Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 01:56

19
مرداد
گرمازدگی (2)

گرمازدگی (2)

بخش دوم- با گرم شدن هوا و شروع فصل تابستان، تغییرات خاصی در وضعیت جسمانی ایجاد می‌شود؛ مثل كم‌آبی و گرمازدگی.

 

بعد یك ملحفه نازك و مرطوب روی بدن وی بكشید تا به تدریج بدنش خنك‌تر شود و سپس به او مایعات خنك بدهید و تا رسیدن دمای بدنش به حالت معمولی، مرطوب كردن ملحفه‌ها را ادامه دهید. گرمازدگی از بیماری‌های مخصوص فصل تابستان است. تولید گرما در بدن به علت افزایش شدید حرارت محیط و ناتوانی در رفع حرارت، ایجاد گرمازدگی می‌كند.

گرمازدگی بیشتر در سنین بالا و در افرادی كه مشكل قلبی- عروقی دارند و از بیماری‌های مزمن و روانی رنج می‌برند،‌ ایجاد می‌شود و گاه در اثر فعالیت و ورزش سنگین در آب و هوای گرم (مثل بازیكنان فوتبال) و در شرایط كمبود آب بدن اتفاق می‌افتد؛ اما به طور كلی می‌توان گفت كه گرمازدگی در سنین بالای 50 سال و در فصل گرم اتفاق می‌افتد و دمای مركزی بدن به بیش از 40 درجه می‌رسد.

كودكان، سالمندان، بیماران مزمن قلبی، دیابتی و مبتلایان به نارسایی كلیه بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارند. به این افراد توصیه می‌شود كه در ساعت اوج گرما (16-10) از خانه خارج نشوند. سعی كنید در روزهای بسیار گرم، خصوصا هنگام سفر در تابستان، لباس‌های خنك و نخی و پنبه‌ای نازك با رنگ روشن به تن كنید. 

همچنین از خوردن غذاهای چرب و سنگین بپرهیزید. افرادی كه ناگزیر به فعالیت‌های ورزشی هستند، باید برای سازگاری بدن از نرمش‌های سبك آغاز كنند. با چكاندن چند قطره آب لیمو در آب آشامیدنی و مقدار كمی نمك، تركیب مناسبی به دست می‌آید كه می‌تواند كمك زیادی به پیشگیری از بروز گرمازدگی كند. به خاطر داشته باشید كه در صورت فعالیت فیزیكی بیشتر، حتماً مایعات بیشتری بنوشید.

اگر در هنگام مسافرت، نوزادتان نیز با شما همراه است، رعایت نكات ایمنی ضروری است. اشیا و وسایل ضروری برای سفر نوزاد عبارتند از: پوشك اضافی، قطره آب نمك برای گرفتگی بینی، ساك حمل نوزاد (در صورت تمایل)، لباس راحت و گشاد، كلاه آفتابی، پماد ضد سوختگی، لباس‌های اضافی كه نوع و تعداد آن با توجه به نوع آب و هوا و تعداد روزهای سفر شما تغییر می‌كند.

در مسیر سفر هرگز برای شستشو و آشامیدن از آب جوی یا رودخانه استفاده نكنید و قبل از حركت چند ظرف دردار مناسب جهت ذخیره آب همراه داشته باشید. آب میوه‌ها را در لیوان‌های یكبار مصرف بنوشید. در طول سفر، آرامش روحی خود را حفظ كنید و كودكان خود را نیز آرام نگه دارید.

داخل اتومبیل خود كپسول ضد حریق، كیف كمك‌های اولیه و كیسه زباله همراه داشته باشید. در حین سفر، داخل ماشین سعی كنید بیشتر به مناظر روبه‌رو نگاه كنید.

نگاه كردن به طرفین موجب ایجاد تهوع و خستگی می‌شود. آفتاب سریع‌تر از آنچه فكر می‌كنید، پوست شما را می‌سوزاند. هر چه پوست شما روشن‌تر باشد، سریع‌تر و دردناك‌تر می‌سوزید و پوست‌تان به محافظت بیشتری نیاز دارد. اگر در هوای گرم فعالیت زیادی كرده و خود را خسته كنید، عرق زیادی می‌كنید و بدن‌تان آب و نمك بسیاری از دست می‌دهد كه می‌تواند باعث سردرد و گیجی شود.

خوردن نمك اضافی، نوشیدن مقدار زیادی مایعات و پوشیدن لباس گشاد و سبك كه ترجیحاً از جنس پنبه یا سایر نخ‌های طبیعی باشد، از ایجاد چنین حالاتی جلوگیری می‌كند. در گرمای زیاد محیط اطراف، خصوصاً وقتی كه سوار خودروی در حال مسافرت هستید، ممكن است دمای بدنتان از 39 درجه نیز بالاتر برود.

در این شرایط پوست، خشك، گرم و قرمز می‌شود، ادرار تیره می‌شود، مردمك‌ها كوچك‌تر می‌شوند و نبض سریع و ضعیف می‌زند. ضعف، تشنج، اختلال حواس و گیجی نیز از علائم بعدی هستند. گرمازدگی علاوه بر كودكان و سالمندان و بیماران، در افراد چاق نیز به مراتب آزاردهنده‌تر است. بنابراین اگر چاق هستید و یا همسفران‌تان این وضعیت را دارند، توجه بیشتری به وضعیت جسمانی او یا خودتان داشته باشید و به محض اینكه علائم گرمازدگی ایجاد شد، اقدامات اولیه و اساسی را انجام دهید.

 

 

برای خواندن بخش اول- گرمازدگی – اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: نارسایی کلیه، بیماران قلبی، فصل تابستان، بیماری گرمازدگی، علل گرمازدگی، دیابتی تعداد بازديد: 484 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز