Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:38

16
اسفند
اگر هنوز چاق هستيد (2)

اگر هنوز چاق هستيد (2)

در دوره یائسگی، ترشح هورمون زنانه استروژن متوقف می‌شود و این امر معمولا سبب تغییر شكل ناحیه باسن و ران می‌گردد؛ به گونه‌ای كه وزن این نواحی كاهش می‌یابد و چربی بدن بیشتر در ناحیه میانی بدن جمع می‌شود.

3- مصرف داروهای مختلف
برخی از داروهایی كه برای درمان بیماری‌های مختلف تجویز می‌شوند، سبب افزایش وزن می‌گردند كه این افزایش می‌تواند از متوسط تا زیاد (نیم كیلوگرم در ماه) باشد. داروهایی كه برای بیماری‌های افسردگی، حملات صرعی، میگرن، فشارخون بالا، دیابت و بیماری‌های روحی و روانی تجویز می‌شوند از این نوعند.

بعضی از استروئیدها، داروهای هورمونی و حتی قرص‌های ضدبارداری نیز می‌توانند سبب افزایش تدریجی وزن شوند. اگر شما در ماه دو تا سه كیلوگرم افزایش وزن دارید در حالی كه سبك زندگی شما تغییری نكرده، ممكن است این افزایش وزن ناشی از داروهای مصرفی باشد.

دكتر «مای» می‌گوید: عملكرد هر دارو در افزایش وزن، با داروی دیگر تا حدی متفاوت است. بعضی داروها با زیاد كردن اشتها و برخی دیگر با تغییر دادن سطح انسولین خون و یا تغییر در نحوه ذخیره چربی در بدن سبب چاقی می‌شوند. اثرات جانبی داروها بر روی افراد مختلف، متفاوت است.

در مورد داروهای ضدافسردگی، افزایش وزن ممكن است ناشی از مصرف خود داروها نباشد، بلكه در نتیجه زیاد شدن اشتها به خاطر بهتر شدن حالات روحی فرد باشد. برخی از داروها نیز مانع دفع آب از بدن می‌شوند؛ در نتیجه با حبس آب در بدن، وزن بالا می‌رود.

طبق نظر كارشناسان برخی از داروهایی كه می‌توانند سبب افزایش وزن شوند، عبارتند از:
استروئیدها، داروهای ضدافسردگی، داروهای ضد صرع، داروهای دیابت، داروهای فشارخون، داروهای ضدسوزش معده وترش كردن، داروهای روان‌پریشی

البته كارشناسان توصیه می‌كنند برای بهبودی سلامت عمومی بدن حتما داروهای تجویزشده مصرف، و چند كیلوگرم اضافه وزن حاصل از مصرف آنها تحمل شود و اگر چاقی شما صرفا ناشی از مصرف این نوع داروهاست، مطمئنا نیاز به انجام ورزش‌های منظم و روزانه و نیز پیروی از یك رژیم غذایی سالم و متعادل دارید. 

دكتر «مای» معتقد است: این داروها می‌توانند به چاقی و افزایش وزن كمك كنند؛ اما به ندرت تنها عامل چاقی در فرد هستند. اگر فردی چاقی خود را فقط و فقط ناشی از مصرف دارو می‌داند و هیچ عامل دیگری را در چاقی خود دخیل نمی‌بیند، با مشورت پزشك خود می‌تواند نوع دارو را عوض كند؛ اما هرگز بدون مجوز پزشك مصرف داروی خود را قطع نكنید؛ زیرا ممكن است نتایج جدی و جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

4- بیماری خاص
یكی از معمول‌ترین بیماری‌هایی كه می‌تواند منجر به چاقی شود، كم كاری تیروئید است. دكتر «مای» می‌گوید: نارسایی در ترشح هورمون تیروئید، سبب كاهش سوخت و ساز و در نتیجه كاهش اشتها و چاقی می‌شود. اگر شما احساس خستگی، كسالت، سستی، آماس و پف‌كردگی، صدای گرفته وخشن، خواب آلودگی و خوابیدن بیش از حد و یا سردرد دارید، با مراجعه به پزشك و انجام یك آزمایش ساده ابتلای شما به بیماری كم‌كاری تیروئید مشخص می‌گردد.

بیماری دیگری كه می‌تواند منجر به چاقی و اضافه وزن شود، سندرم كوشینگ نام دارد. در این بیماری ترشح بیش از حد هورمون كورتیزول منجر به چاقی در فرد می‌گردد. البته این بیماری به ندرت بروز می‌كند.

5- یائسگی
در دوره یائسگی، ترشح هورمون زنانه استروژن متوقف می‌شود و این امر معمولا سبب تغییر شكل ناحیه باسن و ران می‌گردد؛ به گونه‌ای كه وزن این نواحی كاهش می‌یابد و چربی بدن بیشتر در ناحیه میانی بدن جمع می‌شود. هورمون استروژن به تجمع و ذخیره چربی در ناحیه پایین بدن (باسن و ران) كمك می‌كند و اكنون كه ترشح این هورمون متوقف شده، چربی اضافه، بیشتر در ناحیه میانی بدن یعنی شكم (مانند اكثر مردان) تجمع پیدا می‌كند. 

مهم‌ترین راه جلوگیری از افزایش چربی در ناحیه شكمی، انجام ورزش‌هایی برای كاهش وزن و همچنین ورزش‌های قدرتی است كه می‌تواند سبب جا به جایی این چربی‌ها در ناحیه شكم شود. ضمن اینكه ورزش در این دوره به تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از كاهش حجم آنها كمك می‌كند.

زنان باید توجه داشته باشند كه در دوره یائسگی، انجام ورزش و داشتن رژیم غذایی كه میزان كالری دریافتی آن كنترل شده و همچنین سرشار از كلسیم و ویتامین D باشد، می‌تواند از افزایش وزن در این دوره جلوگیری كند.

 

 

برای خواندن بخش اول -اگر هنوز چاق هستيد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و چاقی، رژیم درمانی چاقی، لاغری، تغذیه و کاهش وزن، تناسب اندام، چاقی و یائسگی، علل اضافه وزن تعداد بازديد: 929 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز