Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 02:57

26
فروردین
نکته هایی برای تغذیه بهتر

نکته هایی برای تغذیه بهتر

محققین توصیه می‌کنند کودکان 2-5 سال زمان دیدن تلویزیون را به یکساعت در روز کاهش دهند، در غیر اینصورت این کودکان در سن 13 سالگی دچار مشکلات تغذیه‌ای می‌شوند.

امیلیا خانجانی جدی

 

1- خوردن ماست و کاهش بیماری قلبی

براساس گزارش دانشگاه آکسفورد در تاریخ 15 فوریه 2018، خوردن ماست می‌تـواند به کاهش بیماری‌های قلبی در خانم‌ها و آقایانی که دچار فشارخون بالا هستند.

کمک به سزائی داشته باشد. براساس مطالعه انجام شده در مورد فشارخون به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که (خانم یا آقا) فشارخون می‌باشند و ریسک بیماری‌های قلبی در آنها بالاتر است با خوردن ماست به مقابله با بیماری‌های قلبی بپردازند؛ هر چند آنها توصیه می‌کنند که خوردن محصولات لبنی می‌تواند باعث کاهش فشارخون، دیابت نوع 2 و مقاومت انسولین در بدن باشد.

هر چند اثرات مثبت مصرف لبنیات بر سلامت قلب و عروق اثبات شده اما ماست بطور مستقل می‌تواند تأثیر بیشتری در بیماری‌های قلبی و عروقی داشته باشد.

فشارخون بالا حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده و یکی از اصلی‌ترین مشکلات سلامت قلب و عروق می‌باشد. مصرف بالای ماست می‌تواند 30 درصد از خطرات قلبی را کم نماید.

در بررسی‌های انجام شده افرادی که بیش از دو وعده در هفته از ماست استفاده می‌کنند تقریباً 20 درصد کمتر به بیماریهای قلبی و عروقی و سکته‌های مبتلا می‌شوند.

2- تأثیر کربوهیدرات‌ها بر بیماری کبد چرب

در تحقیق موسسه سلطنتی فرآوری KTH در تاریخ 15 فوریه 2018 آمده است که کربوهیدرات‌ها می‌توانند به بهبود دوران بیماری‌های کبد چرب غیر الکلی کمک کنند.

یک تیم تحقیقاتی در سوئد اثرات مصرف کربوهیدرات را در 10 نفر به مدت دو هفته مورد مطالعه قرار دارند این افراد مبتلا به چاقی و چربی کبد بوده‌اند.

با افزایش کربوهیدرات‌ها این افراد با کاهش سریع و چشمگیر چربی‌های کبدی مواجه شدند آنها دریافتند که بدین وسیله می‌توانند اسیدفولیک و در پی آن ویتامین B را در بدن افزایش دهند بدین وسیله و با کمک کربوهیدرات‌های می‌توان به سلامتی انسان‌ها کمک نموده و مانع افزایش دهنده بدین وسیله و با کمک کربوهیدرات‌ها می‌توان به سلامتی انسان‌ها کمک نموده و مانع افزایش چربی کبد و سایر عوامل خطرساز قلبی شد.

با این حال مهم است که بدانیم این رژیم غذایی برای همه افراد ممکن است مناسب نباشد و افرادی که دارای کلسترول بالا می‌باشند باید مراقب این رژیم غذایی باشند اما برای افرادی که دارای کبد چرب غیر الکلی و مشکلات متابولیکی هستند مفید خواهد بود.

3- کمبود ویتامین D در زنان باردار و فرزندان چاق

براساس گزارش دانشگاه کالیفرنیایی جنوبی، کمبود ویتامین D در زنان باردار می‌تواند باعث به دنیا آمدن کودکان چاق شود این تحقیق نشان می‌دهد که این کودکان مستعد چاقی در بزرگسالی نیز خواهند شد.

این تحقیق نشان دهنده کودکان 6 ساله که از مادرانی با کمبود ویتامین D متولد شده‌اند دارای چاقی شکمی بیشتری می‌باشند و این در حالی است که کودکانی با شرایط مساوی اما از مادرانی که دچار کمبود ویتامین D نبودند دارای شرایط بهتر بدون چاقی شکمی بوده‌اند.

نوزادان با کمبود ویتامین D مسلماً از مادرانی با کمبود ویتامین D متولد شده‌اند. براساس تحقیقات انجام شده حدود 95 درصد از ویتامین D بدن انسان از آفتاب بدست می‌آید و 5 درصد بقیه می‌تواند از طریق تخم‌مرغ، ماهی‌های چرب، روغن ماهی و لبنیات غنی شده مانند شیر، پنیر، ماست و انواع غلات صبحانه تأمین می‌شود.

افزایش کمبود ویتامین D در زمان باردار در دو دهه اخیر بیشتر شده و حدود 66 درصد از زنان باردار دچار این عارضه می‌باشند.

خوب است بدانیم کمبود ویتامین D باعث چاقی شده زیرا مانع فعال شدن سلول‌های چربی می‌شود پیشنهاد ما به مادران اینست که خوردن ویتامین‌های بارداری را در برنامه غذایی خود قرار داده و آن را مهم‌تر از فولیک اسید، آهن، کلسیم و دیگر ویتامین‌ها قرار دهند. بهداشت جهانی توصیه می‌کند که خوردن ویتامین D با افزایش سن بایستی ازدیاد یابد.

قابل ذکر است که خوردن بیش از حد ویتامین D نیز می‌تواند به قلب، رگ‌های خونی و کلیه آسیب برساند. بنابراین با آزمایشات خون می‌توان مقدار مناسب نیاز هر فرد را در نظر گرفت و به تناسب آن ویتامین تجویز نمود.

4- اثرات مضر تلویزیون بر کودکان زیر 2 سال

دانشگاه مونترال در فوریه 2018 گزارش داد تماشای تلویزیون در کودکان دو ساله اثرات بسیار مضری بر تغذیه آنها دارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی 2000 دختر و پسر نوزاد در طی دو سال نشان داده شد افرادی که عادت به تماشای زیاد داشتند دچار عادت‌های غذایی نادرستی شدند و بخصوص در سن 13 سالگی این مشکلات تغذیه‌ای مشهودتر بود.

صرف نظر از اینکه اشعه تلویزیون می‌تواند اثرات منفی در رشد کودک داشته باشد این کودکان ترغیب می‌شدند تا از تلفن‌های هوشمند و تبلت نیز استفاده بیشتری کنند.

محققین توصیه می‌کنند برای آنکه از اثرات مخرب تماشای تلویزیون کاسته شود و نیز ممانعتی از دیدن آن نشود در کودکان 2-5 سال زمان دیدن تلویزیون را به یکساعت در روز کاهش دهند، در غیر اینصورت این کودکان در سن 13 سالگی دچار مشکلات تغذیه‌ای می‌شوند.

ترغیب کودکان به انجام فعالیت و استفاده از مشاوره صحیح به رفع این مشکل کمک زیادی می‌کند.

5- تغذیه و مشکلات شنوایی

براساس تحقیقات دانشگاه جان هاپکینز ارتباط بسیار موثری در نوع تغذیه کودکی و مشکلات شنوایی در دوران بزرگسالی وجود دارد.

برهمین اساس کودکان پیش دبستانی در معرض خطر ابتلا به کم شنوایی بوده و احتمال بزرگسالان کم شنوا را بمیزان دو برابر افزایش داده‌اند.

در بررسی جدیدکه طی 16 سال انجام گرفت، نشان داد که مداخله تغذیه‌ای در آسیای جنوبی می‌تواند به جلوگیری از کم شنوایی کمک کند، وضعیتی که در حال حاضر 116 میلیون جوان را در این منطقه تحت تأثیر قرار داده است.

محققان در پایان عنوان کردند که باید کم شنوایی را بعنوان یک مشکل سلامت عمومی بررسی نمود که مداخلات تغذیه‌ای در دوران کودکی می‌تواند در جلوگیری از آن کمک کند.

از عوامل مؤثر در کم شنوایی می‌توان سوئ تغذیه در دوران بارداری، عدم استراحت مناسب و فقر آهن، کمبود ویتامین آ برشمرد. همچنیین سوئ تغذیه حاد نیز از عوامل اصلی کاهش شنوایی محسوب می‌شود.

6- تغذیه و سرطان

بر اساس مطالعه جدیدی نشان داده شده است که محدود کردن یک نوع پروتئین در بدن می‌تواند از خطر ابتلا به سرطان کشنده سینه جلوگیری کند.

آن‌ها دریافتند که با محدود کردن اسیدآمینه آی بنام آسپارژین در موش آزمایشگاهی بطور چشمگیری سرطان کشنده سینه کنترل شد.

غذاهایی که سرشار از آسپارژین هستند عبارتند از لبنیات، انواع پنیر، گوشت گاو، مرغ، تخم مرغ، ماهی، غذاهای دریایی، مارچوبه، سیب زمینی، حبوبات، انواع آجیل، دانه سویا و غلات و غذاهای کم آسپارژین شامل اغلب میوه‌ها و سبزیجات است.

تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر سلول‌های تومور در محل سینه قرار دارند اما بتدریج پستان را ترک کرده و وارد جریان خون می‌شوند. این سلول‌ها در ریه، مغز و کبد گسترش می‌یابند.

7- تأثیر فروکتوز بر روده

یافته‌های جدید حاکی از آن است که فروکتوز می‌تواند بر روده و کبد تاثیرات ناخوشایندی بگذارد.

تأثیر آن بر کبد موجب افزایش مقاومت به انسولین و چاقی و در نهایت دیابت می‌شود.

همچنین می‌تواند به بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک کرده و منجر به سیروز یا سرطان کبد شود.

محققین دانشگاه پرینستون دریافتند که برخلاف تصور عموم که کبد همه شکر را مصرف می‌کند ثابت شده که روده بیش از 90 درصد فروکتوز را تجزیه می‌کند و از طریق روده کوچک به روده بزرگ منتقل می‌شود.

بنابراین مصرف بیش از حد شکر و قند برای روده کوچک و بزرگ نیز مضراست.

بر اساس تحقیقاتی که بر روی موش‌ها انجام شده منطقی است که انسان نیز مصرف شیرینی را پس از غذا و همراه با غذا محدود کند.

 

برچسب ها: تغذیه و سرطان، کودک و تلویزیون، کمبود ویتامین D، ماست و قلب، کربوهیدرات ها و کبد چرب، تغذیه و مشکلات شنوایی، فروکتوز و روده تعداد بازديد: 569 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز