Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 12:04

30
خرداد
تغذیه در ماه مبارک رمضان (2)

تغذیه در ماه مبارک رمضان (2)

 

به‌‌خصوص اگر همراه با مقداری چربی دریافت شوند (نظیر تخم مرغ) و البته همراه آ‌ن باید مایعات كافی نوشیده شود. خوردن چای پررنگ یا قهوه در زمان سحری به‌ویژه همراه با قند یا شكر زیاد، دفع ادراری مایعات بدن را افزایش خواهد داد و در پی آ‌ن  احساس تشنگی تشدید خواهد شد. میوه‌ها و سبزی‌ها علاوه بر تامین آ‌ب، تخلیه معده را آ‌هسته‌تر نموده، در نتیجه احساس سیری را تداوم می‌بخشند.

در بسیاری موارد سوال می‌شود كه چرا وزن بدن در این دوران كاهش اندكی داشته یا اصلا تغییری نكرده است و چرا در مدت بسیار كوتاهی وزن از دست رفته مجددا باز می‌گردد. همگی می‌دانیم در این ماه مصرف شیرینی‌ها، زولبیا و بامیه و خرما افزایش چشمگیری می‌یابد و افطاری‌های متعدد (و پرهزینه) نیز رواج دارد.

همچنین با كاهش تعداد و عده‌های غذایی دفع حرارتی انرژی از بدن كاهش می‌یابد كه مجموعه این عوامل نه تنها از وزن فرد نخواهد كاست، بلكه ممكن است اضافه وزن را نیز در پی داشته باشد. مشاهده شده است كه مصرف وعده یا میان‌وعده‌ها در بعدازظهر تاثیر بیشتری در افزایش وزن بدن نسبت به نیمه اول روز دارد.

نكته قابل توجه دیگر در این ماه تمایل به مصرف برخی غذاهاست كه علاوه بر دلایل فرهنگی و تاثیر متقابل اجتماعی، بعد فیزیولوژیك نیز دارد. مصرف غذاهای پرپروتئین از یك سو و كاهش سطح قند خون از سوی دیگر، میل به مصرف كربوهیدرات‌ها  و شیرینی‌ها را متعاقبا بالا می‌برد كه بخشی از آ‌ن به دلیل كاهش سنتز نروهورمون سروتونین در مغز است.

به عنوان توصیه‌های كاربردی و ساده تغذیه‌ای در ماه مبارك رمضان می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

- ماه رمضان ماه خودسازی ، خویشتن‌داری و شناخت بیشتر مواهب الهی است و هدف از آ‌ن گرسنگی كشیدن، كاهش وزن، شركت در افطاری‌های پر خرج و دیگر نیات ... نیست.

- نوشیدن مایعات در حدی كه موجب گردد ادرار غلیظ و پررنگ نشود و مصرف میوه‌ها و سبزی‌های آ‌بدار ضروری است. نوشیدن روزانه شش تا هشت لیوان مایعات در آ‌ب و هوای معتدل ۲۴‑۲۰ درجه سانتی‌گراد و در فعالیت‌های معمولی روزانه توصیه شده است.

- در مصرف كربوهیدرات‌های ساده نظیر قند و شكر، شیرینی‌ها، نبات، زولبیا، بامیه و خرما رعایت اعتدال ضروری است.

- تلفیق پروتئین و چربی در تداوم احساس سیری تاثیر بارزی دارد.

- چای پررنگ و قهوه غلیظ و شیرین موجب دفع مایعات بدن و احساس تشنگی پس از آ‌ن می‌شود.

- بهتر است افطاری را با چای رقیق آ‌غاز و غذای سبكی میل نمود و در صورت وجود احساس گرسنگی غذای مختصری پس از آ‌ن خورد. وعده دوم نباید به زمان خواب نزدیك باشد.

- گاه نوشیدن شیر هنگام افطار در برخی افراد ایجاد ناراحتی‌های گوارشی می‌كند كه بهتر است به زمان دیگری موكول شود.

- خوردن حبوبات و آ‌ش ممكن است سبب بروز ناراحتی‌های گوارشی در بعضی افراد شود كه بهتر است آ‌نها را در حد تحمل مصرف كرد.

و در نهایت اینكه تجربه دوباره طعم و عطر غذاها و لذت خداداد غذا خوردن را با زیاده‌روی از بین نبریم.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- تغذیه در ماه مبارک رمضان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: وعده های غذایی، احساس تشنگی، احساس سیری، افطاری، زولبیا و بامیه، سحری مناسب، زمان سحری، مایعات بدن، وزن بدن تعداد بازديد: 622 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز