Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 04:23

24
شهریور
غذاهای چربی‌ساز و چربی‌سوز (1)

غذاهای چربی‌ساز و چربی‌سوز (1)

بخش اول- غذاهای چربی‌سوز غذاهایی هستند كه بیشتر از مقدار كالری خودشان، موجب سوختن كالری‌ها می‌شوند. اگر از این نوع غذاها استفاده نكنید، به تدریج سوخت و ساز بدن كاهش یافته و سلامتی‌تان به خطر می‌افتد.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

غذاهای چربی‌سوز غذاهایی هستند كه بیشتر از مقدار كالری خودشان، موجب سوختن كالری‌ها می‌شوند. اگر از این نوع غذاها استفاده نكنید، به تدریج سوخت و ساز بدن كاهش یافته و سلامتی‌تان به خطر می‌افتد. این مواد كاملاً طبیعی هستند و اگر به خوردن آنها عادت كنید و در كنارش ورزش مستمر داشته باشید، سوخت و ساز بدن‌تان تقویت شده و كالری بیشتر و در واقع چربی بیشتری سوزانده می‌شود.

با مصرف این غذاهای چربی‌سوز تا چندین ساعت پس از ورزش، بدن همچنان به چربی‌سوزی ادامه خواهد داد. هیچ غذای بدون كالری وجود ندارد و تمامی غذاها هر چند اندك، حاوی كالری هستند؛ اما این غذاها با سوزاندن كالری مانع از تجمع و رسوب چربی در بخش‌های مختلف بدن می‌شوند.

با سالم غذا خوردن و داشتن تغذیه صحیح می‌توان مقدار دریافت و جذب كالری را كنترل كرد؛ اما برای كاهش وزن و رسیدن به سلامت به سوزاندن كالری نیاز داریم. بعضی غذاها به سوزاندن كالری كمك می‌كنند و (چربی‌سوز) و برخی نیز بلافاصله بعد از خوردن به چربی تبدیل می‌شوند كه به آنها چربی‌‌ساز می‌گویند.

یكی از نكاتی كه برای سوزاندن كالری و رسیدن به وزن مطلوب باید از آن آگاه باشیم، كالری موادغذایی است. به گفته متخصصان تغذیه و كارشناسان مواد غذایی، غذاهایی كه حاوی مقادیر بالایی ویتامین C هستند، به سوزاندن چربی كمك می‌كنند. برخی از این مواد عبارتند از: لیمو، پرتقال، گریپ فروت، هندوانه، سیب و همچنین سبزیجاتی همچون كلم بروكلی، كلم، كرفس و هویج.

ویتامین C، چربی را رقیق و از تولید و سفت شدن چربی جلوگیری می‌كند و باعث می‌شود بدن راحت‌تر چربی‌های رقیق و شل را از بین ببرد. برخی از میوه‌ها مانند سیب، حاوی ماده‌ای به نام پكتین هستند كه چربی جذب شده توسط سلول‌ها را تنظیم می‌كند. به عبارت دیگر، پكتین جذب مواد آبكی را افزایش می‌دهد و از رسوب چربی در بدن جلوگیری می‌‌كند.

همچنین آنتی‌اكسیدان موجود در سیب از سندرم متابولیك كه موجب چاقی می‌‌شود، پیشگیری می‌كند. سوپ جو و شیر بدون چربی و غلات، بهترین مواد برای صبحانه هستند، زیرا علاوه بر اینكه حاوی مواد معدنی و فیبر و سرشار از ویتامین می‌باشند، موجب شكستن چربی در بدن نیز می‌شوند.

در واقع، آنها هم انرژی بدن را تأمین می‌كنند و هم سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهند. فلفل و ادویه‌جات و ترشیجات نیز حاوی ماده‌ای به نام كپسایسین هستند كه ترشح هورمون‌های بدن و سوخت و ساز (سوزاندن كالری) را افزایش می‌دهند. یكی دیگر از مواد غذایی كه به سوزاندن چربی كمك می‌كند، سویا است. این ماده حاوی مواد شیمیایی است كه از جذب چربی به داخل سلول‌های بدن جلوگیری می‌‌كند و موجب از بین رفتن كامل چربی می‌شود. عصاره و روغن سیر نیز در افزایش سوختن كالری و كاهش جذب چربی مؤثرند.

غذاهای دیگر چربی‌سوز عبارتند از

آب، قهوه، چای سبز، چای سیاه، عسل، مارچوبه، چغندر، لوبیا، سیب‌زمینی شیرین، زغال اخته، عدس. روغن ماهی، یكی از موادی است كه با مصرف آن می‌توانید در ماه دست‌كم 2 -3 كیلو از وزن خود را كاهش دهید. پرهیز از نمك و شكر نیز به دفع چربی كمك می‌كند. هل نیز حاوی ماده‌ای به نام كپسایسین است كه موجب افزایش سوخت و ساز بدن و سوختن چربی‌ها می‌شود.

كلسیم موجود در فرآورده‌های لبنی بدون چربی مثل شیر، پنیر و ماست نیز وزن را كاهش داده و چربی موجود در سلول‌ها را تجزیه می‌كند. رژیم غذایی غنی از لبنیات و محدودیت جذب زیاد كالری تقریباً سوخت و ساز و دفع انرژی را تا دو برابر افزایش می‌دهد. مصرف روزانه 3 -4 وعده محصولات لبنی در كاهش وزن بسیار مؤثر است.

بهترین مواد برای سوزاندن چربی شكم، پروتئین و غذاهای حاوی فیبر زیاد هستند؛ زیرا بدن برای هضم پروتئین، انرژی بیشتری صرف می‌كند. تخم‌مرغ علاوه براینكه حاوی ویتامین B12 می‌باشد، به سوزاندن چربی كمك می‌‌كند.

چربی‌ها ذخایر انرژی بدن هستند و نقش مهمی در حفظ درجه حرارت بدن و سلامت پوست و مو دارند. هر گرم چربی حاوی 9 كیلوكالری انرژی است؛ در حالی كه هر گرم پروتئین یا كربوهیدرات، 4 كیلوكالری انرژی دارد.

چربی‌ها، برای رشد مغز و تولید كلسترول در كبد بسیار ضروری هستند؛ با این حال اگر مقدار آنها در بدن به بیش از حدطبیعی برسد، عوارض جانبی همچون تصلب شرائین، فشار خون بالا و بیماری قلبی و چاقی ایجاد می‌كنند. البته همان‌طور كه می‌دانید همه مضر نیستند و به دو گروه بد و خوب دسته‌بندی می‌شوند.

چربی خوب شامل چربی‌های غیراشباع است كه لیپوپروتئین و در نتیجه كلسترول بد خون را كاهش می‌دهند. نمونه‌ای از این چربی‌ها عبارتند از: روغن زیتون، سویا، ماهی، ذرت، روغن كانولا و بادام زمینی چربی‌های اشباع‌شده‌ای هستند كه میزان كلسترول خون را افزایش می‌دهند به عنوان یك عامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و سكته مغزی شناخته شده‌اند.

حتی برخی دانشمندان معتقدند كه خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را نیز افزایش می‌دهد. این چربی علاوه بر افزایش كلسترول بد خون، كلسترول خوب را نیز كاهش می‌دهد. بسیاری از پژوهشگران علوم تغذیه بر این باورند كه چربی‌های بد نه تنها، خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد، بلكه منجر به دیابت نوع 2، سرطان روده بزرگ و سرطان پستان نیز می‌شود...

 

 

برای خواندن بخش دوم- غذاهای چربی‌ساز و چربی‌سوز- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کاهش وزن، غذای سالم، غذاهای چربی سوز، کالری، سوخت و ساز بدن، سلامتی بدن، غذاهای چربی ساز، سوختن کالری، کالری بدن تعداد بازديد: 1505 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز