Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 23:54

9
دی
تغذیه سالمندان باید چگونه باشد؟

تغذیه سالمندان باید چگونه باشد؟

مهم‌ترین راهنمای تغذیه‌ای برای این سنین، تهیه غذاهای ساده و کم حجم است که تمامی نیازهای فرد به مواد مغذی را تأمین کرده

تحریریه زندگی آنلاین : بیتا نافعی؛ کارشناس نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: مهم‌ترین راهنمای تغذیه‌ای برای این سنین، تهیه غذاهای ساده و کم حجم است که تمامی نیازهای فرد به مواد مغذی را تأمین کرده و در عین حال متناسب با فرهنگ مصرف فرد باشد. بدین منظور مصرف متعادل و روزانه مواد غذایی شامل همه گروه‌های غذایی توصیه می‌شود. وی بر مصرف مواد غذایی کم چرب و کم کلسترول (مانند شیر و لبنیات کم چرب، کاهش مصرف روغن، کره، خامه و ...)، کم نمک و پر فیبر (حبوبات، سبزی‌ها، میوه‌ها و نان‌های سبوس‌دار) در برنامه غذایی سالمندان تاکید کرد.

 برای افراد سالمند سالم مصرف روزانه ۸ لیوان مایعات ترجیحاً آب برای پیشگیری از بروز یبوست و کم آبی بدن توصیه می‌شود. نیاز غذایی افراد مسن به انرژی، کمتر از سایر گروه‌های سنی است، زیرا افراد مسن فعالیت بدنی کمتری دارند و در نتیجه نیاز کمتری به غذا برای ثابت نگه داشتن وزن خودشان دارند و برای محدود کردن دریافت انرژی، توصیه می‌شود مصرف غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی را بیشتر کنند و مصرف مواد شیرین و چربی‌ها را نیز کاهش دهند. افرادی که مشکلات دندانی دارند گاهی جویدن میوه، سبزیجات یا گوشت را برایشان مشکل می‌کند و خوردن غذاهای نرم‌تر می‌تواند کمک کننده باشد.

همچنین غذاهای پخته یا کمپوت‌های خانگی مانند میوه‌های شیرین نشده و سوپ‌های کم نمک را امتحان کنید. ورزش را باید به صورت پیوسته، مدام و بر اساس اصول صحیح انجام داد و افراد سالمندی که منع پزشکی ندارند باید حداقل فعالیت‌هایی با شدت متوسط به مدت ۳۰ دقیقه ۵ روز در هفته انجام دهند و یا می‌توانند ۱۵۰ دقیقه در یک هفته فعالیت کنند.

بیشتربخوانید:

چرا دوران کرونا باید قهوه بنوشیم؟

راه های فاصله گرفتن سالمندان از افسردگی

نکته های باریک‌تر از مو در مورد فشار خون

 

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، سالمندان، فشار خون تعداد بازديد: 232 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز