Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:14

9
تیر
مادران شاغل بخوانند

مادران شاغل بخوانند

مرخصی زایمان خیلی زود به پایان می‌رسد. آیا نگران بازگشت به کار هستید؟ آیا نگران شرایط تغذیه‌ای فرزند شیرخوار خود هستید؟ نا‌امید نشوید.

مادران شاغل بخوانند

 

مرخصی زایمان خیلی زود به پایان می‌رسد. آیا نگران بازگشت به کار هستید؟ آیا نگران شرایط تغذیه‌ای فرزند شیرخوار خود هستید؟ نا‌امید نشوید.

 مادران شاغل با چالش‌های گوناگونی مواجه هستند، اما با کمی ‌برنامه‌ریزی می‌توان با همه این چالش‌ها کنار آمد. بازگشت به محیط کار و تنها گذاشتن کودک، خصوصا کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، معمولا برای مادران بسیار سخت و دشوار است.

 در چنین شرایطی بهتر است به خودتان روحیه دهید و فراموش نکنید که شما کاری را انجام می‌دهید که به نفع همه اعضای خانواده‌تان است. اگر فرزند شما از شیر خودتان تغذیه می‌کند، راه‌های گوناگونی برای استمرار شیردهی وجود دارد که در ادامه به معرفی برخی از این راه‌ها می‌پردازیم.

 

 برای صبح‌هایی که سر کار می‌روید از قبل برنامه‌ریزی کنید

وجود یک نوزاد در خانه می‌تواند باعث سردرگمی‌ شما شود. خصوصا صبح‌ها که برای رفتن به سر کار عجله دارید. برای جلوگیری از قرار گرفتن در چنین وضعیتی، وسایل خود را از شب قبل آماده کنید. صبح کمی ‌زودتر از خواب بیدار شوید و به فرزند خود شیر دهید. سپس با آرامش صبحانه خود را صرف کنید و آماده شوید.

می‌توانید قبل از ترک خانه، یکبار دیگر نیز به فرزندتان شیر دهید تا برای رفتن به کار سینه‌هایتان خالی باشد و در عین حال فرزندتان نیز به میزان کافی شیر خورده باشد.

 

 فرزندتان را با روحیه خوب ترک کنید

سعی کنید چند دقیقه قبل از ترک خانه، به فرزندتان شیر دهید و به محض بازگشت از کار نیز دوباره به او شیر دهید. این کار باعث می‌شود فرزند شما ساعات کمتری را بدون شما و خوردن شیر تحمل کند. شیر نیز در سینه‌های شما کمتر جمع می‌شود. از پرستار فرزند خود بخواهید از یک ساعت قبل از بازگشت شما به خانه، به فرزندتان شیر ندهد.

 هیچ چیز بدتر از این نیست که شما در حالیکه سینه‌های‌تان پر از شیر است از سر کار برگردید و فرزندتان میلی به شیر نداشته باشد یا خواب باشد. پس از بازگشت به خانه، مدتی را فقط صرف فرزند خود کنید. با آرامش به او شیر دهید. در مدتی که به او شیر می‌دهید هیچ کار دیگری انجام ندهید. اگر لازم بود می‌توانید حتی تلفن خانه را نیز موقتا قطع کنید.

لباس‌هایتان را عوض کنید تا کاملا راحت باشید. سعی کنید با فرزندتان در این مدت ارتباط برقرار کنید تا بتوانید ناراحتی ناشی از دوری را در او جبران کنید.

 

دوشیدن شیر را برای خود راحت کنید

 هزاران مادر روزانه با خود شیردوشی به محل کار می‌برند. این مادران در پایان روز شیری را که در طول روز دوشیده‌اند برای فرزند خود می‌برند تا او در طول روز بعد از آن شیر تغذیه کند. این کار در دنیای پر مشغله امروزی بسیار منطقی به نظر می‌رسد. به همین دلیل نیز مادران باید به دنبال راه‌هایی برای ساده‌تر کردن این کار باشند. در ادامه چند راهکار را در این رابطه به شما معرفی می‌کنیم.

 به دنبال شیر دوشی باشید که با آن راحت هستید، زیرا شما در طول روز با این شیردوش سر وکار دارید. اگر پس از دوشیدن شیرتان برای اولین بار احساس ناراحتی کردید، در خریدن یک شیردوش دیگر با ویژگی‌های بهتر تردید نکنید.

  با یک شیردوش برقی شما می‌توانید شیر هر دو سینه خود را همزمان بدوشید. در نتیجه دوشیدن شیر نه تنها برای شما راحت‌تر می‌شود، بلکه وقت کمتری نیز از شما خواهد گرفت (معمولا بین 15 تا 20 دقیقه). همین نکته توجیه مناسبی برای پرداخت هزینه‌ای بیشتر است. استفاده از دست یا دستگاه‌های مکانیکی نا مناسب بین 20 تا 30 دقیقه از شما زمان می‌گیرد.

 سعی کنید لباس‌هایی را برای پوشیدن انتخاب کنید که هنگام دوشیدن شیر برایتان مشکل‌ساز نشوند.

 روزهایی که سرتان خیلی شلوغ است و فرصتی برای شیردوشیدن ندارید، بهتر است سعی کنید حداقل 5 دقیقه برای اینکار وقت بگذارید، زیرا همین مدت کم بهتر از این است که در آن روز اصلا شیر خود را ندوشید. ماندن شیر در سینه به مدت طولانی می‌تواند به مرور زمان باعث کاهش حجم کلی شیر شود.

 به دنبال مکانی برای دوشیدن شیر باشید که در آن مکان احساس آرامش و امنیت بیشتری دارید. برای اینکه شیر شما راحت‌تر از سینه خارج شود، وجود تمرکز و آرامش ضروری است.

 با رئیس خود در رابطه با شرایط تان صحبت کنید. اگر فرزند شما از شیر خودتان تغذیه می‌کند، شما باید در طول روز شیر خود را چندین بار بدوشید. این نکته از چند لحاظ اهمیت دارد. دوشیدن شیر علاوه بر اینکه غذای فرزندتان را در زمان‌هایی که شما خانه نیستید تامین می‌کند، از تجمع شیر در سینه‌های شما جلوگیری می‌کند. دوشیدن شیر از کاهش حجم شیر در طولانی مدت جلوگیری می‌کند. در محیط کار شرایط خاص خود را با ما فوقتان در میان بگذارید و از او اجازه بگیرید روزی چند بار شیر خود را بدوشید.

 

 هر گاه سرکار نیستید، شیر دوشیده شده به فرزندتان ندهید

روزهایی را که در هفته تعطیل هستید، به فرزندتان از سینه خودتان مستقیما شیر دهید. با اینکار، رابطه شما با فرزندتان حفظ خواهد شد و در عین حال فرایند ساخت شیر در سینه‌تان متوقف نمی‌شود.

 فراموش نکنید که فرزند شما نباید به خوردن شیر از طریق شیشه عادت کند. فرزندتان باید همیشه به خوردن شیر از سینه‌های شما علاقه‌مند باشد. در نتیجه سعی کنید هرگاه که در کنار او هستید، به او مستقیما شیر دهید و از شیرهایی که قبلا دوشیده‌اید و در یخچال نگهداری کرده‌اید استفاده نکنید.

 

 از شیر دادن به فرزندتان در طول شب لذت ببرید

کودکانی که در طول روز از مادر خود دور هستند، معمولا ساعات خواب و خوراکشان به هم می‌خورد. آنها در طول روز کمتر شیر می‌خورند و در طول شب که در کنار مادرشان هستند، میل‌شان به شیر خوردن افزایش می‌یابد. این مسئله معمولا برای مادران خوشایند است، زیرا بهتر می‌توانند نیاز فرزندشان به شیر را تامین کنند. همچنین فرصتی نیز برای مادر ایجاد می‌شود تا با وجود دوری در طول روز از فرزند خود، در طول شب به او نزدیک شود و رابطه خود را با او حفظ کند.

 

 از خودتان مراقبت کنید

با وجود داشتن یک کودک در خانه و کار کردن در بیرون از خانه، شما احتمالا نمی‌توانید به سایر کارهایتان مانند گذشته رسیدگی کنید. پس از خودتان توقعی بیجا و غیر منطقی نداشته باشید. همین که بتوانید از فرزندتان به خوبی مراقبت کنید و وظایف شغلی خود را به خوبی ایفا کنید برای شما یک شرایط ایده‌آل محسوب می‌شود. آنچه در این بین نباید فراموش کنید، مراقبت از خودتان است. هنگامیکه به خانه بازمی‌گردید، به اتاق خوابتان بروید و در آرامش به فرزندتان شیر دهید.

 اگر وقت داشتید می‌توانید خودتان و فرزندتان کمی ‌بخوابید تا هر دو سرحال شوید. یک میان وعده کوچک صرف کنید تا برای تهیه شام عجله‌ای نداشته باشید. سپس همانطور که به تهیه شام می‌پردازید و کارهای خانه را انجام می‌دهید، از بودن با فرزندتان نیز لذت ببرید.

اگر فرزند دیگری دارید، او را نیز در این لذت سهیم کنید. سعی کنید تا می‌توانید کارها را ساده بگیرید تا بتوانید بیشتر توجه خود را به فرزند و خانواده‌تان معطوف کنید.در نهایت لازم است دوباره یادآوری کنیم که تغذیه کودک از شیر مادر برای داشتن سلامت جسمی ‌و روحی او امری ضروری و غیر قابل انکار است. شما به عنوان یک مادر نباید این فرصت منحصر به فرد را از فرزند خود بگیرید و این امکان را از او دریغ کنید.

 

شیر خشك

 بعضی مادران زمانیکه سرکار هستند، شیر خشک برای فرزندشان آماده می‌کنند و وقتی به خانه بازمی‌گردند، فرزندشان را با شیر خود تغذیه می‌کنند. توجه داشته باشید که نباید از شیر خشک بیش از حد استفاده شود، زیرا در این صورت میل فرزندتان به شیر مادر کاهش پیدا می‌کند و این امر موجب مشکلات عدیده‌ای در آینده خواهد شد.

 

برچسب ها: تغذیه، شیر مادر، شیر خشک تعداد بازديد: 606 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز