Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 16:32

5
اسفند
عمکرد مفید هویج در بدن

عمکرد مفید هویج در بدن

هویج به علت دارا بودن ویتامین D، در درمان نرمی استخوان بسیار موثرشناخته شده است. باید توجه داشت که پخته هویج موجب کاهش ویتامین c آن می‌گردد.

تحریریه ماهنامه دنیای تغذیه

 

دستگاه گوارش: بیشترین میزان پیش ساز ویتامین A که در کبد به ویتامین A می‌شود، در هویج موجود است. این ماده عامل محافظت بدن در برابر سرطانها،  (خصوصا سرطان روده بزرگ) زخم معده و اثنی عشر، ورم روده بزرگ و کوچک، اسهال‌های ساده، بیماریهای کبدی- صفراوی، مسمومیت‌ها و در رفع نفخ موثر بوده و در تقویت معده مفید شناخته شده و در رفع درد و نارسایی‌‌های کبدی موثر است.

هویج دارای خاصیت دفع انگلی است که به دلیل وجود اسانس‌های دوکول و کاروتول بوده که عامل رنگ و عطر هویج می‌باشد. خیسانده و دم کرده بذر هویج در درمان بیماری استسقا یا تشنگی نیز بسیار مفید بوده و اثر نیرو دهنده و اشتها آور دارد.

دستگاه گردش خون: هویج به دلیل وجود ماده‌ای به نام بتا کاروتن که پیش ساز ویتامین A است،در درمان ناراحتی‌های قلبی بسیار مفید است. نوعی انسولین گیاهی شناخته شده در هویج اثر کم کنندگی مقدار قند خون را دارد.آب هویج با دارا بودن عناصری مانند آهن، فسفر و منیزیم که در ساخته شدن خون و بافت‌ها ضرورت دارند. در درمان کم خونی‌‌ها بسیار مفید است. نوشیدن عصاره هویج، کاهو و یونجه در درمان ناراحتی‌های قلبی موثر است.

پوست و مو: هویج در رفع ناراحتیهای جلدی موثر واقع می‌شود. پیش ساز ویتامین A در برطرف نمودن دانه‌‌ها، کورک‌ها و جوش‌های پوستی و زرد زخم موثر می‌باشد.شستن زرد زخم با مخلوطی از آب هویج و شیر گاو و نمک در تسریع بهبودی آن موثراست. همچنین ضماد برگ پخته تازه هویج موجب درمان بیماری پوستی زرد زخم می‌شود. هویج در کاهش چربی خون که موجب تسریع ظهور پیری می‌گردد، بسیارموثر بوده و موجب شادابی پوست و حفظ جوانی می‌گردد.

ناراحتیهای زنان

ویتامین C موجود در هویج موجب رفع بی‌میلی جنسی موثر بوده و آب هویج با دارابودن عناصری مانند آهن، فسفر و منیزیم که در ساخته شدن خون و بافتها ضرورت دارند بسیار مفید است. بنابراین در درمان کمخونی‌ها خصوصا رفع کم خونی دختران در زمان بلوغ بسیار مفید است.خیسانده و دمکرده بذر هویج زایمان را تسریع و میزان شیر را می‌افزاید و به طور خفیفی اثر قاعده‌آور است.

هویج به دلیل دارا بودن پاره‌ای از استروژن‌ها بر روی دستگاه تولید مثلی زنان اثر هورمونی دارد. ضماد هویج له شده یا برگهای له شده آن بر روی مواضع مورد جراحی سرطان سینه و شستشوی آن باجوشانده هویج موجب کاهش درد و تسریع درمان می‌گردد.

کلیه‌‌ها: هویج به خاطر نمک پتاسیم ادرار آور بوده و در رفع قولنج و سنگ کلیه موثر است.  وجود بتاکاروتن که پیش ساز ویتامین   A  است موجب می‌شود تا اگر بذر هویج به همراه ترب، درآش پخته شود در دفع سنگ کلیه بسیار موثر واقع گردد. هویج مشکلات بی اختیاری ادراررا برطرف می‌سازد.

دستگاه تنفسی: آب هویج در درمان آسم و رفع بیماریهای سینه، آسم و گرفتگی صدا، ناراحتی‌های تنفسی مانند سرفه، ذات‌الریه مفید است.

دهان و دندان: هویج علاوه بر دندان بندی کودکان، به دلیل داشتن ویتامین C در درمان برخی بیماریهای لثه مانند پیوره، مفید شناخته شده است. جوشانده برگ هویج به صورت غرغره در درمان آفت  و آبسه مخاط دهان موثر است.

مقابله با پوکی استخوان: گرگرفتگی، چاقی، پوکی استخوان. در دوره یائسگی این قبیل مشکلات یکی پس از دیگری خود را نشان می‌‌دهد. اما با مصرف هویج می‌‌توان این علائم را به تاخیرانداخت. به خاطر اینکه هویج سرشار از آنتی اکسیدان‌‌هایی است که به بدن کمک می‌‌کنند تا با اکسایش سلول‌‌ها و پیری بدن مقابله کنند.

مقابله با کم خونی

مصرف هویج برای رفع کم خونی جزئی مفید است. هویج خواصی دارد که با کم خونی جزئی مقابله می‌‌کند به خاطر اینکه به تولید بیشتر گلبول‌‌های قرمز خون کمک می‌کند.هویج را وارد برنامه غذایی روزانه‌تان کنید. فرقی نمی‌کند به صورت خام، پخته، پوره یا آب هویج باشد. در هر حال هویج میل کنید.

دلایلی برای خوردن بیشتر هویج

دارابودن عناصر قلیایی: هویج سرشار از عناصر قلیایی بوده که با ایجاد تعادل در نسبت اسیدی قلیایی بدن، موجب احیاء و تصفیه خون می‌شود.

سلامت دندان: مصرف هویج موجب از بین رفتن میکروب‌های مضر در دهان شده واحتمال بروز پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد.

فیبرمناسب: هویج سرشار از فیبر خوراکی می‌‌باشد که می‌توانند سطح کلسترول بد  LDL که بدن نیازی به آن ندارد را کاهش داده و نیز سطح کلسترول خوب  HDL  را که بدن به آن نیاز دارد، افزایش داده و به کاهش لخته‌‌های خونی کمک کند و از بیماریهای قلبی پیشگیری کند.

سلامت چشم، مو و ناخن: مواد مغذی موجود در هویج می‌توانند با سم‌زدایی بدن وسلول سازی جدید، موجب سلامت چشم، پوست، مو، ناخن شوند.

غذای مناسب کودکان: هویج به علت دارا بودن ویتامین D،  در درمان نرمی استخوان  بسیار موثرشناخته شده است. باید توجه داشت که پخته هویج موجب کاهش ویتامین c آن می‌گردد. باوجود این، سوپ هویج غذای مناسبی برای کودکان محسوب شده و به طور کلی در رفع یبوست بسیار مفید است.

سوپ صاف شده هویج، حاصل از پخته شدن ۲۰۰ گرم هویج در یک لیتر آب که غلیظ شده و سپس به نسبت مساوی با شیر مخلوط شده باشد، در سه ماهه اول برای نوزادانی که معده حساس دارند، غذای بسیار مفیدی می‌باشد. در ماه‌‌های بعد می‌توان نسبت سوپ را به شیر به میزان ۲ به یک افزایش داد. شیره غلیظ شده هویج در دفع کرم اطفال بسیار مفید است. هویج خام در هنگام دندان در آوردن کودکان بسیار مفید است و می‌توان آن را باریک نموده و در اختیار کودک قرار داد.

 

برچسب ها: خواص هویج، خاصیت هویج، خوردن هویج، خاصیت دارویی هویج، خاصیت درمانی هویج، هویج مناسب برای کودک، مصرف هویج تعداد بازديد: 852 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز