های گیاهی است که باعث می‌شود کینوا سلامت بیشتری نسبت به سایر غلات داشته باشد.

بیشتربخوانید:

آشنایی با خواص کینوا این دانه شگفت انگیز

این دانه‌های پرخاصیت می‌توانند به کاهش وزن شما کمک کنند

انواع کینوا

دانه‌های کینوا انواع مختلفی دارند.

کینوا سفید: محبوب‌ترین نوع کینوا، کینوا سفید است که به دلیل رنگش به کینوا عاج هم معروف است. این نوع کینوا با حرارت کم و در مدت زمان کوتاهی نرم و قابل مصرف می‌شود.

کینوا سیاه: کینوا سیاه طعم شیرینی دارد و نسبت به دیگر انواع آن به زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد. یعنی اگر کینوا سفید و قرمز حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پخته می‌شوند؛ طبخ کینوای سیاه حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

کینوا قرمز: کینوا قرمز بافت سفت‌تری نسبت به کینوا سفید و سیاه دارد. به همین دلیل هنگام پخت متلاشی نمی‌شود و شکل آن هم تغییری نمی‌کند.

البته به طورکلی کینوا بعد از پخت کمی تغییر رنگ می‌دهد. به عنوان مثال، کینوای سفید پس از پخت تقریباً طلایی یا کینوا قرمز قهوه‌ای می‌شود. اما گرما رنگ کینوا سیاه تغییری نمی‌کند.

ارتباط کینوا با کاهش وزن

کینوا چگونه می‌تواند به کاهش وزن کمک می‌کند؟ توجه داشته باشیم خوردن غذا‌هایی با فیبر بالا اغلب باعث هضم بهتر می‌شود. فیبر و پروتئین غنی در رژیم غذایی هم باعث افزایش متابولیسم بدن خواهد شد؛ چیزی که باعث می‌شود کینوا برای کاهش وزن مفید باشد. کینوا پخته شده حاوی پنج گرم فیبر غذایی در هر فنجان است.

  بیشتر بخوانید:

آشنایی با خواص خاویار گیاهی یا کینوا

این دانه‌های پرخاصیت می‌توانند به کاهش وزن شما کمک کنند

تنوع موارد مصرف کینوا

آرد کینوا به دلیل محتوای کم پرولامین و گلوتامین، گلوتن کمی دارد و معمولاً برای تقویت آرد پخت در تهیه بیسکویت، رشته فرنگی و شیرینی و برای تهیه غذا‌های پخته شده برای حفظ رطوبت و دادن طعم مطبوع استفاده می‌شود.

کینوا مانند دانه گندم خورده می‌شود. با این حال، این یک دانه واقعی نیست. یعنی در مقایسه با غلات واقعی حاوی مقادیر بیشتری پروتئین است؛ در صورتی که هیچ گلوتنی ندارد.

کمک به درمان بیماری‌ها

با توجه به اینکه رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان با کاهش خطر بیماری‌های قلبی مرتبط است؛ برای مقابله با سطوح بالای چربی خون، تری گلیسیرید، کلسترول، درد، عفونت‌های مجاری ادراری و کاهش وزن می‌توان از کینوا به صورت خوراکی مصرف کرد.

فیبر موجود در کینوا می‌تواند به سطح کلسترول و قند خون کمک کند و خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش دهد. همچنین کینوا سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌تواند از آسیب به قلب و دیگر اندام‌ها جلوگیری کند.

موارد مصرف کینوا

خوردن کینوا ممکن است باعث شود افراد بیشتر از گندم یا برنج احساس سیری کنند. ولی سطح چربی خون را مانند هنگامی که از نان مصرف می‌شود بالا نمی‌برد.

در حال حاضر مصرف کینوا به عنوان غلات کاملی که فواید تغذیه‌ای و سلامتی زیادی که دارد به سرعت در حال افزایش است. اگرچه مردم می‌توانند دانه‌های کینوا را به روشی مشابه بیشتر غلات بپزند و بخورند، گیاه کینوا بیشتر شبیه چغندر و اسفناج است و می‌توان هم از دانه‌ها و هم از برگ‌های این گیاه و مغذی استفاده کرد.

 بیشتر بخوانید:

آشنایی با دانه کینوا یا خاویار گیاهی و خواص آن

این دانه‌های پرخاصیت می‌توانند به کاهش وزن شما کمک کنند

بهترین جایگزین گلوتن

در غذا‌ها از کینوا برای تهیه آرد، ماءالشعیر، سوپ و انواع سالاد استفاده می‌شود. کینوا همچنین برای افرادی که نیاز به اجتناب از گلوتن دارند، مانند افراد مبتلا به بیماری سلیاک، کاربرد دارد. قابلیت هضم پروتئین آن هم از دیگر پروتئین‌های غذایی بهتر است و هیچ اثر منفی بر کیفیت غذایی پروتئین ندارد.

برچسب ها: لاغری، کاهش وزن، فیبر، کینوا تعداد بازديد: 79 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز