Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 23 اردیبهشت 1400 - 04:34

10
اردیبهشت
باورهای تغذیه‎ای که درست نیستند!

باورهای تغذیه‎ای که درست نیستند!

گاهی اوقات از اطرافیان توصیه‌های تغذیه‌ای را می‌شنویم که چنان با اطمینان آنها را گوشزد می‌کنند که گویی حتما درست و مفید هستند، اما باید توجه داشت که همه آنچه از دوستان و آشنایان با تخصص‌های غیر مرتبط می‌شنویم

دکتر بهار عظمتی - متخصص تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : گاهی اوقات از اطرافیان توصیه‌های تغذیه‌ای را می‌شنویم که چنان با اطمینان آنها را گوشزد می‌کنند که گویی حتما درست و مفید هستند، اما باید توجه داشت که همه آنچه از دوستان و آشنایان با تخصص‌های غیر مرتبط می‌شنویم، صحیح نیستند و حتی گاهی به جای فایده، برای فرد ضررهایی را هم ایجاد می‌کنند. در این مقاله به نمونه‌هایی از این باورهای غلط اشاره می شود.

 

*مصرف عسل طبیعی و همچنین قهوه در کنترل قند خون افراد دیابتی مؤثر است

گاهی اوقات بیماران مبتلا به دیابت عنوان می‎کنند که مصرف عسل وحشی باعث افزایش قند خون آنها نمی‎شود و فقط مصرف عسل پرورشی (غیر وحشی) است که می‎تواند بر قند خونشان تأثیر داشته باشد. این مورد یکی از باورهای نادرست تغذیه‎ای است که گروهی از بیماران دیابتی به آن معتقد هستند. ذکر این نکته ضروری است که عسل چه به صورت وحشی یا پرورشی باشد، در بدن به یک صورت مورد استفاده قرار می‎گیرد و وارد چرخه‎های بیوشیمیایی مربوطه می‎شود و می‎تواند افزایش قند خون را به دنبال داشته باشد.

نتایج بعضی از تحقیقات علمی نشانگر این است که انواع قهوه (با یا بدون کافئین) ممکن است از خطر بروز دیابت نوع 2 جلوگیری کند، البته ذکر این نکته ضروری است که عوامل متعددی در بروز این بیماری نقش دارد و مصرف یا عدم مصرف یک ماده غذایی نمی‎تواند به تنهایی در بیماری‎زایی یا پیشگیری از این بیماری نقش عمده‎ای داشته باشد.

در مورد افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند، مصرف قهوه می‎تواند تأثیر متفاوتی در میزان قند خون این افراد داشته باشد و باعث افزایش و یا کاهش میزان قند خون شود که این اثر تا حد زیادی بستگی به وضعیت کنترل قند خون فرد دارد. توصیه کلی در این مورد این است که اگر فرد دیابتی سطح قند خونش با مصرف دارو و اصلاح شیوه زندگی با سطح قند خون نرمال فاصله زیادی داشته باشد، بهتر است مصرف قهوه را تا حد امکان محدود کند، زیرا در این صورت مصرف قهوه می‎تواند باعث افزایش بیشتر قند خون شود.

 بیشتربخوانید:

حتما این نکات تغذیه‌ای را در ماه رمضان رعایت کنید

 

*مصرف لبنیات می‎تواند در ایجاد بیماری آلزایمر نقش داشته باشد

این باور نادرست که مصرف مواد غذایی با طبع سرد مانند لبنیات و یا مرکبات می‎تواند در ایجاد بیماری آلزایمر نقش داشته باشد در بین عموم جامعه نسبتاً رواج دارد. ذکر این نکته ضروری است که تحقیقات علمی ارتباط بین مصرف مواد غذایی مذکور با بیماری آلزایمر را تأیید نمی‎کنند.

در اصل عوامل خطر این بیماری بیشتر مرتبط به شرایطی می‎شود که می‎تواند به سیستم قلبی و عروقی آسیب وارد کند، مانند: پرفشاری خون، افزایش چربی خون، دیابت، سکته مغزی، استعمال دخانیات، آسیب شدید سر و موارد دیگر. از طرف دیگر عواملی مانند افزایش سن، سابقه خانوادگی ابتلا به آلزایمر و ژنتیک نیز می‎تواند در بروز این بیماری مؤثر باشد.

به لحاظ تغذیه‎ای مصرف رژیم غذایی سالم، متنوع و متعادل می‎تواند در بهبود وضعیت سلامت فرد مؤثر باشد. همچنین مصرف منابع غنی از آنتی‎اکسیدان‎ها از قبیل مرکبات می‎تواند با خنثی کردن رادیکال‎های آزاد نقش مهمی را در پیشگیری از بیماری‎های مزمن ایفا کند. علاوه بر این، مصرف لبنیات به عنوان منبع غنی کلسیم می‎تواند نه تنها در تأمین سلامت استخوان‎ها نقش داشته باشد، بلکه در بهبود عملکرد سیستم اعصاب، عضلات و قلب و عروق نیز تأثیر بسزایی داشته باشد.

 

*مصرف مایعات و یا آب گرم به دفعات در طی روز و همچنین مصرف سیر و یا پیاز می‎تواند از ابتلا به کرونا جلوگیری کند

مصرف مایعات به دفعات در طی روز مخصوصاً در طی فصول سرد سال می‎تواند تأثیر مثبتی در بهبود عملکرد بدن داشته باشد، اما آنچه باعث رواج این باور نادرست در خصوص مصرف مایعات و پیشگیری از بیماری کرونا شده است، از بین رفتن ویروس در دمای بالای 60 درجه سانتیگراد است. بهتر است این نکته را به خاطر بسپاریم که مصرف مایعات گرم نمی‎تواند باعث از بین بردن این ویروس در بدن شود.

خواص آنتی‎اکسیدانی سیر و پیاز در پیشگیری از سرطان و افزایش سلامت قلبی- عروقی از طریق تأثیر مثبت بر جداره عروق و بهبود چربی و فشار خون به همراه خواص ضد میکروبی و افزایش ایمنی مستند می‎باشد، از این رو بهتر است مواد غذایی مذکور در برنامه غذایی روزانه مورد توجه قرار گیرند، اما این بدان معنی نیست که مصرف این مواد غذایی می‎تواند در مصونیت یا درمان بیماری کرونا نقش داشته باشد. بر اساس رهنمودهای سازمان جهانی بهداشت، استفاده از ماسک، دوری از اجتماعات و در خانه ماندن، رعایت فاصله اجتماعی و شستن مکرر دست‎ها می‎تواند در کنار شیوه زندگی سالم از قبیل؛ رعایت برنامه غذایی متنوع و متعادل، فعالیت بدنی منظم، خواب کافی و اجتناب از استرس در پیشگیری و نه مصونیت از این بیماری مؤثر باشد.

 بیشتربخوانید:

آیا این رژیم به بهبود التهاب روده کمک می‌کند؟

 

 

*مصرف آبلیمو و ترشی به هنگام مصرف مواد غذایی چرب و هم چنین مصرف مقدار معتنابه انواع آجیل و مغزها می‎تواند مانع افزایش چربی خون شود

بعضی از افراد بر این باور هستند که می‎توانند منابع غذایی غنی از چربی‎های اشباع شده و کلسترول مانند انواع کباب چرب، امعاء و احشاء و کله‎پاچه را همزمان با انواع ترشی‎ها و آبلیمو یا آبغوره مصرف کنند و در این صورت افزایش چربی خون اتفاق نخواهد افتاد و یا تشدید نخواهد شد. ممکن است افرادی که غذای چرب و سنگین مصرف می‎کنند، با مصرف انواع ترشی‎ها احساس سنگینی و پری کمتری داشته باشند که این مورد می‎تواند بدلیل افزایش اسیدیته محتویات معده و هضم بهتر غذا باشد، اما نکته شایان توجه این است که اگرچه مصرف منابع غذایی غنی از ویتامین C می‎تواند در بهبود متابولیسم کلسترول و مشتقاتش در بدن نقش مهمی را ایفا کند، این تصور که مصرف مواد غذایی مذکور می‎تواند باعث دفع کلسترول و اسیدهای چرب و یا کاهش اثرات منفی آنها در بدن شود، صحیح نمی‎باشد.

برای پیشگیری از ابتلا به چربی خون بالا، بهترین رویکرد پرهیز از مصرف غذاهای غنی از کلسترول و اسیدهای چرب اشباع مانند انواع گوشت‎های پرچرب، امعاء و احشاء، سوسیس، کالباس و انواع لبنیات چرب و گنجاندن انواع میوه‎ها و سبزی‎ها، حبوبات، غلات سبوس‎دار، ماهی‎های چرب و انواع خشکبار و مغزها در محدوده تأمین انرژی روزانه می‎باشد.

 همچنین افرادی که مبتلا به چربی خون بالا هستند نیز باید موارد مذکور را رعایت کنند.

در خصوص مصرف انواع آجیل و مغزها و تأثیر آنها بر چربی خون تحقیقات زیادی صورت گرفته است و تأثیر مثبت انواع مغزها از جمله بادام به دلیل محتوی اسیدهای چرب غیر اشباع با یک باند دوگانه و گردو به لحاظ داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع با چند باند دوگانه بر کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب مورد توجه قرار گرفته است، اما نکته‎ای که باید اینجا به آن توجه گردد، این است که مقدار مصرف این مواد غذایی باید در محدوده کل انرژی مورد نیاز روزانه فرد باشد. در غیر این صورت، با توجه به این که انواع مغزها و آجیل‎ها منابع غنی انرژی هستند، مصرف بیش از اندازه آنها می‎تواند باعث افزایش وزن مخصوصاً چاقی شکمی (در صورت عدم فعالیت بدنی مطلوب) و به دنبال آن افزایش چربی خون شود.

 

*مصرف انواع میوه‎ها تاثیری در افزایش وزن ندارد و افرادی که از رژیم‎های غذایی کم کالری پیروی می‎کنند می‎توانند به میزان دلخواه از انواع میوه استفاده کنند

بعضی از افراد بر این باور هستند که می‎توانند هر مقدار که مایل هستند میوه مصرف کنند. بدون این که وزن‎شان تغییر کند. موردی که در این خصوص باید به آن توجه کرد این است که هر سهم میوه حدود 60 کیلوکالری انرژی برای بدن تأمین می‎کند و زیاده‎روی در مصرف میوه‎ها می‎تواند به راحتی باعث شکست برنامه کاهش وزن شود. از این رو افرادی که بدنبال کاهش وزن هستند، باید بسته به میزان کل انرژی دریافتی‎شان مقدار معینی میوه مصرف کنند و همچنین سعی کنند تا حد امکان آبمیوه را جایگزین خود میوه نکنند، چون در بیشتر موارد نصف لیوان آبمیوه معادل یک سهم میوه انرژی دارد، ولی مواد مغذی و فیبر کمتری را برای بدن تأمین می‎کند. معمولاً در بیشتر برنامه‎های غذایی کم کالری برای کاهش وزن، مصرف آزاد سبزی‎های غیر نشاسته‎ای به دلیل محتوی انرژی پایین و فیبر بالا توصیه می‎شود.

 

*مصرف سرکه سیب، گریپ‎فروت و یا چای سبز و یا حذف یک وعده غذایی می‎تواند باعث کاهش وزن شود

در خصوص کاهش وزن آنچه که به عنوان برنامه غذایی سالم پذیرفته شده است، این است که افراد بتوانند در طی روز سه وعده غذایی اصلی و حداقل دو میان‎وعده سالم مصرف کنند. نکته مهم این است که مواد غذایی کم‎کالری و مغذی در این برنامه غذایی گنجانده شود. کاهش بیش از حد دریافت کالری می‎تواند با کاهش متابولیسم باعث ایجاد افزایش وزن شود.

آنچه امروزه در بین عموم مردم برای کاهش وزن رواج بیشتری دارد این است که افراد معمولاً وعده غذایی شام را حذف می‎کنند و یا فقط انواع سالاد یا میوه را در این وعده غذایی می‎گنجانند. نکته حائز اهمیت این است که برنامه‎های غذایی کاهش وزن باید بتوانند نیاز روزانه بدن به درشت‎مغذی‎ها، ویتامین‎ها و املاح معدنی را بدون انرژی اضافی تأمین کنند و همچنین نباید باعث کاهش ذخایر مواد مغذی بدن شوند. از این رو حذف یک وعده غذایی فرصت تأمین مواد غذایی ضروری برای بدن را از بین می‎برد. از طرفی افراد با فرض این که از مصرف یک وعده غذایی چشم‎پوشی می‎کنند، ممکن است در دو وعده غذایی دیگر بیش از نیاز روزانه مواد غذایی مصرف کنند و علیرغم حذف یک وعده غذایی به هدف کاهش وزن دست نیابند. مورد دیگر گرسنگی‎های طولانی است که می‎تواند باعث ایجاد مواد کتونی در بدن شود که از این طریق می‎تواند در کنترل اشتها نقش داشته باشد، اما آنچه باید هدف برنامه‎های غذایی کم کالری قرار بگیرد، اصلاح شیوه زندگی است که قسمتی از آن محدود کردن مصرف مواد غذایی ناسالم و پرکالری و گنجاندن مواد غذایی سالم و مغذی در وعده‎های اصلی و میان‎وعده‎های غذایی می‎باشد.

تحقیقات علمی کمی ادعای کاهش وزن بدن مخصوصاً چربی شکمی با مصرف سرکه سیب را تأیید می‎کند. آنچه در مورد سرکه سیب باید مورد توجه قرار گیرد این است که این ماده اسیدیته بالایی دارد و اگر به میزان کافی رقیق نشود و یا اگر به دفعات مصرف شود می‎تواند باعث تحریک مخاط گلو شود. هم چنین مصرف سرکه سیب می‎تواند با اثر بخشی بعضی از مکمل‎های غذایی و داروها از جمله انسولین و انواع مدرها (ادرارآورها) تداخل کند.

گریپ‎فروت به عنوان عضوی از خانواده مرکبات غنی از ویتامین C و فیبر است و می‎تواند در کاهش بیماری‎های مزمن مؤثر واقع شود. تأثیر گریپ فروت در کاهش وزن می‎تواند بدلیل احساس سیری به دنبال مصرف آن باشد که این مورد فقط مختص گریپ‎فروت نیست و در صورتی که فرد از یک رژیم غذایی کم کالری پیروی کند، تمام میوه‎ها و سبزی‎ها (به غیر از سبزی‎های نشاسته‎ای) می‎تواند همین خاصیت را در کاهش وزن داشته باشد و گریپ‎فروت خاصیت مضاعفی در این مورد ندارد و ادعای چربی‎سوزی با مصرف آن پایه علمی ندارد.

چای سبز به عنوان یک منبع غنی از آنتی‎اکسیدان‎ها در نظر گرفته می‎شود که نقش آن در پیشگیری از انواع سرطان‎ها و بیماری‎های قلبی- عروقی بر کسی پوشیده نیست، اما مصرف آن نمی‎تواند باعث کاهش قابل ملاحظه وزن شود. تحقیقات نشان داده است که مصرف مداوم یک فنجان چای سبز در طی سال می‎تواند باعث کاهش وزن نیم تا یک کیلوگرم شود، اما موردی که گاهی اوقات توسط افراد مختلف که از این چای استفاده می‎کنند بیان می‎شود این است که نوشیدن آن می‎تواند در کاهش تمایل به انواع تنقلات به ویژه انواع خوراکی‎های شیرین به آنها کمک کند. همچنین این احتمال وجود دارد که افراد با جایگزین کردن چای سبز که فاقد انرژی است، به جای ‎عده‎های پر انرژی بتوانند وزنشان را کاهش دهند که در این مورد نیز جایگزین کردن هر نوشیدنی فاقد کالری و یا کم کالری می‎تواند به حصول نتیجه مشابه منجر شود.

برچسب ها: رژیم غذایی، تغذیه سالم، کاهش وزن، تناسب اندام تعداد بازديد: 75 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز