Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 05:29

25
مرداد
دانستنی های مفید تغذیه (1)

دانستنی های مفید تغذیه (1)

در این مقاله شما را با اخبار و نتایج تحقیقات دانشمندان در خصوص تغذیه آشنا می‌کنیم؛‌ امیدواریم مورد توجه شما علاقه‌مندان به مباحث تغذیه و سلامتی قرار گیرد.

میكروب‌های روده و چاقی

میكروب‌های روده شامل هزاران میکرو ارگانیسم كوچك است كه تغییرات و تحریكاتی را در روده‌ها بوجود می‌آورد. در یك تحقیق جدید، محققان بررسی كرده‌اند كه چگونه این میكروارگانیسم‌ها در روده باعث چاقی می‌شوند.

این بررسی نشان می‌دهد كه برخی چربی‌های حیوانی و مصرف زیاد آنها می‌تواند میكروب‌های روده را تحریك كرده و در برخی مواقع باعث چاقی ‌گردد.

زیرا باعث افزایش تولید استات كه نوعی هورمون است شده، این هورمون اشتها را زیاد نموده و منجر به علاقه و میل بیشتر به مواد غذایی و در پی آن پرخوری می‌گردد و درنهایت مقاومت به انسولین را در بدن بالا می‌برد.

بنابراین تحقیقات خوردن چربی زیاد اثرات فراوانی بر روی انسولین و استات و در پی آن باكتری‌های روده دارد. این تحقیق بر روی انسان و جوندگان تاثیر یكسان داشته و به عنوان عامل چاقی شناخته شده است.

هر چند هنوز تحقیقات و بررسی‌ها در این زمینه ادامه دارد. 

میوه زیاد و كودك باهوش

بر طبق بررسی‌های انجام شده، خوردن میوه زیاد در دوران بارداری می‌تواند منجر به بدنیا آمدن نوزاد با هوش شود، كودكی كه دارای رشد شناختی بیشتر از بقیه باشد.

شاید همه ما شنیده باشیم كه خوردن یك عدد سیب در روز می‌تواند مانع بسیاری بیماریها از جمله سكته مغزی و حمله قلبی شود، اما اخیرا پزشكان و محققان به این نتیجه رسیده‌اند كه خوردن میوه در دوران بارداری می‌تواند رشد شناختی كودك را افزایش داده و در دوران یكسالگی یا سال اول زندگی به مراتب سطح هوشی، شناخت اجتماعی و عاطفی وی از دیگران ممتاز باشد.

بر طبق گزارشهای یک مجله معتبر، مادرانی كه در طول بارداری خود بیشتر از میوه‌ها استفاده كرده بودند، فرزندشان در سال اول زندگی دارای ضریب هوشی و رشد شناختی بیشتری بودند.

در این تحقیق میزان و میانگین هوشی كودك 100 برآورد شده كه دو سوم افراد دارای ضریب هوشی یا IQ 15 الی 85 می‌باشند.

بر همین اساس مادرانی كه در طول بارداری شش یا هفت وعده میوه و یا آبمیوه میل می‌كردند كودك آنها دارای امتیاز بالاتر بود.

یكی از اساتید دانشگاه می‌گوید میوه و آبمیوه تازه سابقه طولانی در یادگیری و تقویت حافظه دارد و كمبود آن ممكن است باعث عقب افتادگی ذهنی و اوتیسم گردد.

هر چند پزشكان معتقدند كه مادرانی كه دارای دیابت بارداری هستند باید با پزشك خود مشورت كنند تا میزان مفید در خوردن میوه را رعایت نمایند.

آنها در ادامه می‌گویند، باید برنامه‌ای منظم و سازماندهی شده برای مادران تهیه شود كه بتوانند فرزندانی با رشد شناختی و IQ بالاتر بدنیا آورند. 

تاثیر وزن و رژیم غذائی بر خواب

یك اصطلاح قدیمی می‌گوید: شما و شخصیت شما آن چیزی است كه می‌خورید. اكثر ما با توجه به كالری مصرفی كه در رژیم‌های غذائی داریم و مقدار خوراك مصرفی، خواب‌های مختلف می‌بینیم شاید قدیمی‌ها درست می‌گفتند كه اگر خواب بد دیدید توجه به شام خود نمائید.

اكثر انسان‌ها ساعاتی از شب و خواب خود را در حالت REM می‌گذرانند، حالت REM حالتی است كه چشم در خواب و در استراحت حركات ریز و تند دارد كه همین باعث عدم آرامش كامل می‌گردد و ضربان قلب تندتر از سایراوقات می‌شود.

براساس تحقیقات دانشگاه پنسیلوانیا، افراد چاق و یا افرادی كه غذاهای پركالری در شب مصرف می‌كنند، دارای خواب‌های آشفته می‌باشند.

همچنین افرادی كه از پروتئین بیشتری در شب استفاده می‌كنند دارای خواب نامنظم و با خواب و رویای آشفته می‌باشند. بر همین اساس رابطه مستقیم بین خواب ناآرام و خوردن غذای پر كالری در شب و چاقی وجود دارد.

بسیار ساده است اگر توجه كنیم كه خوردن غذاهای چرب و پركالری باعث خواب آشفته و در پی آن با خوابیدن و عدم تحرك منجر به چاقی فرد می‌شود پس ضروری است به خوراك و تغذیه خود در شب بیشتر توجه كنیم تا به تناسب اندام و خوابی همراه با آرامش دست پیدا كنیم. 

كمبود روی و مشكلات زیانبار در بدن

اخیرا جنبه های دیگری از اهمیت عنصر روی در بدن مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است.

در این تحقیقات مشخص شده است حتی كمبود اندك روی در بدن می‌‌تواند منجر به خطرات زیانباری در سیستم گوارشی و دیگر اعضای بدن گردد.

بطوریکه كمبود زینك بر روی غده پانكراس اثرات زیان‌باری داشته و مانع از هضم غذا می‌گردد.

این مشكلات می‌تواند از طریق ضعف و سستی بدن و ناراحتی پوستی بروز كند، بنابراین حتی برای كوتاه‌مدت هم نباید از روی غافل شد همچنین كمبود زینك می‌تواند اثرات مخربی بر روی سلسله اعصاب داشته باشد.

ما ۲۰ تا ۴۰ درصد میزان روی موجود در غذا را جذب می‌کنیم. غذاهایی مانند گوشت قرمز، ماهی، مرغ و بوقلمون، آماده‌ترین شکل قابل دسترس روی قابل جذب هستند.

روی موجود در سبزیجات کمتر برای بدن ما قابل دسترس است و فیبر سبزیجات به تنهایی میزان روی را که قابل جذب و استفاده‌است کمتر می‌کند.

محصولات لبنی و تخم مرغ دارای میزان نسبتاً خوبی روی هستند اما جذب روی از این مواد مشکل‌تر است...

 

 

برای خواندن بخش دوم -دانستنی های مفید تغذیه- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: چاقی، تغذیه سالم، تغذیه و خواب، هوش کودک، دانستنی های تغذیه، میکروب های روده، کمبود روی تعداد بازديد: 644 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز