Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 9 مهر 1403 - 09:43

31
شهریور
چگونه ارزش تغذيه ای مواد غذايی را افزايش دهيم؟- قسمت دوم

چگونه ارزش تغذيه ای مواد غذايی را افزايش دهيم؟- قسمت دوم

خیساندن و جوانه زدن سبب دو برابر شدن ویتامین‌های A و C و روی، كلسیم و آهن موجود در دانه‌های گیاهی می‌شود. آنزیم‌های فعال و مفید سبب می‌شوند پروتئین‌های بیشتری در دسترس بدن قرار گیرد.

منیره نوری‌فرد

  

مخلوط كردن

مخلوط كردن چند ماده غذایی با یكدیگر (در دستگاه میكسر یا مخلوط‌كن) سبب افزایش تركیبات مغذی موجود در آنها نمی‌شود،‌ اما این امكان را می‌دهد كه چندین ماده غذایی با تركیبات تغذیه‌ای مختلف را با یكدیگر مخلوط كرده و در نتیجه یك اسنك یا میان‌وعده كه حاوی تركیبات مغذی فراوانی است، به دست آید. به عنوان مثال: تهیه كردن یك سوپر اسموتی می‌تواند تركیبات مغذی فراوان و متنوعی را وارد بدن كند و تهیه كردن یك سوپر اسموتی فقط نیازمند 5 دقیقه وقت می‌باشد. از طرفی با استفاده از دستگاه میكسر می‌توان سوپ سبزیجات را آماده كرد كه این سوپ به راحتی در معده قابل هضم و جذب بوده و از طرفی حاوی تركیبات مغذی چشمگیری می‌باشد و بدن به راحتی می‌تواند مواد مغذی و مفید آن را جذب كند.

 

خیساندن دانه‌ها سبب از بین رفتن (فیتات) می‌شود

فرآیند خیساندن سبب آزاد شدن آنزیم‌ها و همچنین از بین رفتن اسید فیتیك موجود در دانه‌های گیاهی خیسانده شده، می‌شود. فرآیند خیساندن سبب فعال كردن آنزیم‌های مفید و میكروارگانیسم‌هایی می‌شود كه به پاكسازی بدن از مواد زائد و غیرقابل هضم كمك می‌كنند. خیساندن دانه‌های گیاهی به مدت 7 تا 10 ساعت سبب می‌شود بیشترین میزان اسیدهای فیتیك- phytic– از بین بروند. خیساندن و استفاده از لاكتیك یا اسید استیك سبب می‌شود از بین رفتن فیتات‌ها بهتر انجام شود. برای این منظور می‌توان از سركه سیب به همراه آب استفاده كرد.

استفاده از روش‌های خیساندن، تخمیر كردن و جوانه زدن سبب شكسته شدن گلوتن و سایر پروتئین‌های سخت و تبدیل آنها به اجزای ریزتر و ساده‌‌تر می‌شود كه توسط بدن به راحتی هضم و جذب می‌شوند. جوانه بنشن‌جات،‌ انواع تخم‌ها و انواع مغزها در واقع حاوی انواع آنزیم‌های مفید و مواد مغذی آماده و قابل جذب برای بدن هستند كه بلافاصله پس از مصرف جذب بدن می‌شوند. جوانه‌ها در حقیقت ماده غذایی زنده و غنی هستند كه میزان آنتی‌‌اكسیدان‌ها و آنزیم‌ها در آنها بسیار چشمگیر است. عمل تخمیر كردن سبب آزاد شدن مقادیر زیادی از تركیبات مغذی موجود در دانه‌های گیاهی می‌شود. دانه‌های گیاهی جوانه زده حاوی ویتامین‌های گروه B به میزان ده برابر بیشتر از دانه‌های گیاهی ساده و غیرجوانه‌زده می‌باشند.

خیساندن و جوانه زدن سبب دو برابر شدن ویتامین‌های A و C و روی، كلسیم و آهن موجود در دانه‌های گیاهی می‌شود. آنزیم‌های فعال و مفید سبب می‌شوند پروتئین‌های بیشتری در دسترس بدن قرار گیرد. همیشه سعی كنید از دانه‌های گیاهی تازه و حتی‌المقدور ارگانیك، مغزها و انواع بنشن‌جات برای جوانه زدن استفاده كنید. مدت زمان لازم برای خیساندن دانه‌ها بستگی به اندازه و میزان سختی دانه دارد و ممكن است بین 4 تا 12 ساعت باشد. لوبیا‌ها 12 ساعت و در حالیكه دانه‌های ریزتر ممكن است 4 ساعت زمان لازم داشته باشند.

پس از خیساندن دانه‌های گیاهی، دانه‌ها را باید مرطوب (خیس و آبدار نباشند) نگه داشت. دانه‌های مربوط را درون یك بطری شیشه‌ای ریخته و یك حوله كاغذی به عنوان درپوش بر روی آن قرار دهید، این كار سبب می‌شود دانه‌ها بتوانند نفس كشیده و واكنش‌های شیمیایی در آنها انجام شود و همچنین حشرات موذی و میكروب‌ها وارد بطری نشوند.

دانه‌های ریزتر ممكن است پس از چند ساعت شروع به جوانه زدن كنند در حالیكه در دانه‌های بزرگتر مانند انواع لوبیا ممكن است دو تا سه روز طول بكشد، طی این مدت مراقب باشید كه دانه‌ها كپك نزنند و مراقب رشد كپك‌ها بر روی دانه‌های در حال جوانه‌زدن باشید.

 

برچسب ها: ارزش غذایی غذاها، روش های افزایش ارزش غذایی غذاها، خیساندن دانه‌ها، مخلوط كردن، جوانه زدن تعداد بازديد: 528 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز