Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 13:53

28
تیر
رژیم اسلیم‌فست و تأثیر آن در کاهش وزن

رژیم اسلیم‌فست و تأثیر آن در کاهش وزن

رژیم اسلیم‌فست (Slim fast diet) در دهه‌های اخیر یکی از رژیم‌های محبوب کاهش وزن بوده است، اما این که این رژیم چقدر مؤثر است و چطور می‌تواند به کاهش وزن کمک کند نکاتی هستند که در این نوشتار علمی از نگاه تخصصی به آن خواهیم پرداخت.

زهرا کاویان : دانشجوی دوره کارشناسی ارشد تغذیه ؛ دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

زیر نظر: پروفسور منصور شهرکی ؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی ؛ و استاد تمام تغذیه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

 

تحریریه زندگی آنلاین : رژیم اسلیم‌فست (Slim fast diet) در دهه‌های اخیر یکی از رژیم‌های محبوب کاهش وزن بوده است، اما این که این رژیم چقدر مؤثر است و چطور می‌تواند به کاهش وزن کمک کند نکاتی هستند که در این نوشتار علمی از نگاه تخصصی به آن خواهیم پرداخت.

 

رژیم اسلیم‌فست چیست؟

رژیم اسلیم‌فست براساس جایگزینی غذاهای کم کالری می‌باشد و مناسب افراد با BMI 25 یا بالاتر است. این برنامه غذایی با محدود کردن کالری روزانه، باعث کاهش وزن و ایجاد تنوع درمواد غذایی می‌شود. میزان کل کالری دریافتی در این رژیم به‌طور متوسط، برای زنان ۱۲۰۰ کالری و برای مردان ۱۶۰۰ کالری در روز است که قسمت اعظم آن از بسته‌های آماده اسلیم‌فست تأمین می‌گردد.

 بیشتربخوانید:

اگر ورزش نمی‌کنید برای لاغری این غذاها را امتحان کنید

 

 

 آیا این رژیم می‌تواند به از دست دادن وزن کمک کند؟

اگر رژیم غذایی اسلیم‌فست به درستی و زیر نظر متخصص تغذیه دنبال شود می‌تواند یک راه مؤثر برای کاهش وزن باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده این رژیم در مدت کوتاهی می‌تواند وزن بدن را به طور متوسط 8 درصد کاهش دهد.

محصولات اسلیم‌فست دارای پروتئین بالایی هستند که می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند. مطالعات بسیاری نشان می‌دهند که برنامه اسلیم‌فست به طور خاص باعث کاهش وزن بدن می‌شوند.

یک مطالعه 63 نفره، جایگزین‌های تغذیه‌ای دو بار در روز و همچنین یک دستور وعده غذایی کم کالری را داده است که پس از شش ماه، شرکت کنندگان به طور متوسط 7 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند و به میزان قابل توجهی کاهش شاخص توده بدن نیز داشتند.

 علاوه بر این، یک بررسی از شش مطالعه، اثرات برنامه‌های جایگزینی غذا مانند اسلیم‌فست را بر مدیریت وزن دراز مدت بررسی نمود که نشان داد برنامه‌های جایگزینی غذا باعث کاهش وزن پایدار می‌شود.

 بیشتر بخوانید:

یک فرمول ساده برای کوچک کردن معده و لاغر سریع

 

 

برنامه غذایی رژیم اسلیم‌فست

رژیم اسلیم‌فست، برنامه‌ای با ۶ وعده غذایی در روز است. در این بخش، مثالی از نحوه عملکرد رژیم غذایی اسلیم‌فست را بیان می‌کنیم:

 یک وعده غذایی کامل دلخواه (۵۰۰ کالری برای خانم‌ها و ۸۰۰ کالری برای آقایان)

 دو وعده شیک یا اسموتی

 سه میان وعده غذایی با ۱۰۰ کالری (شامل تنقلات، میوه‌جات، سبزیجات یا آجیل‌ها)

وعده‌های غذایی اصلی کامل در این رژیم شامل انواع مختلفی از غذاهای پروتئینی به جای غذاهای نشاسته‌ای است.

برای گزینه‌های میان‌وعده 100 کالری در این رژیم غذایی، می‌توانید از انواع و اقسام میان‌وعده‌های از پیش آماده شده استفاده کنید.

در این رژیم غذایی توصیه می‌شود، نیمی از بشقاب خود را با سبزیجاتی مانند لوبیا سبز، هویج، بادمجان، اسفناج یا کلم بروکلی، یک چهارم از آن را با پروتئین بدون چربی مانند گوشت گاو، مرغ، ماهی و یک چهارم باقی‌مانده بشقاب خود را با مواد نشاسته‌ای مانند ماکارونی سبوس‌دار، گندم یا نان، برنج قهوه‌ای، سیب‌زمینی یا ذرت پر کنید.

موادی که در رژیم اسلیم‌فست نباید مصرف کرد

تا زمانی که مصرف کالری شما بیشتر از حد مشخص شده نباشد، هیچ ماده غذایی ممنوعیت ندارد.

 به عنوان مثال می‌توانید به قهوه خود شکر اضافه کنید، البته باید این کالری را از کالری کلی روزانه‌ خود کم کنید.

بهتر است که از جایگزین‌های کم‌کالری مثل میوه، سبزیجات، آبمیوه، غلات کامل و پروتئین‌های کم‌چرب استفاده کنید.

 بیشتر بخوانید:

چگونه بعد از لاغری وزن را ثابت نگه داریم ؟

 

 

نکات منفی رژیم اسلیم‌فست

 تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم اسلیم‌فست می‌تواند برای کاهش وزن مؤثر باشد، اما ممکن است بهترین راه‌حل درازمدت نباشد.

 تحقیقات بیانگر این مطلب است که بازگشت به عادات غذا خوردن معمول برای کسانی که رژیم اسلیم‌فست داشته‌اند می‌تواند باعث افزایش وزن شود.

 رژیم اسلیم‌فست می‌تواند گران تمام شود و هزینه بالایی نیاز دارد.

 یکی از مهم‌ترین نکات منفی رژیم اسلیم‌فست این است که این رژیم غذایی تقریباً به میزان کالری ورودی بیشتر از مواد مغذی تاکید می‌کند و به شما یاد می‌دهد که چگونه کالری دریافتی خودتان را حساب کنید نه اینکه به دنبال رژیم غذایی سالم باشید. این ممکن است یک راه‌حل مؤثر و آسان کوتاه‌مدت باشد، اما باید با اصلاحات رفتاری و سایر عادات سالم برای موفقیت درازمدت همراه باشد.

نهایتاً، با اینکه رژیم اسلیم‌فست می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، اما برای رسیدن به بهترین نتیجه‌، شما باید تغییرات مثبتی را در سبک زندگی و رژیم غذایی خود ایجاد کنید و برای رسیدن به تناسب اندام و حفظ سلامتی حتماً با متخصص تغذیه برای انتخاب مناسب‌ترین راه مشورت کنید.

 

 نکات مثبت رژیم اسلیم‌فست

در رژیم اسلیم‌فست دیگر لازم نیست که فرد رژیم گیرنده مقدار کالری موجود در وعده غذایی خود را محاسبه کند، چون تمامی مقدار کالری غذاهای موجود در لیست غذایی رژیم گیرنده دارای مقداری مشخص می‌باشد.

برنامه غذایی اسلیم‌فست برنامه غذایی بسیار ساده‌ای است، چون در این نوع رژیم استفاده از هر غذایی مجازبوده و فقط توصیه می‌شود که فرد رژیم گیرنده از میوه‌جات و سبزیجات و پروتئین‌های فاقد چربی استفاده کند.

 

 

برچسب ها: چاقی، لاغری، رژیم لاغری، کاهش وزن تعداد بازديد: 367 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز