Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 12:08

16
شهریور
نفس بكش (2)

نفس بكش (2)

بخش دوم- آیا تا به حال سعی كرده‌اید چند كیلو از وزن خود را كم كنید. این كار اصلاً آسان نیست. طبق آمار موسسه ملی بهداشت آمریكا، 97 درصد از افرادی كه وزن خود را كاهش می‌دهند، ظرف پنج سال، دوباره اضافه وزن پیدا می‌كنند.

 

حدود 45 درصد از ریه‌ها تا سن 70 سالگی از بین خواهد رفت. با افزایش سن، سلول‌های ریه‌ها از بین می‌روند و توانایی كمتری برای جذب اكسیژن دارند؛ زیرا كوچك‌تر شده‌اند و هر چقدر اندازه ریه كوچك‌تر باشد، احتمال ابتلا به بیماری و مرگ بیشتر خواهد شد. بنابراین شیوه نفس كشیدن خود را تغییر دهید و برای جلوگیری از این مشكلات فكری كنید.

مزایای درست نفس كشیدن

با بهینه‌سازی تنفس و ایجاد تعادل صحیح میان تنفس و انرژی و با افزایش مقدار اكسیژن در بدن، تغییرات فیزیولوژیكی ویژه‌ای در بدن ایجاد می‌شود. این موضوع روی تمامی ارگان‌ها و سیستم‌های بدن تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال، بسیاری از مبتلایان به آسم با استفاده از روش‌های صحیح توانسته‌اند تا حدی بر بیماری خود غلبه پیدا كنند.

حتی افرادی كه هیچ نگرانی و بیماری ندارند نیز با تغییر شیوه تنفسی خود می‌توانند حس بهتر و آرامش و لذت بیشتری داشته باشند.  تأثیر تنفس صحیح بر روی سیستم تنفسی  بهبود بسیاری از بیماری‌های تنفسی مثل آسم و برونشیت  افزایش انرژی  كاهش خستگی روحی و جسمی  كاهش درد قفسه سینه و كاهش خطر ابتلا به حمله قلبی   كاهش نیاز به مصرف محرك‌ها و داروهای تجویزی كه اغلب عوارض جانبی نیز دارند  تقویت نیروی زندگی و ثبات عاطفی   تقویت مهارت‌های مقابله با استرس  افزایش انرژی مثبت  حذف مواد زائد بدن

سیستم گردش خون:  بهبود گردش خون و تسكین احتقان  جذب بیشتر مواد مغذی توسط اندام‌های بدن از جمله مغز، چشم و ...  كاهش فشار بر روی قلب

 افزایش خون و رسیدن مواد مغذی به عضله و استخوان

سیستم عصبی:  تحریك و آرامش سیستم عصبی و كمك به حفظ تعادل  توازن سیستم‌های انرژی در كل بدن

دستگاه گوارش: بهبود عملكرد دیافراگم كه همانند یك پمپ ماساژ عمل كرده و با ماساژ و اندام‌های داخلی بدن، عملكرد آنها را در استراحت، هضم و درمان بهبود می‌بخشد.

سیستم غدد درون‌ریز: بهبود عملكرد غدد لنفاوی در سراسر بدن و تقویت سیستم ایمنی با از بین رفتن سموم

دستگاه ادراری:  كاهش اِدم (تورم بدن) با حذف مایعات  ماساژ كلیه‌ها و در نتیجه پاكسازی خون و تقویت سیستم ایمنی بدن

پوست:  كاهش چین و چروك‌ها با بهبود گردش خون و جریان اكسیژن  شفاف‌تر و درخشان‌تر شدن پوست

بدن، ذهن، روح و روان:  آرامش عمیق‌تر  استراحت بیشتر  احساس رشد و پیشرفت  حس ارتباط عمیق‌تر با خود  احساس لذت بیشتر  احساس محبت بیشتر

جنبش:  بهبود اسپاسم عضلانی  رفع تنش‌ها

 آزادی و حركت عضلانی كه در نهایت منجر به كاهش مشكلات ساختاری می‌شود  افزایش انعطاف‌پذیری و استحكام مفاصل  تسهیل كشش بافت همبند كه مانع از تشكیل چسبندگی می‌شود و خطر فیبروز را كاهش می‌دهد  حفظ تعادل بدن با سهولت در تنفس و حذف Co2   جبران عوارض ورزش نكردن و عدم فعالیت

تنفس صحیح و اثرات آن

هنگامی كه تنفس شما بهتر می‌شود، جریان اكسیژن افزایش می‌یابد و عملكرد بدن بهتر می‌شود. ورود اكسیژن اضافی از طریق جریان خون به بدن موجب می‌شود كه واكنش‌های شیمیایی، سریع‌تر در بدن اتفاق بیفتند و در نتیجه كالری و چربی بیشتری بسوزد. بیشتر افراد از قفسه سینه نفس می‌كشند؛ بنابراین تنفس‌شان بسیار كم عمق است و از قفسه سینه جریان می‌یابد. تنفس درست و یا موج كامل تنفسی Tm باید از عمق شكم آغاز و از آنجا وارد قفسه سینه و معده شود.

در ابتدا ممكن است این عمل كمی دشوار به نظر برسد، ولی با كمی تمرین و صرف زمان این كار تبدیل به طبیعت ما می‌شود. قبل از شروع تمرینات تنفسی، مكانی را پیدا كنید كه در آنجا راحت و آرام باشید. هم می‌توانید راست بنشینید و هم می‌توانید دراز بكشید و یك بالش زیر زانوهای‌تان قرار دهید.

سپس دهان خود را كاملاً باز كرده و فك خود را به‌طور كامل شل كنید و نفس بكشید. هنگامی كه برای اولین بار شروع به تمرین تنفس می‌كنید، بهتر است با تنفس دهان آغاز كنید و هر گاه بر این روش كاملاً مسلط شدید، از سوراخ بینی خود نفس بكشید تا به یك الگوی كامل تنفسی دست یابید.

 تأثیر تنفس نادرست بر مسائل فیزیولوژیكی و روانی

تنفس نادرست روی مسائل فیزیولوژیكی و روانی فرد تأثیر منفی می‌گذارد و موجب اضطراب و استرس می‌شود. بیماری‌هایی همچون سرطان، سكته مغزی، آسم، حملات قلبی و مشكلات گفتاری و تقریباً تمامی بیماری‌های شناخته شده بشری، به علت تنفس نادرست تشدید می‌شوند و یا دست كم بهبود و درمان آنها به تاخیر می‌افتد.

بسیاری از پزشكان بودایی، هند و درمانگران بومی آمریكا، معتقدند حداقل 200 نوع بیماری به تنفس نادرست انسان مربوط می‌شود. دكتر «اندروویل» از آمریكا، تنفس نامناسب را یكی از دلایل شایع بیماری‌ها می‌داند.

 

 

برای خواندن بخش اول- نفس بكش- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تنفس صحیح، قفسه سینه، درست نفس کشیدن، ارگان های بدن، بهینه سازی تنفس، سلول های ریه، اکسیژن، شیوه تنفس تعداد بازديد: 715 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز