Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:56

18
دی
اگر کربوهیدرات نخوریم، چه اتفاقی برای بدن‌مان می‌افتد؟

اگر کربوهیدرات نخوریم، چه اتفاقی برای بدن‌مان می‌افتد؟

درحالی که رژیم‌های مُد روز می‌آیند و می‌روند اما به نظر می‌رسد که رژیم‌های کم‌کربوهیدرات همچنان در میان بخشی از مردم جهان طرفدار دارند. پیروی از رژیم کم‌کربوهیدرات تحت نظر پزشک معالج یا متخصصان تغذیه

درحالی که رژیم‌های مُد روز می‌آیند و می‌روند اما به نظر می‌رسد که رژیم‌های کم‌کربوهیدرات همچنان در میان بخشی از مردم جهان طرفدار دارند. پیروی از رژیم کم‌کربوهیدرات تحت نظر پزشک معالج یا متخصصان تغذیه و برای مدت‌زمان محدود نمی‌تواند مشکلی برای سلامت ما ایجاد کند اما حذف همیشگی آنها تصمیم درستی نیست.

از آنجایی که کربوهیدرات ها در گروه درشت‌مغذی‌ها قرار می‌گیرند، کسی نمی‌تواند خودسرانه این ماده غذایی را از برنامه غذایی روزانه کنار بگذارد. اما وقتی که کربوهیدرات‌ها را به‌طور کلی از رژیم غذایی حذف می‌کنیم، چه اتفاقی برای بدن مان می‌افتد؟!

با احساس کمبود انرژی مواجه می‌شویم

همین کربوهیدرات‌ها هستند که بیشتر سوخت مورد نیاز بدن برای فعالیت‌های روزانه و عملکردهای طبیعی‌اش را فراهم می‌کنند. پس اگر مصرف کربوهیدرات‌ها را متوقف کنید، با احساس کمبود انرژی مواجه خواهید شد که در ادامه به احساس خستگی، گرسنگی بیشتر و اختلال در تمرکز تبدیل می‌شود. افراد اهل ورزش هم با حذف کربوهیدرات‌ها از رژیم غذایی، دیگر نمی‌توانند عملکرد بدنی مطلوبی داشته باشند و ورزش منظم برای آنها شدیدا دشوار خواهد شد.

بیشتربخوانید:

با این ویتامین ها سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

 

 

 

ممکن است با احساس سرگیجه و سردرد مواجه شویم

مغز ما همیشه گلوکز را ترجیح می‌دهد و کربوهیدرات‌ها نیز منبع ثابت و راحتی برای تامین گلوکز هستند. پس وقتی که مصرف کربوهیدرات‌ها را متوقف می‌کنید، بدن مجبور می‌شود از منابع جایگزین برای سوخت‌رسانی به مغز استفاده کند. در این مرحله، چربی‌ها به کتون‌ها تجزیه می‌شوند تا به‌عنوان جایگزین گلوکز مصرف شوند. همین روند است که سطح کتون‌ها را در بدن افزایش می‌دهد و شما را با عوارض جانبی مختلفی مثل سرگیجه، ضعف، خستگی و سردرد مواجه می‌کند.

ممکن است دچار یبوست شوید

از آنجایی که کربوهیدرات‌ها سرشار از نشاسته، فیبر و آب هستند، معمولا توقف استفاده از کربوهیدرات‌ها باعث می‌شود که فیبر کافی هم به بدن نرسد. این درحالی است که فیبرها برای حجیم‌تر شدن مدفوع بسیار مهم هستند و نقش مهمی هم در جذب آب توسط روده بزرگ دارند تا از این طریق بتوانند عمل دفع را راحت‌تر کنند. پس قطع مصرف کربوهیدرات‌ها معمولا باعث ابتلا به یبوست یا تشدید آن می‌شود. علاوه بر اینها، حذف کربوهیدرات‌ها از رژیم غذایی می‌تواند با تغییرات مختلفی در گوارش غذاها یا ابتلا به مشکلات گوارشی همراه باشد، زیرا فیبر موجود در کربوهیدرات‌ها به رشد باکتری‌های سالم در روده کمک می‌کند.

ممکن است سلامت عمومیتان را در درازمدت به خطر بیندازید

بعضی از مطالعات درباره رژیم‌های کم‌کربوهیدرات نشان می‌دهند که پیروی از این رژیم‌های غذایی با افزایش نرخ مرگ‌ومیر ارتباط دارند. مطالعات مختلفی هم نشان داده‌اند که رژیم‌های کم‌کربوهیدرات می‌تواند سطح کلسترول بد خون (LDL) را در بعضی افراد افزایش دهند. از دیگر عوارض درازمدت پیروی از رژیم‌هایی که کربوهیدرات‌ها را به‌طور کلی از رژیم غذایی حذف می‌کنند، می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ آسیب‌های کلیوی، پوکی استخوان و اختلال در فعالیت بدنی.

بیشتربخوانید:

روش های عملی برای کنترل اشتها

 

 

 

ممکن است رژیم غذایی شما ناپایدار یا بی‌کیفیت شود

خودداری از مصرف یکی از گروه‌های اصلی مواد غذایی، الگوی تغذیه‌ای بسیار محدودکننده‌ای است که رعایت آن در درازمدت با مشکلات مختلفی همراه خواهد بود. مطالعات علمی هم نشان داده‌اند که پیروی از این رژیم‌های شدیدا محدودکننده، تمایل افراد به مصرف خوراکی‌های سرشار از فیتوکمیکال‌ها یا ترکیبات شیمیایی گیاهی را هم کاهش می‌دهد درحالی که این ترکیبات برای محافظت از بدن در برابر سرطان مهم هستند. محققان و متخصصان تغذیه تاکید می‌کنند که انتخاب منابع کربوهیدراتی باکیفیت مانند غلات سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزیجات تازه برای مصرف روزانه قطعا به ارتقای سلامت عمومی ما کمک می‌کند.

اگر کربوهیدرات نخوریم، چه اتفاقی برای بدن‌مان می‌افتد؟

بیشتربخوانید:

این وعده غذایی را حتما بخورید!

7 حقیقت جالب درباره وعده صبحانه

 

 

 

 

 

 

برچسب ها: نان، رژیم غذایی، برنج، ورزش، احساس گرسنگی، سوخت و ساز بدن، کربوهیدرات تعداد بازديد: 113 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز