Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 20:27

11
آبان
دانستنی های غذایی

دانستنی های غذایی

با خواندن این مقاله می‌توانید اطلاعات مفیدی در خصوص تغذیه کودکان،‌ اضافه وزن و سرطان،‌ تغذیه و بیش فعالی،‌ ورزش و سلامتی، تغذیه و حافظه، مکمل ویتامین D و ... به دست آورید.

امیلیا جدی

 

تحقیقی در فنلاند نشان داده است که رژیم غذایی سالم  می‌‌تواند مهارت‌‌های خواندن دانش آموزان در سه سال اول تحصیل شان بهبود بخشد. در این تحقیق 161 کودک 6 تا 8 ساله شرکت داشتند.

نتایج تحقیق نشان داد، کودکانی که دارای رژیم غذایی مملو از سبزیجات، میوه، انواع توت‌‌ها، گندم کامل، ماهی و چربی‌‌های غیر اشباع بودند و محصولات قندی کمی مصرف می‌‌کردند، در آزمون‌‌های مهارت خواندن، بهتر از همتایان خود که از کیفیت رژیم غذایی ضعیف تری برخوردار بودند، عمل کردند.

این نتایج نشان می‌‌دهد که کودکانی که از رژیم غذایی سالم تری برخوردارند، در مهارت‌‌های خواندن شان در پایه اول تا پایه‌‌های دوم و سوم، نسبت به کودکانی که کیفیت رژیم غذایی شان ضعیف تر است، بهتر هستند.

نتیجه مهمی که از این تحقیق گرفته شد، این است که ارتباط کیفیت رژیم غذایی با مهارت‌‌های خواندن از عوامل دیگری چون وضعیت اجتماعی-اقتصادی، فعالیت فیزیکی، چاقی بدن و تناسب اندام، مستقل است.

به نظر می‌رسد یک رژیم غذایی سالم، عامل مهمی در پشتیبانی از عملکرد تحصیلی و یادگیری در کودکان است. با انتخاب‌‌های سالم هر وعده غذایی، می‌‌توان رژیم غذایی سالمی ترتیب داد و کیفیت آن را بالا برد.

اضافه وزن احتمال ابتلا به 8 سرطان افزایش می‌‌دهد!

یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی، 8 نوع سرطان که با اضافه وزن و چاقی مرتبط هستند، شناسایی کرده است. این سرطان‌‌ها عبارتند از: سرطان‌‌های معده، کبد، کیسه صفرا، لوزالمعده، تخمدان، مننژیوما (نوعی تومور مغزی)، تیروئید و سرطان خون میلوما متعدد.

این نتایج بر اساس مرور بیش از 1000 تحقیق درباره اضافه وزن و خطر سرطان است که به وسیله آژانس بین المللی تحقیقات سرطان واقع در فرانسه که وابسته به سازمان بهداشت جهانی، انجام شد.

مردم هرگز فکر نمی کردند که بسیاری از سرطان‌‌ها که اخیرا معلوم شده با اضافه وزن مرتبط هستند، ربطی به چاقی داشته باشند. این یافته‌‌ها می‌‌تواند اثر مهمی روی جمعیت جهان داشته باشد.

بر اساس تخمین، حدود 640 میلیون بزرگسال و حدود 110 میلیون کودک، از جمله یک سوم از بزرگسالان و کودکان آمریکا، چاق هستند. نوع سبک زندگی، مانند مصرف رژیم غذایی سالم، حفظ وزن مناسب و ورزش، همچنین سیگار نکشیدن، می‌‌تواند اثر مهمی روی کاهش خطر سرطان داشته باشد.

برای داشتن سلامت عمومی و مبارزه با سرطان باید روی این موارد که مردم می‌‌توانند تاحدی آنها را کنترل کنند، متمرکز شد. محققان در بررسی‌‌های شان و افزایش فهرست سرطان‌‌ها، متوجه ارتباط مثبت بین چاقی و سرطان شدند.

بدین منظور که هر چه حجم توده بدنی یا BMI بیشتر می‌‌شود، خطر ابتلا به سرطان هم افزایش می‌‌یابد. به دنبال تحقیق در مناطق جغرافیایی مختلف از جمله آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و خاور میانه و اطلاعات به دست آمده، مشخص شده است که خطرات ابتلا به سرطان بر اثر اضافه وزن در زن‌‌ها و مردها به یک اندازه است.

اختلال عدم تمرکز- بیش فعالی با رژیم ناسالم

تحقیقی که اخیرا به وسیله دانشمندان دانشکده کینگ لندن و دانشگاه بریستول انجام شده است، نشان می‌‌دهد که رژیم غذایی چرب و پرکربوهیدرات هنگام بارداری احتمال دارد به علایم اختلال عدم تمرکز-بیش فعالی در کودکانی که در اوایل زندگی شان مشکلات رفتاری از خود بروز می‌‌دهند، مرتبط باشد.

در این تحقیق اخیر، کودکان اهل بریستول که متولدین دهه 90 بودند، شرکت داشتند. از میان این کودکان، 83 نفر مبتلا به مشکلات رفتاری زود هنگام بودند و با 81 کودکی که مشکلات رفتاری اندکی داشتند، مقایسه شدند.

محققان بررسی کردند که چگونه تغذیه مادر روی تغییرات وراژنتیکی ژن IGF2  اثر می‌‌گذارد.

این ژن مربوط به رشد جنینی و مغز، نواحی مخچه و هیپوتامپوس، که با اختلال عدم توجه-بیش فعالی مرتبط اند، می‌‌باشد. جالب توجه اینکه، DNAمتیلاسیون در فرزندان مادرانی هم دیده شده است که دوران بارداری‌شان، هنگام جنگ جهانی دوم، در هلند دچار قحطی شده بودند.

محققان دانشگاه کینگ و بریستول دریافتند که تغذیه نامناسب دوران بارداری، از جمله، رژیم غذایی پر چرب و قند فراوان و غذاهای فرآوری شده و شیرینی‌‌ها، میزان متیلاسیون ژن IGF2 در کودکان را افزایش داده و آنها مبتلا به مشکلات رفتای زود هنگام می‌‌شوند. هرقدر متیلاسیون ژن IGF2، در کودکان بین 7 تا 13 ساله بیشتر باشد، آنها علایم بیشتری از اختلال عدم توجه-بیش فعالی از خود بروز می‌‌دهند. اما این اختلال فقط در کودکانی که مشکلات رفتاری زودهنگام داشتند، مشاهده شد.

این نتایج نشان می‌‌دهد که رژیم غذایی سالم در دوران بارداری، در نهایت از اختلال عدم توجه-بیش فعالی و مشکلات رفتاری در کودکان می‌‌کاهد و بدین ترتیب عوامل خطرزای وراژنتیکی تغییر می‌‌کنند.

چهار نوع ورزشی که برای سالم ماندن نیاز دارید

ورزش‌‌های ایروبیک، تنها یک نوع از ورزش‌‌ها هستند و اگرچه برای حفظ تناسب اندام، مهم و حیاتی اند، اما در حقیقت سه نوع از ورزش‌‌های دیگر وجود دارد که آنها نیز مهم هستند:

ورزش‌‌های قدرتی، تعادل و انعطاف پذیری. بنا به گفته کارشناسان، هر نوع از این ورزش‌‌ها در نوع خودشان مهم اند و انجام دادن هر چهار نوع ورزش، میزان تناسب اندام بدن تان را بالا برده و از صدمه به بدن تان جلوگیری می‌‌کند.

به طور مثال، ورزش‌‌های قدرتی، ماهیچه‌‌ها را قوی تر کرده و ماهیچه‌‌های قوی به نوبه خود از مفاصل بدن حمایت و حفاظت می‌‌کنند. این وضعیت می‌‌تواند جلوی صدمه دیدن هنگام ورزش‌‌های ایروبیک را بگیرد.

همچنین ورزش‌‌های تعادلی به صورت هماهنگ، از قدرت ماهیچه‌‌ها استفاده کرده و موجب ثبات در حرکات تان می‌‌شود و در عین حال می‌‌تواند از خطر جراحت‌‌هایی مانند رگ به رگ شدن مچ پا، بکاهد.

علاوه بر آن بنا به گفته لاسکووسکی،" ممکن است شما از نظر ورزش‌‌های ایروبیک بسیار متناسب باشید، اما اگر بدن تان منعطف و نرم نباشد، هنوز هم احتمال دارد در حین ورزش صدمه ببینید."

"کلی درو" فیزیولوژیست ورزش از دانشکده آمریکایی پزشکی ورزشی، می‌‌گوید،" انعطاف بدن در انجام دادن ورزش‌‌های قدرتی موثر است، زیرا آن باعث می‌‌شود که بتوانید حرکاتی اطراف مفاصل تان انجام دهید، وزنه‌‌ها را بلند کنید و از پس دیگر حرکات قدرتی به خوبی برآیید."

تماشای تلوزیون برای کودکان محدود شود

در تحقیقی مشخص شده است که تماشای بسیار زیاد تلویزیون در کودکی و نوجوانی، با حجم کمتر توده استخوانی در 20 سالگی مرتبط است.

در تحقیقی تعداد ساعت تماشای تلویزیون در 5، 8، 10،14، 17 و 20 سالگی 1181 داوطلب که یا خودشان و یا والدین شان گزارش داده بودند، ثبت شد.

مواد معدنی استخوان افرادی که 14 ساعت یا بیشتر در هفته تلویزیون تماشا می‌‌کردند نسبت به دیگر افراد که کمتراز این مقابل تلویزیون نشسته بودند، حتی پس از بررسی قد، توده بدنی، فعالیت فیزیکی، دریافت کلسیم، مقدار ویتامین D، مصرف الکل و سیگار، ( در 20 سالگی ) کمتر بود.

بنا بر اظهار محققان این بررسی،" از آنجایی که داشتن توده استخوانی مطلوب، بعدها در زندگی، فرد را از ابتلا به پوکی استخوان محفوظ نگه می‌‌دارد، باید از زمان ثابت و یکجا نشستن کودکان کاست تا از فواید اسکلتی دراز مدت آن بهره مند شد.

حافظه بهتر می‌‌خواهید؟ غذاهای مدیترانه‌ای مصرف کنید.

مصرف غذاهای مدیترانه ای می‌‌تواند روند تنزل شناختی در افراد را آهسته کند. تحقیقی نشان می‌‌دهد رژیم غذایی مدیترانه ای، علاوه بر قلب، ذهن تان را هم بهبود می‌‌بخشد.

این تحقیق نشان داد که روند زوال شناختی افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای اتخاذ کرده بودند، کند شده و آنها کمتر به آلزایمر مبتلا شدند و در عین حال فعالیت شناختی شان نیز افزایش یافت.

در این نوع رژیم غذایی، توجه، حافظه و زبان بهبود یافت. همچنین روی حافظه، اثر بهبودبخشی ویژه ای همچون بهبودی تشخیص با تاخیر، حافظه طولانی مدت و کارآ، عملکرد اجرایی و ساختار بصری داشت. " چرا مصرف بیشتر رژیم غذایی مدیترانه ای روند تنزل شناختی را در افراد آهسته می‌‌کند؟ این نوع رژیم غذایی، فرصت اصلاح برخی از عوامل خطرزا را می‌‌دهد.

این عوامل عبارتند از، کاهش واکنش‌‌های التهابی، افزایش ریزمغذی‌‌ها، بهبود تعادل ویتامین و مواد معدنی، تغییر پروفایل چربی با استفاده از روغن‌‌های زیتون به عنوان منبع اصلی چربی‌‌های رژیمی، حفظ وزن و کاهش چاقی بالقوه و شاید تغییر ریزاندامگان همزیست روده، اگرچه مورد آخر هنوز نیازمند تحقیقات وسیع تر است."

علاوه بر آن، فواید شناختی که از رژیم غذایی مدیترانه ای ناشی می‌‌شود تنها منحصر به افراد مسن تر نیست.

دو تا از تحقیقات با استفاده از بررسی‌‌های کامپیوتری،در این زمینه نشان داد که درک شناختی بزرگسالان جوان تر و همچنین مسن ترها، هر دو، بهبود نشان داد.

محققان تاکید می‌‌کنند نظر به اینکه جمعیت طی 20 تا 30 سال آینده به شدت رو به کهنسالی است، تحقیقات در این زمینه مهم است.

آنها معتقدند که استفاده از نوعی رژیم غذایی مانند غذاهای مدیترانه ای، ابزاری اساسی در حفظ کیفیت زندگی و کاهش بالقوه بار اجتماعی و اقتصادی بروز مشکلات شناختی مانند زوال عقل است.

مکمل‌‌های ویتامین D از خطر حملات شدید آسمی می‌کاهد

محققان می‌‌گویند، " افزودن مکمل‌‌های ویتامین D به رژیم درمانی بیماران مبتلا به آسم می‌‌تواند از خطر حملات شدید آسمی بکاهد." این گروه تحقیقاتی اشاره می‌‌کنند که مطالعات قبلی درباره سطح پایین ویتامین D و ارتباط آن با افزایش خطر حملات آسمی در افراد مبتلا به بیماری‌‌های تنفسی بوده است.  هفت مورد از تحقیقات شامل 435 کودک و دو مورد دیگر دربرگیرنده 658 بزرگسال بود.

بیشتر شرکت کنندگان به بیماری آسم، از متوسط تا شدید، مبتلا بودند. البته تعداد کمی از این شرکت کنندگان به آسم شدید مبتلا بودند. اکثر آنها درمان‌‌های استانداردشان را ادامه دادند.

بنابر گزارش محققان، خطر بستری شدن در بیمارستان و یا رفتن به بخش اورژانس بر اثر حملات شدید آسمی در افرادی که مکمل‌‌های ویتامین D مصرف کرده بودند، 6 تا 3 درصد کم شد و عوارض جانبی شدیدی نیز وجود نداشت.

علاوه برآن، محققان دریافتند که مکمل‌‌های ویتامین D از نیاز به درمان‌‌های استروئیدی در بیماران مبتلا به حملات آسمی می‌‌کاهد.

بنا بر گفته پروفسور مارتینیو، هنوز مشخص نیست، که آیا مکمل‌‌های ویتامین D می‌‌توانند از خطر حملات شدید آسمی در مبتلایان بکاهند یا آیا این اثر فقط در افرادی دیده می‌‌شود که ویتامینD آنها کم است و تازه شروع به مصرف ویتامین کرده‌اند.

آجیل ضد سرطان روده

مصرف آجیل، فواید بسیاری همچون کاهش خطر چاقی، دیابت و بیماری قلبی دارد. اکنون یافته‌‌های جدید نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از دانه‌‌های خوراکی می‌‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را در فرد کاهش دهد.

محققان در تحقیقی با تجویز 15 گرم مصرف آجیل، متوجه کاهش این خطر در زن‌‌ها و مردها شدند. اگرچه محققان در بررسی شان ازانواع آجیل استفاده کردند، در این تحقیق بیشتر افراد شرکت کننده، بادام زمینی را بیش از هر نوع آجیل دیگر مصرف کرده بودند.

محققان دریافتند که 69 درصد از خطر ابتلا به سرطان روده در مردهایی که در هفته، سه یا بیشتر آجیل مصرف کرده بودند نسبت به افرادی که هیچ نوع آجیلی در رژیم غذایی شان نبود، کمتر شده است.

بنا براین تحقیق، زنان هم با مصرف دانه‌‌های خوراکی سه یا بیشتر در هفته ، 81 درصد کمتر از کسانی که آجیل مصرف نکرده بودند، به سرطان روده مبتلا می‌‌شوند. 

مصرف آجیل، خطر ابتلا به سرطان روده در تمام قسمت‌‌های مختلف روده را کم می‌‌کند.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، تغذیه و حافظه، رژیم غذایی مدیترانه ای، مکمل ویتامین D، تغذیه و بیش فعالی، آجیل و سرطان، تماشای تلویزیون و کودکان، اضافه وزن و سرطان تعداد بازديد: 721 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز