Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 09:44

29
تیر
راهكار‌های درمان و كنترل هموروييد (1)

راهكار‌های درمان و كنترل  هموروييد (1)

بخش اول- به هموروئید، توده نیز گفته می شود در این حالت وریدهای مقعد متورم و ملتهب می شود. بروز هموروئید تقریبا متداول است.

بهار عظمتی؛ كارشناس ارشد تغذیه

 

 

 

به هموروئید، توده نیز گفته می شود در این حالت وریدهای مقعد متورم و ملتهب می شود. بروز هموروئید تقریبا متداول است. در سن ۵۰ سالگی در حدود نیمی از بزرگسالا ن با مواردی مانند خارش، خونریزی و درد كه اغلب نشانگر وجود هموروئید است دست و پنجه نرم می كنند.

خوشبختانه، داروها و شیوه های درمانی موثر برای درمان هموروئید به سهولت دردسترس است. در بیشتر موارد درمان هموروئید ممكن است از طریق مراقبت در منزل و تغییرات شیوه زندگی انجام شود.

علل هموروئید

هموروئید معمولا  با افزایش فشار بر روی وریدها در ناحیه لگن و مقعد ایجاد می شود. فشار دائم هم چنین، باعث تضعیف بافت های حمایت كننده وریدها دركانال مقعد می شود. در این حالت بافتها و وریدهای متورم به سمت كانال مقعد (هموروئید داخلی) و یا زیر پوست اطراف مدخل آ‌ن (هموروئید خارجی) بر آ‌مده می شود.

افزایش فشار خون در این ناحیه نیز باعث تجمع خون در وریدها و تورم می شود و در نهایت وریدهای ملتهب در بافت اطراف این ناحیه كشیده شده و هموروئید پیشرفت می كند. عادات دفعی كه می تواند باعث افزایش فشار شده و منجر به پیشرفت هموروئید شود شامل:

— تعجیل در تكمیل حركت روده ای، اسهال یا یبوست پایدار می تواند منجر به زور و تقلا ی زیاد و افزایش فشار به ورید های مقعد شود .

عوامل دیگر

— افزایش وزن: مخصوصا در ناحیه شكم و لگن كه ممكن است فشار وارد بر وریدهای لگن را افزایش دهد.

— بارداری و زایمان: تغییرات هورمونی در طی بارداری باعث افزایش جریان خون به لگن و انبساط و گشاد شدن بافتهای نگهدارنده می شود، این در حالی است كه جنین در حال رشد نیز باعث افزایش فشار بر عروق خونی می شود. در طی زایمان، هموروئید ممكن است به دلیل فشار شدید بر ناحیه مقعد كه ناشی از بدنیا آ‌وردن جنین است، پیشرفت كند.

— شرایط بیماری: برای مثال; بیماریهای طولا نی مدت قلب و كبد كه ممكن است باعث تجمع خون در ناحیه شكم و لگن شود، این موارد نیز می تواند در بزرگ شدن وریدها سهیم باشد.

— تومورها در ناحیه لگن كه این مورد به ندرت رخ می دهد.

دراغلب اشخاص، ممكن است هموروئید باعث ناراحتی مختصر در مدت زمان كوتاهی شود. در بقیه موارد، ناراحتی عود كننده باشعله ور شدن هموروئید وجود دارد و درموارد دیگر افراد با درد، ناراحتی وخارش هموروئید روبرو می شوند. شدت علا ئم و طول مدت ناراحتی بستگی به ناحیه درگیر شده با هموروئید دارد.

علائم و نشانه ها

علا ئم هموروئید به طور كلی شامل: خارش، درد مقعد مخصوصا هنگام نشستن، وجود خون قرمز روشن بر روی دستمال توالت، مدفوع یا كاسه دستشویی. تورم دردناک یا وجود توده در مقعد، التهاب، احساس تپیدن (مخصوصا در طی حركت روده)، دفع موكوس، درد در هنگام حركات روده و شكم است.

معمولا  بروز علائم هموروئید بستگی به محل آ‌ن دارد:

۱. هموروئید داخلی: ممكن است وجود آ‌نرا احساس نكنید، اما كشش یاتحریک پذیری ناشی از عبور مدفوع می تواند به سطح حساس هموروئید آ‌سیب بزند و باعث خونریزی شود. فرد ممكن است متوجه مقادیركم خون قرمز روشن بر روی دستمال توالت یا آ‌ب موجود در كاسه توالت شود.

بدلیل عدم وجود فیبرهای عصبی حساس به درد در غشاهای داخلی مقعد، این نوع از هموروئید ها معمولا  باعث ناراحتی نمی شود. گاهی اوقات، كشش می تواند باعث فشار هموروئید داخلی مدخل مقعد شود. اگر هموروئید به صورت جابجا شده (افتاده) باقی بماند می تواند باعث درد و التهاب شود.

گاهی اوقات هموروئید داخلی ممكن است از مقعد به خارج از بدن بیرون بزند و تحریک پذیر و دردناک شود كه این مورد به نام هموروئید برآ‌مده شناخته می شود.

۲. هموروئید خارجی: این هموروئیدها دردناک هستند. گاهی اوقات ممكن است خون در هموروئید خارجی جمع شود و ایجاد لخته كند (ترومبوز) و باعث درد شدید، تورم و التهاب شود. زمانیكه هموروئید تحریک شود، خارش یا خونریزی نیز می تواند بروز كند.

تغییر شیوه زندگی به منظور پیشگیری و درمان هموروئید:

به طور كلی، برای كمک به جلوگیری از هموروئید، بهترین روش، نرم نگه داشتن مدفوع است كه بدین ترتیب مدفوع به سهولت از مجرای گوارشی عبور می كند، بنابراین بعد از دفع، فشار، كشش و تخلیه روده كاهش می یابد. ورزش (راه رفتن) و افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی به كاهش یبوست و كشش از طریق ایجاد مدفوع نرمتر كمک می كند...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- راهكار‌های درمان و كنترل  هموروييد- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- راهكار‌های درمان و كنترل  هموروييد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: هموروئید داخلی، هموروئید، وریدهای مقعد، درمان هموروئید، پیشگیری هموروئید، علل هموروئید، كانال مقعد، علائم هموروئید تعداد بازديد: 1014 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز