Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:04

29
فروردین
توصیه‌های تغذیه‌ای برای کاهش خطر کرونا در ماه رمضان

توصیه‌های تغذیه‌ای برای کاهش خطر کرونا در ماه رمضان

رعایت اصول صحیح تغذیه تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها به خصوص بیماری کووید-۱۹ دارد، با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین هایA ،D ،E ،C

ایسنا نوشت: یک رژیم درمانگر و مشاور تغذیه می‌گوید بر اساس گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت، هیچ مطالعه‌ای مبنی بر خطر روزه‌داری و افزایش بیماری کووید-۱۹ وجود ندارد، لذا کلیه افراد سالم کمتر از ۶۵ سال با رعایت موارد بهداشتی- تغذیه ای می‌توانند روزه بگیرند.

آذین صبوری، کارشناس تغذیه و مشاور رژیم های درمانی، عنوان کرد: رعایت اصول صحیح تغذیه تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها به خصوص بیماری کووید-۱۹ دارد، با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین هایA ،D ،E ،C و همچنین منابع غذایی دارای آهن، روی و سلنیوم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به کرونا ضروری هستند، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه‌داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می یابد.

وی با اشاره به توصیه های تغذیه‌ای جهت تقویت سیستم ایمنی افزود: منابع غذایی حاوی ویتامین A و C و میوه های دارای ویتامین C مانند پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی را روزانه دریافت کنید. "به عنوان مثال مصرف روزانه ۱ عدد پرتقال یا ۲ عدد نارنگی ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند." همچنین سبزی های دارای ویتامین C مانند انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ای، جعفری، پیازچه، شاهی، گوجه فرنگی و میوه ها و سبزی های دارای ویتامین A مانند موز، مرکبات، هویج و کدو حلوایی و سبزی‌های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ‌های تیره رنگ کاهو.

بیشتربخوانید:

نفش تغذیه د‌ر پیشگیری و د‌رمان کرونا

 

 

سوپ های مقوی را کنار وعده‌های غذایی بگنجانید

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: سبزی خوردنی و سالاد را همراه آبلیمو ترش یا آب نارنج مصرف کنید. از قارچ، هویج و کدو حلوایی در غذاهای روزانه استفاده شود. از میوه های دارای آنتی اکسیدان فصل مانند گریپ فروت، پرتقال تو سرخ و آناناس تازه استفاده کنید. مصرف پیاز خام به ویژه از نوع بنفش به دلیل داشتن ویتامین C و آنتی اکسیدان همراه با غذا توصیه می شود و سوپ های مقوی مانند سوپ کدو حلوایی، سوپ شیر و جو، خوراک لوبیا با قارچ، سوپ شیر و خامه و قارچ کنار وعده های غذایی بگنجانید.

صبوری با تاکید بر مصرف روزانه شیر و لبنیات کم چرب و ماست مصرفی از نوع پروبیوتیک گفت: همچنین روزانه یک عدد تخم مرغ پخته یا دو عدد سفیده پخته بخورید و از مصرف تخم مرغ عسلی بپرهیزید. خوردن خوراکی‌هایی گز، سوهان، نبات، انواع تافی، آب میوه های صنعتی، کیک های صنعتی، کلوچه و مواد شیرین دیگر را محدود کنید. روغن های جامد (گیاهی و حیوانی) را حذف کنید و برای دریافت ویتامین E به منظور افزایش سطح ایمنی بدن، از روغن های مایع کانولا- گلرنگ- ذرت و آفتابگردان استفاده کنید.

کمبود آهن و روی سیستم ایمنی را تضعیف می کند

مشاور رژیم های درمانی خاطرنشان کرد: از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات- کنسروها و شورها به دلیل تحریک سیستم ایمنی اجتناب شود. از مصرف گوشت های نیم پز مثل استیک، کوبیده و کوفته نیز پرهیز کنید.

وی تصریح کرد: انواع جوانه ها به ویژه جوانه ماش و گندم را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. به عنوان یک پیشنهاد به سوپ، آش، کوکو و کتلت؛ سبوس های بسته بندی و پاستوریزه شده را اضافه کنید.

آذین صبوری با اشاره به اینکه کمبود ریز مغذی هایی مثل آهن و روی هم سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، ادامه داد: از منابع غذایی این ۲ ریز مغذی (آهن و روی) مثل حبوباتی چون عدسی- دال عدس- لوبیا به عنوان جایگزین مناسب گوشت، شیر و لبنیات و سبزی های برگ سبز و انواع خشکبار و سبوس جو بیشتر استفاده شود.

 بیشتربخوانید:

کدام میوه بهاری در پاندمی کرونا خورده نشود

 

 

رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه

این کارشناس تغذیه و مشاور رژیم های درمانی یادآور شد: چای سبز، زعفران، زردچوبه به میزان کافی مصرف کنید و روزانه با استفاده از منابع غذایی ویتامین D شامل ماهی های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ به افزایش سطح ایمنی بدن خود کمک کنید.

وی تاکید کرد: به خاطر داشته باشید رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و حصول اطمینان از دریافت کافی ریز مغذی ها و پروتئین از برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها از جمله ویروس کرونا دارد.

برچسب ها: تغذیه، ماه رمضان، ایمنی بدن، تقویت سیستم ایمنی، روزه، ویروس کرونا تعداد بازديد: 207 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز