Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 00:01

25
تیر
ملاحظات غذایی در فصل بهار

ملاحظات غذایی در فصل بهار

در بهار از خوردن غذاهای چرب و سنگین خودداری نمایید و برای جلوگیری از سستی و افزایش غلظت خون در فصل بهار از رژیم غذایی سبک استفاده کنید.

شکوفه قاسمی - کارشناسی ارشد صنایع غذایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : در بهار از خوردن غذاهای چرب و سنگین خودداری نمایید و برای جلوگیری از سستی و افزایش غلظت خون در فصل بهار از رژیم غذایی سبک استفاده کنید.

سیستم گوارشی ما با خروج گرما از اندام‌های داخلی، ضعیف‌تر می‌شود و دیگر قدرت کافی برای هضم غذاهای سنگین نخواهد داشت پس باید مصرف غذاهای سنگین‌تر و چرب‌تر را کاهش دهیم.

 

در خوردن شیرینی‌ها افراط نکنید

با آغاز بهار و فرا رسیدن عید نوروز و بیشتر شدن دیدوبازدیدها مصرف شیرینی و شکلات نیز افزایش می‌یابد. افراط در مصرف شیرینی و شکلات موجب افزایش وزن و چاقی می‌شود، سبب افزایش چربی‌های نامطلوب خون، فشار خون، اختلال در سلامت قلب و عروق و مشکلات قلبی- عروقی می‌شود.

همچنین مصرف زیاد شیرینیجات سبب تغییر در سبک زندگی فرد خواهد شد. پس لازم است از افراط در مصرف شیرینی‌ها خودداری کنیم و میوه‌های تازه فصل را جانشین شیرینی بنماییم.

 بیشتربخوانید:

چگونه از کسالت و خواب آلودگی بهاری رها شویم؟

 

 

 

 در فصل بهار غذای کمتری بخورید

در بهار مزاج، حرارت و میزان رطوبت بدن تغییر می‌کند و اخلاط بدن با گرم‌تر شدن هوا و عبور از زمستان سفت و منجمد می‌شوند و قدرت هضم و جذب در سیستم گوارش کاهش می‌یابد بنابراین بهتر است در فصل بهار برای اینکه دچار مشکلات کمتری گردید، غذای کمتری مصرف نمایید. کم‌خوری در بهار باعث می‌شود بدن راحت‌تر بتواند خود را با شرایط تطبیق بدهد و دچار مشکلات کمتری شود.

 

 از مصرف خوراکی‌هایی با مزاج گرم پرهیز نمایید

در فصل بهار خوراکی‌هایی با مزاج گرم مانند غذاهای چرب و سرخ‌کردنی، خوراکی‌های تلخ، تندوتیز، و شور را مصرف نکنید و همراه غذا ادویه‌های دارای مزاج گرم را نخورید بلکه بهتر است غذاهای خنک، غذاهای غلیظ و با طبیعت سرد مصرف کنید تا هیجان و رقت اخلاط و مواد تعدیل شود.

 بیشتربخوانید:

آشنایی با خواص دانه های یاتوقی انار

 

 

 

 برای کاهش خارش گلو این نوشیدنی مفید است

در بهار بسیاری از افراد دچار حساسیت‌های فصلی خواهند شد. از علائم حساسیت فصلی خارش گلو، چشم‌ها، بینی، عطسه، سرفه و... است. درمانگران طب سنتی برای درمان حساسیت توصیه می‌کنند افراد 10 گرم گل بنفشه و شکرتیغال را در 2 لیوان آب ریخته و روی حرارت ملایم بجوشانند تا یک لیوان آن باقی بماند.

دم‌نوش باقی‌مانده را صاف کرده و شب پیش از خواب میل کنند. بهتر است افرادی که خارش گلویشان خیلی زیاد است علاوه بر شب، صبح بعد از بیدار شدن از خواب نیز یک لیوان از این دم‌نوش گیاهی بنوشند.

 

برای کاهش حساسیت فصلی این غذاها را نخورید

استفاده از روغن بنفشه و بادام برای درمان عطسه‌های ناشی از آلرژی و حساسیت فصلی مفید است. برای درمان عطسه روزی 2 بار، یک قطره از روغن بنفشه را درون حفره‌های بینی خود بچکانید یا از این روغن به پیشانی خود بمالید. همچنین بهتر است مواد غذایی حساسیت‌زا مانند گوجه، بادمجان، ادویه‌جات، غذاهای سرخ‌کردنی، شکلات، و قهوه نخورید.

 بیشتربخوانید:

چگونه با خواب آلودگی در بهار مبارزه کنیم؟

چرا وقتی از خواب بیدار می شویم احساس خستگی می کنیم؟

 

 

 

 

گوشت کمتر مصرف کنید

در فصل بهار بهتر است گوشت گوسفند، گوساله، گاو کمتر مصرف شود زیرا مصرف زیاد گوشت باعث افزایش گرمی و رطوبت در بدن می‌شود و به علت گرم و تر بودن فصل بهار، مصرف بیش‌ازحد گوشت باعث ایجاد بیماری در بدن می‌شود. در این فصل بهتر است گوشت پرندگانی مانند کبک و بلدرچین مصرف شود. همچنین با گرم شدن هوا, قدرت هاضمه کاهش یافته و معده افراد نمی‌تواند غذاهای گوشتی را هضم کند و هضم بدغذا اخلاط نامناسب را در بدن می‌سازد.

 

 چای سبز بنوشید

چای سبز و آب فراوان بنوشید. یک لیوان چای سبز، هیچ کالری را به بدن شما اضافه نمی‌کند. ماده‌ای به نام «کتچین» در چای سبز وجود دارد که دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطانی است. اگر طعم چای سبز را دوست ندارید می‌توانید یک لیوان چای سبز طعم دار، مثلاً با طعم گلابی و البته خیلی خنک را در یک ظهر داغ بهاری بنوشید.

 

مصرف این نوشیدنی‌ها در فصل بهار مفید است

در این فصل بهتر است، شربت‌های خنک مانند لیمو، نارنج، آلبالو، به، غوره، انار، سکنجبین، کاسنی و زرشک بنوشید.

 

 این مواد را در سبد خوراکی‌هایتان بگنجانید

بهترین و مفیدترین غذاها در فصل بهار سبزی و حبوبات محسوب می‌شود بنابراین بهتر است در وعده ناهار و شام از سبزی‌ها فصل، سبزی‌های صحرایی برای تهیه خوراک، آش و انواع بورانی با سبزی‌های تازه و با طراوت استفاده کنید.

 

 از حبوبات استفاده کنید

از انواع لوبیای تازه، جوانه‌های ماش، لوبیا، عدس و ... برای وعده ناهار استفاده کنید و غذاهایی مانند آش جو، آش آب‌غوره، آش تمر هندی، آش دوغ، آش ماست که با ادویه‌هایی چون ریحان، رازیانه، مرزنجوش، رزماری،

زیره سیاه و شوید طعم دار شده باشند، میل کنید.

 

 مارچوبه مصرف نمایید

مارچوبه حاوی مواد مغذی غنی از پروبیوتیک است و سبب سلامت دستگاه گوارش و کاهش ابتلا به بیماری‌های روده‌ای مانند سرطان روده، بیماری‌های التهابی روده، آلرژی و... می‌شود. مارچوبه یکی از منابع اصلی اینولین است، اینولین یکی از پروبیوتیک‌های بسیار مهم است که از پلی فروکتان ها است.

 بیشتربخوانید:

پنج ماده غذایی عالی برای کاهش استرس

 

 

 

 

 نبایدهای رژیم غذایی در بهار

اجتناب از پرخوری و برهم خوری

کاهش مصرف غذاهای خون‌ساز مثل گوشت‌ها، شیرینی‌های قوی، روغن‌ها، تخم‌مرغ و ...

خودداری از مصرف غذاهای غلیظ مانند کله‌پاچه، گوشت گاو، خامه، ماست ترش و ...

پرهیز از خوردن غذاهای شور، تلخ و تندوتیز

کاهش مصرف ادویه‌ها و گوشت‌ها

مصرف غذاهای کنسروی و مانده در این فصل حتی از فصول دیگر هم مضرتر است

محدود کردن خوردنی‌ها و آشامیدنی‌های با طبع گرم و به‌ویژه با طبع گرم و تر

پرهیز از غذاهای فست فودی

پرهیز از مرسومات تغذیه‌ای امروزی در بهار مانند آجیل‌های بوداده؛ شیرینی‌های قنادی؛ شکلات و کاکائو و... انواع پلوها و چلوها با خورش‌های گوشتی و کباب‌ها و... که همه در جهت بدتر شدن اوضاع بهاری بدن عمل می‌کنند.

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، سرطان روده، مارچوبه، حساسیت فصلی، مزاج گرم، فصل بهار، روغن بنفشه، عطسه تعداد بازديد: 189 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز