Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:38

9
آذر
خانم‌های 40 ساله؛ مكمل بخورند

خانم‌های 40 ساله؛ مكمل بخورند

چهل سالگی، زمان مناسبی برای جدی گرفتن مسئله سلامتی است. در این سن تندرستی روی دیگر خود را نشان داده و كم‌‌كم مشكلات سلامتی خود را نشان می‌دهند.

آذین کریم زاده؛ كارشناس ارشد تغذیه

 

 

چهل سالگی، زمان مناسبی برای جدی گرفتن مسئله سلامتی است. در این سن تندرستی روی دیگر خود را نشان داده و كم‌‌كم مشكلات سلامتی خود را نشان می‌دهند. البته خانم‌ها باید بیشتر از آقایان این نکته را جدی بگیرند. برخی مكمل‌های غذایی به حفظ و بهبود سلامتی خانم‌ها در این سنین كمك می‌كنند.

در اینجا بعضی از مکمل‌های غذایی مناسب برای میان سالی را معرفی کرده و با کاربرد آنها آشنا می‌شویم.

كلسیم

كلسیم برای ساخت استخوان‌ها، عضلات و دندان‌ها ضروری است؛ هم چنین برای هدایت پیام‌های عصبی، لخته شدن خون و انقباض عضلات ضروری محسوب می‌شود. با افت کلسیم خون، بدن كمبود كلسیم خود را از استخوان‌ها تامین می‌كند. بنابراین اگر از مكمل كلسیم استفاده نكنید، استخوان‌ها به تدریج ضعیف شده و دچار پوكی استخوان می‌شوید که شكستگی‌ها و آسیب‌های استخوانی از نتایج این غفلت هستند.

برای جلوگیری از یبوست ناشی از كلسیم، بهتر است آن را به همراه منیزیم و با مقدار زیادی آب بخورید. توصیه می‌شود زنان یائسه در یک روز 1200 تا 1500 میلی‌گرم کلسیم دریافت کنند. منابع طبیعی كلسیم عبارتند از: محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، ماست، و نیز كلم بروكلی، ماهی آزاد، سویا و بادام.

ایزوفلاون‌ها

ایزوفلاون‌ها از ترکیبات طبیعی گیاهان و آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قدرتمندی هستند؛ ایزوفلاون‌های سویا (شامل دو ماده دایدزین و جنیستین) به حفظ چگالی استخوان‌ها كمك كرده و مانع از بروز پوکی استخوان می‌شوند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد كه این ترکیبات می‌توانند گرگرفتگی و سایر علائم یائسگی را كاهش دهند. ایزوفلاون‌ها از رشد سلول‌هایی كه موجب انسداد عروق می‌شوند، جلوگیری کرده؛ در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌وعروقی را كاهش می‌دهند.

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه ایزوفلاون‌ها كلسترول خون را كاهش داده؛ هم چنین مانع از شکل‌گیری و رشد سلول‌های سرطانی می‌شوند. ایزوفلاون‌ها خواص آنتی‌اكسیدانی دارند و برای تاثیرگذاری بیشتر در این زمینه، با ویتامین E همکاری می‌کنند. در پایان، از آنجاییکه زنان ستون خانواده هستند و بیمار شدن آنها کل خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اجازه ندهید كه سلامتی شما در معرض خطر قرار گیرد.

مولتی ویتامین‌ها

مولتی ویتامین تركیبی از ویتامین‌های مختلف شامل B1، B2، B3، C و غیره است. مولتی‌ویتامین‌ها برای خانم‌ها بسیار مفید هستند و نه تنها خطر ابتلا به پوكی استخوان را کاهش می‌دهند، بلکه سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌كنند. در نتیجه از بروز بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان روده بزرگ و سینه پیشگیری می‌کنند.

تحقیقات انجام شده بر روی سه میلیون نفر از مردم آمریکا نشان می‌دهد، تنها یك درصد از افراد ویتامین و سایر ریزمغذی‌های موردنیاز خود را از غذاها دریافت می‌كنند. در صورت امکان بهتر است نیمی از مولتی‌ویتامین دریافتی یک روز خود را صبح و نیم ‌دیگر را شب مصرف کنید، تا بدن شما ویتامین‌ها را تنها در ساعت مشخصی دریافت نکند.

ویتامین D

ویتامین D از شكستگی استخوان جلوگیری کرده و به جذب بیشتر كلسیم كمك می‌كند. این ویتامین از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری می‌کند. توصیه می‌شود روزانه800 تا 1000 واحد ویتامین D دریافت کنید. اصلی‌ترین منبع ویتامین D نور خورشید است و قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب، می‌تواند ویتامین D مورد نیاز را تامین كند.

زرده تخم‌مرغ، جگر و ماهی‌های آب شور بهترین منابع ویتامین D هستند. هم چنین بهتر است مكمل‌ ویتامین D را  صبح‌ها و همراه با شیر كم‌چرب میل كنید.

روغن ماهی

یكی دیگر از مكمل‌های غذایی ضروری برای خانم‌های بالای چهل سال، مکمل اسیدهای چرب امگا 3 است. به دلیل كاهش استروژن پس از یائسگی، قلب خانم‌ها  بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌گیرد و روغن ماهی خطر ابتلا به حمله قلبی و البته سرطان سینه را كاهش می‌دهد.

روغن ماهی سرشار از DHA و EPA (انواع اسیدهای چرب امگا 3) است كه برای محافظت از قلب و مغز  بسیار مفید هستند. توصیه می‌شود روزانه 600 میلی‌گرم مکمل روغن ماهی مصرف کنید.

 

برچسب ها: تندرستی، سلامتی، مکمل های غذایی، ایزوفلاون‌ها، دندان ها، مشکلات سلامتی، بهبود سلامتی، استخوان ها تعداد بازديد: 1239 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز