Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 18:29

12
تیر
تأثیر سبک زندگی بر میکروبیوم‌ها در بدن

تأثیر سبک زندگی بر میکروبیوم‌ها در بدن

با تعدادی از عملکردهای میکروبیوم‌ها در بدن آشنا شدیم. در اینجا به بررسی ارتباط افسردگی با میکروارگانیسم‌های مدافع سلامتی و همچنین روشی برای بازسازی هم‌زیستان مفید و نقش عادات غذایی در کاهش یا افزایش میکروبیوم‌های مفید می‌پردازیم.

د ‌کتر سید ‌ضیاءالد ین  مظهری : متخصص تغذیه و رژیم د ‌رمانی ؛ نائب‌رئیس انجمن علمی پیشگیری و د ‌رمان چاقی

 

تحریریه زندگی آنلاین : در مطالب قبلی ، با تعدادی از عملکردهای میکروبیوم‌ها در بدن آشنا شدیم. در اینجا به بررسی ارتباط افسردگی با میکروارگانیسم‌های مدافع سلامتی و همچنین روشی برای بازسازی هم‌زیستان مفید و نقش عادات غذایی در کاهش یا افزایش میکروبیوم‌های مفید می‌پردازیم.

 

نقش عادات غذایی در کاهش یا افزایش میکروبیوم‌های مفید

بهره‌گیری از یک برنامه خورد و خوراک حاوی فیبرهای محلول و نامحلول کافی (به مقدار 30 گرم در روز برای آقایان و 23 گرم برای خانم‌ها) در جهت تقویت توسعه و تراکم جمعیت این هم‌زیستان ریزپیکر لازم می‌باشد. در این رابطه آقای هالر از دانشمندان علوم تغذیه در جهت تأمین 30 گرم فیبر که مورد تأیید انجمن علمی تغذیه کشور آلمان نیز می‌باشد، توصیه‌هایی را بیان نموده‌اند.

اگر در راستای جیره غذایی روزانه، 3 برش نان پر دانه یا حاوی سبوس، 3 عدد سیب‌زمینی، 2 عدد هویج، 1 پرس موسلی (غلات آماده صبحانه حاوی ذرت پرک، جو پرک، گندم خرد و نرم، کشمش و میوه‌های خشک) و 2 عدد کلم قمری کوچک و 1 عدد سیب با پوست یا جایگزین آنها در نظر گرفته شوند، خوراک و کسب انرژی میلیاردها میکروارگانیسم هم‌‌زیست تأمین می‌شود.

بیشتربخوانید:

نگاهی به کارکردهای متنوع میکروبیوم‌ها در بدن

در راستای ادامه حمایت و بازداشتن از کاهش جمعیت این سربازان جنگنده و تأمین‌کننده سلامتی، عدم استفاده نابجا و خوددرمانی با آنتی‌بیوتیک چه به صورت مستقیم چه به طور غیر مستقیم باید مورد نظر قرار گیرد.

توصیه و تاکید می‌گردد هر چقدر که امکان دارد از روش‌های تولد به طریق سزارین کاسته شود و به جای شیر خشک به گسترش تغذیه با شیر مادر افزوده گردد و به تمام مادران محترم مخصوصاً اول‌زاها تفهیم گردد هر چقدر طول مدت شیردهی‌شان به غنچه‌های زندگی و آینده‌ساز خانواده، جامعه و کشور افزون‌تر شود و تا پایان دو سالگی همراه با غذای تکمیلی ادامه یابد، نه تنها فرزندشان سالم‌تر، باهوش‌تر و مجهزتر به میکروبیوم‌های حافظ سلامتی بیشتری می‌شود، بلکه خود مادر نیز از نعمت سلامتی و تقویت استخوان‌بندی مخصوصاً لگن بهره‌مند شده و از شکستگی احتمالی آنها تحت هر شرایطی کاسته می‌شود، به شرط آنکه بین فرزند‌آوری‌شان حداقل دو سال فاصله داده شده و در دوران قبل از بارداری و دوران بارداری و تا پایان شیردهی از تنوع و تعادل گروه‌های غذایی به طور متناسب با سن، وزن و حالت فیزیولوژیکی‌شان بهره‌مند شوند.

 

ارتباط افسردگی و دپرسیون با میکروبیوم‌ها

گرچه بحث و جدل آتشین و متعصبانه‌ای در نفی یا قبول نقش میکروبیوم‌ها بین دانش‌پژوهان همواره در جریان بوده و می‌باشد، ولی به طور قطع با دلایل قابل استناد هیچ گروهی نتوانسته‌اند تاکنون به اثبات نظریه و فرضیه‌های ابراز شده خود اقدام نمایند، ولی آنچه معلوم و مشخص گردیده، برخی از عملکردهای مغز تحت تأثیر سایکوتنوئیک‌های مصرفی فرد که قادر به تولید انتقال‌دهندگان عصبی مانند گاما آمینوبوتیریک اسید می‌باشند، هستند که در محور میکروبی مغز و روده‌ها فعالیت می‌نماید.

  بیشتربخوانید:

عملکرد متقابل ژنوم ،میکروبیوم،سبک‌زندگی وغذا

 

 

روشی برای بازسازی هم‌زیستان مفید

اندیشمندان و دانشمندان و پژوهشگران تا این تاریخ به طور قطع نتوانسته‌اند ارتباط کامل میکروارگانیسم‌های هم‌زیست انسان‌ها را با سلامتی‌شان به صورت مشخص و تفکیک‌شده با گونه‌های مختلف آنها بیان و عیان دارند، ولی آنچه که به طور کلی به دست آمده، روند رو به رشد کاهش تعداد و تنوع میکروارگانیسم‌های مفید و مدافع سلامتی در گذر تحولات اقلیمی و زیست محیطی، عادات غذایی و منابع غذایی گسترده می‌باشد. اکنون این سؤال مطرح گردیده که چگونه می‌توان به افرادی که در اثر ندانم‌کاری و عدم آگاهی، به مشکلات فقدان گسترده این حامیان سلامتی دچار ضایعاتی گردیده‌اند، مساعدت کرد؟ برخی محققین به این نتیجه رسیده‌اند که باید از تکنیک و درمان انتقال یا پیوند و کشت مدفوع افراد سالم برای بازسازی و بازپروری هم‌‌زیستان مفید استفاده نمود (پیوند یا ترانسپلانتاسیون مدفوع).

مخصوصاً در مورد افرادی که به شدت روده‌هایشان بیمار و ملتهب گردیده و به کولیت اولسروز علاج‌ناپذیر یا کرون مبتلا باشند، این تکنیک کاربرد دارد، گرچه این موضوع به نظر بسیار بعید و نفرت‌آور جلوه‌‌گر می‌شود، ولی در تعداد زیادی از بیماران، انتقال و توسعه میکروبیوم‌های سالم باعث کنترل و مهار عفونت‌های دستگاه گوارشی افراد مبتلا گردیده است (پروفسور بوش این موضوع را بیان و گزارش نموده است).

 بیشتر بخوانید:

با رعایت این 3 نکته 30 کیلو وزن کم کنید!

روش هایی برای جلوگیری از چاق شدن در روزهای قرنطینه

 

برچسب ها: رژیم غذایی، افسردگی تعداد بازديد: 206 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز