Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 9 مهر 1403 - 09:57

31
شهریور
چگونه ارزش تغذيه ای مواد غذايی را افزايش دهيم؟- قسمت اول

چگونه ارزش تغذيه ای مواد غذايی را افزايش دهيم؟- قسمت اول

روش جوانه‌ زدن،‌ یكی از روش‌هایی است كه خودتان هم می‌توانید در منزل آن را انجام دهید؛ با روش جوانه زدن می‌توان مقدار مواد مغذی موجود در یك گیاه را به میزان چشمگیری افزایش داد.

منیره نوری‌فرد

برای اینكه بیشترین مواد مغذی را از غذاها به دست آورید، سعی كنید: مواد غذایی كامل (فرآوری نشده) را خریداری كنید و با بكارگیری این روش‌ها، ارزش‌های غذایی آنها را حفظ كنید.

 

روش تخمیر كردن

استفاده از مواد غذایی كشت داده شده یكی از روش‌های موثر در افزایش تركیبات مغذی مواد غذایی می‌باشد كه با مصرف این نوع مواد غذایی می‌توان مواد مغذی بیشتری به بدن رسانید. تخمیر كردن یكی از روش‌های فرآوری مواد غذایی است كه سبب تولید باكتری‌های مفید می‌شود و این باكتری‌ها در حفظ سلامت و تقویت روده بسیار موثرند با وارد كردن این نوع مواد غذایی به رژیم غذایی روزانه می‌توان علاوه بر تقویت عملكرد دستگاه گوارش، سیستم ایمنی بدن، و كبد به سلامت مغز نیز كمك كرد.

برای مثال: «ساوركراوت» كه همان كلم‌پیچ تخمیر كرده شده می‌باشد (كلم را در آب خود می‌جوشانند و به آن نمك می‌زنند)، حاوی تركیبات تغذیه‌ای زیر می‌باشد:

ویتامین B9,B6,B1 ، ویتامین C و K، منگنز،‌ منیزیم،‌كلسیم، فسفر و آهن و البته مهم‌تر از همه،‌ مقدار فراوان آنزیم‌ها و پروبیوتیك‌های زنده در «ساوركراوت» می‌باشد. این روش یكی از بهترین روش‌ها برای تبدیل كردن سبزیجات معمولی به سبزیجاتی با كیفیت و ارزش غذایی بیشتر می‌باشد. فرآیند كشت دادن،‌ سبب تولید میكروب‌های مفیدی می‌شود كه در سلامت بدن بسیار مهم هستند. زیرا این میكروب‌ها در تقویت و حفظ سلامت دستگاه گوارش (معده و روده‌ها) بسیار مهم بوده و در نتیجه به سلامت عمومی بدن هم كمك می‌كنند. علاوه بر این، دستگاه گوارش یكی از اندام‌های مهمی است كه در سلامت عمومی بدن نقش اساسی دارد و به اصطلاح به آن مغز دوم هم می‌گویند و می‌توان گفت اثر سلامت بودن دستگاه گوارش بر خلق و خوی افراد بیش از اثر سرو تونین مترشحه از مغز می‌باشد؛ بنابراین حفظ سلامت دستگاه گوارش (معده و روده‌ها) بر جسم و ذهن ما تاثیرگذار است. مواد غذایی تخمیری می‌توانند به عنوان یك سم‌زدا و پاكسازی كننده برای بدن موثر باشند بدین‌معنی كه می‌توانند بدن را از وجود مواد سمی مانند فلزات سنگین پاكسازی كنند. طی فرآیند تخمیر سبزیجات، آنزیم‌های طبیعی و باكتری‌های مفید در سبزیجات رشد می‌كنند. بنابراین با مصرف این نوع مواد غذایی كه فرآیند تخمیر بر روی آن صورت گرفته، می‌توانیم باكتری‌های مفید زیادی را وارد دستگاه گوارش كنیم كه این امر به سلامت دستگاه كمك می‌كند.

 

گرفتن آب میوه‌ها و سبزی 

یكی دیگر از روش‌هایی كه می‌توان توسط آن مواد مغذی بیشتری را وارد بدن كرد، روش آب‌گیری میوه‌ها و یا سبزیجات می‌باشد اگر چه این روش سبب زیادتر شدن مواد مغذی موجود در میوه‌ها و سبزیجات نمی‌شود، اما سبب می‌شود میزان بیشتری از میوه‌ها و سبزیجات را بخورید و بدین ترتیب مقادیر توصیه شده ویتامین‌ها و منیرال‌ها را می‌توانید از این طریق به بدن برسانید. از طرفی مصرف ‌آب‌ میوه‌ها و سبزیجات سبب می‌شود انواع ویتامین‌ها و منیرال‌ها و همچنین آنزیم‌ها سریع‌تر و راحت‌تر جذب بدن شوند. با توجه به اینكه امروزه اغلب افراد دچار اختلالاتی در دستگاه گوارش می‌باشند هضم و جذب ویتامین‌ها و منیرال‌ها در دستگاه گوارش به خوبی انجام نمی‌گیرد،‌ اما مصرف آب میوه‌ها و سبزیجات كمك می‌كند تا مواد مغذی موجود در میوه‌ها و سبزیجات به راحتی برای بدن تامین شود و بیشترین مواد مغذی را از این طریق به بدن رسانید.

 

روش جوانه زدن

روش جوانه‌ زدن،‌ یكی از روش‌هایی است كه خودتان هم می‌توانید در منزل آن را انجام دهید؛ با روش جوانه زدن می‌توان مقدار مواد مغذی موجود در یك گیاه را به میزان چشمگیری افزایش داد. به طور مثال ارزش غذایی جوانه گندم در مقایسه با گندم معمولی بسیار بیشتر می‌باشد. دانه‌های زیادی هستند كه می‌توانید در منزل به روش جوانه زدن، ارزش غذایی آنها را دوچندان كنید. این دانه‌ها عبارتند از: عدس، خردل، ترب، شبدر، تخم آفتابگردان،‌ تخم كتان و غیره. مزیت‌های روش جوانه زدن را در این جا بیان می‌كنیم:

 

1- ماده غذایی با كیفیت و زنده

جوانه‌ها زنده هستند، روش جوانه زدن سبب می‌شود كه یك گیاه ساده تبدیل به یك ماده غذایی با كیفیت شود كه دارای ارزش غذایی و انرژی فراوان می‌باشد و وعده‌های غذایی ما را زنده می‌كند!

سبزیجات حاوی مقادیر فراوان كلروفیل می‌باشند مانند نخودسبز و سایر سبزیجات سبزرنگ،‌ همچنین جوانه گندم و جو منبع غنی از كلروفیل هستند.

ساختار شیمیایی كلروفیل تقریبا شبیه ساختار هموگلوبین در گلبول‌های قرمز خون می‌باشد، البته كلروفیل دارای منیزیم بوده در حالی‌كه هموگلوبین دارای آهن است و سایر تركیبات آنها مشابه به یكدیگر می‌باشد، از این‌رو نوشیدن آب سبزیجات سبز رنگ كه سرشار از كلروفیل هستند برای خون‌سازی در بدن مفید است.

 

2- ماده غذایی سالم و غیرفرآوری شده

سعی كنید جوانه دانه‌هایی را كه به طور ارگانیك پرورش داده‌اند، خریداری كنید.

با توجه به آلودگی‌های محیطی (هوا، آب و خاك) و تركیبات سمی كه روزانه از این طریق وارد بدن می‌شود، جوانه‌ها می‌توانند به عنوان یك ماده غذایی پاك كننده سم‌زدای بدن شوند، مواد مغذی جوانه‌ها به راحتی و به سرعت در بدن هضم و جذب شده و در اختیار سلول‌های بدن قرار می‌گیرد. بسیاری از هواداران خام‌خواری معتقدند می‌توان بدن را سم‌زدایی كرده و بدن را از مواد زائد انباشته شده در سلول‌های چربی پاكسازی و تمیز نمود و با استفاده از همین مواد غذایی سالم و زنده (جوانه‌ها)، بدنی سالم و قوی داشت.

تركیبات مغذی فراوان موجود در جوانه‌ها، در حقیقت توسط مادر طبیعت به وجود می‌آیند، نه به دست بشر.

 

3- اقتصادی و به صرفه بودن و همیشه در دسترس است

با تهیه جوانه‌های گیاهان در منزل، علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه همیشه در دسترس هستند و هر وقت بخواهیم می‌توانیم از آنها استفاده كنیم.

 

4- برای كاهش وزن و یا حفظ وزن متعادل، مناسبند.

جوانه‌ها كم‌كالری هستند اما ارزش غذایی بسیار بالایی دارند. با وارد كردن جوانه‌ها به رژیم غذایی روزانه، علاوه بر تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن،‌ به پاكسازی و سم‌زدایی بدن و تقویت و حفظ سلامت جسم كمك كرده‌ایم.

 

5- مزایای تهیه كردن جوانه‌ها در منزل

با به عمل آوردن جوانه‌ها در منزل، در واقع با باغبانی كردن می‌توانید محصولات تازه و مورد اطمینان را خودتان در منزل تهیه كنید. با به عمل آوردن جوانه‌ها در منزل كنترل بهداشت محیط رشد جوانه‌‌ها تحت اختیار خودتان می‌باشد، زیرا جوانه‌هایی را كه از بیرون خریداری می‌كنیم از نظر چگونگی رعایت بهداشت محیط آنها مانند (وجود حشرات، حیوانات، درجه دمای محیط و...) مطلع نیستیم. مدت زمانی كه طول می‌كشد تا دانه‌های مورد نظر تبدیل به جوانه شوند بستگی به نوع دانه‌دار مثلا جوانه عدس پس از 2 تا 3 روز آماده می‌شود در حالیكه جوانه دانه‌هایی مانند گندم ممكن است 2 هفته طول بكشد.

توجه داشته باشید كه كشت دادن دانه‌ها و تهیه جوانه آنها، قدمت 5000 ساله دارد! جوانه را ماده غذایی سوپر هم می‌گویند به علت داشتن ویتامین‌ها و منیرال‌‌ها فیتوكمیكال‌های فراوان.

جوانه‌ها یكی از بهترین مواد غذایی برای تامین و تقویت سلامت بدن می‌باشند، زیرا منابع غنی از انواع ویتامین‌ها، مینرال‌ها، آمینواسیدها، پروتئین‌ها،‌ آنزیم‌های مفید و فیتو كمیكال‌ها هستند. میزان ویتامین‌های گروه B موجود در جوانه‌ها نسبت به دانه‌های ساده و جوانه‌ نزده، 5 تا 10 برابر بیشتر است و همچنین میزان ویتامین‌های A و C، روی، كلسیم و آهن موجود در جوانه‌ها 2 برابر بیشتر است نسبت به دانه‌های ساده و جوانه نزده. از نظر میزان كالری، جوانه‌ها حاوی بیشترین مقدار مواد مغذی هستند.

 

برچسب ها: ارزش غذایی غذاها، روش های افزایش ارزش غذایی غذاها، روش تخمیر كردن، گرفتن آب میوه‌ها و سبزی، روش جوانه زدن تعداد بازديد: 775 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز