Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 22:39

5
آبان
نسخه سلامتی برای مهر ماه

نسخه سلامتی برای مهر ماه

قاعدتا زمانی که غذا و دارو با هم مصرف می‌شوند، واکنش‌هایی در بدن انجام می‌شود که در اغلب موارد، این واکنش‌ها باعث کاهش اثر داروها می‌گردند، غذایی که می‌خوریم، ترکیب بسیار پیچیده‌ای از انواع مواد مغذی است.

نسخه سلامتی برای مهر ماه

 

1 مهر: آنتی‌بیوتیک را با شیر نخورید

قاعدتا زمانی که غذا و دارو با هم مصرف می‌شوند، واکنش‌هایی در بدن انجام می‌شود که در اغلب موارد، این واکنش‌ها باعث کاهش اثر داروها می‌گردند، غذایی که می‌خوریم، ترکیب بسیار پیچیده‌ای از انواع مواد مغذی است. زمانی که دارویی را مصرف می‌کنیم، علاوه بر مواد اصلی دارو، ترکیبات دیگری هم که در فرمولاسیون دارو وجود دارد، وارد بدن ما می‌شود، بنابراین به عنوان یک قانون کلی، داروها نباید همراه با غذا مصرف شوند، مگر اینکه پزشک توصیه کرده باشد. تداخل غذا و آنتی‌بیوتیک با توجه به نوع آنتی‌بیوتیک می‌تواند متفاوت باشد. بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها به ویژه خانواده پنی‌سیلین، آموکسی‌سیلین و آمپی‌سیلین سبب اختلال در جذب کلسیم می‌شوند. اگر مواد غنی از کلسیم مانند انواع لبنیات یا سفیده تخم‌مرغ با آنتی‌بیوتیک‌ها مصرف شوند، می‌توانند باعث کاهش اثر این داروها شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود که آنتی‌بیوتیک‌ها را با این مواد غذایی نخورید.

 

2 مهر: بیشتر در مورد روغن زیتون بدانید

 برای اینکه مواد مفید موجود در روغن زیتون، از جمله ویتامین E، ترکیبات فرار، پلی‌فنول‌ها و سایر مواد آن از بین نرود یا کاهش نیابد، این روغن باید در مکان‌های تاریک و خنک نگهداری شود. برگ، میوه و روغن زیتون و حتی هسته‌ آن علاوه بر ارزش غذایی، دارای ارزش دارویی نیز می‌باشد که تعدادی از خواص درمانی و مصارف دارویی این محصول شامل پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش کلسترول بد، کاهش لخته شدن خون، کاهش فشار خون بالا، درمان خون‌‌ریزی لثه و تقویت لثه، تقویت حافظه، جلوگیری از سفید شدن مو و تسکین دردهای روماتیسمی ‌است.

 

3 مهر: وعده‌های غذایی راحذف نکنید

 زمانی که شما وعده‌های غذایی را به عمد یا به اجبار حذف می‌کنید، میزان متابولیسم (سوخت و ساز) بدن شما برای نگهداری انرژی پایین می‌افتد. چنانچه این عمل یعنی حذف وعده غذایی ادامه پیدا کند، درصد بیشتری از میزان مصرف متابولیسم، کاهش می‌یابد. در طولانی مدت، BMR (میزان متابولیسم پایه) فرد پایین می‌افتد و بدن می‌آموزد که با انرژی کمتری زنده بماند. نتیجه این عمل آن است که بدن چربی‌های بیشتری را در بافت چربی ذخیره نماید.

 

4 مهر: برای داشتن روحیه شاد و جسمی ‌سالم صبحانه بخورید

 یكی از وعده‌های غذایی مهم كه كمتر به آن اهمیت داده می‌شود، صبحانه است، در صورتی كه لازم است برای تهیه صبحانه مناسب، با تدبیر اقدام شود. صبحانه باید حداقل 20 درصد از انرژی روزانه را فراهم نماید. این در حالی است كه اغلب به دلیل عدم آشنایی با اهمیت این وعده غذایی، یا از آن صرف‌نظر می‌شود و یا مفید و مغذی تهیه نمی‌شود.   مصرف مواد مفید و مناسب برای این وعده غذایی بسیار مهم است. مصرف صبحانه باعث افزایش قدرت تمركز، توجه و تامین انرژی روزانه می‌شود و توانایی ذهنی و كاركرد فردی را بالا می‌برد. خوردن یك وعده صبحانه كامل به دلیل تامین نیازهای غذایی باعث كنترل وزن و پایین آمدن سطح كلسترول خون می‌شود، ناراحتی‌های گوارشی را از بین می‌برد و جذب ویتامین‌ها را افزایش می‌دهد. نخوردن صبحانه باعث می‌شود در طول روز بخصوص نزدیك ظهر و ناهار، فرد دچار گرسنگی شدید شده و حجم بیشتری از غذا را در یك وعده غذایی مصرف نماید و از آن جایی‌كه غذاهای وعده ناهار اغلب پرچربی و پركالری است، بنابراین عواقب بعدی را به دنبال خواهد داشت. اغلب دیده شده كسانی كه صبحانه نمی‌خورند، نیم چاشت روزانه خود را با غذاهای پركالری و كم‌اهمیت همچون بیسكویت، پفك، شكلات، چیپس و غیره پر می‌كنند كه این امر علاوه بر خطرات ذكرشده باعث چاقی وسرطان نیز می‌شود.

 

5 مهر: از مصرف اسید چرب ترانس، خطرناك‌ترین هدیه روغن‌های جامد خودداری کنید

مقدار اسید چرب ترانس در روغن‌های مصرفی باید در حداقل مقدار باشد كه سلامت انسان را به خطر نیندازد و روغن‌هایی كه میزان اسید چرب ترانس آنها تا 10 درصد باشد برای مصرف مناسب هستند. در طی فرآیند هیدروژناسیون روغن یك اتفاق ناخواسته و نامطلوب رخ می‌دهد و آن تولید اسیدهای چرب ترانس است كه به دلیل اینكه یك اسید چرب غیرعادی می‌باشد، برای سلامتی قلب و عروق بسیار خطرناك است. چربی‌های ترانس در روغن‌های شیرینی‌پزی، روغن نباتی جامد، مارگارین‌ها، شیرینی‌‌جات، غذاهای حاضری، غذاهای سرخ شده مثل پیراشکی و سیب‌زمینی‌ سرخ‌کرده، و سایر غذاهایی که با روغن‌های هیدروژنه، پخته یا سرخ شده‌اند، یافت می‌شوند، بنابراین سعی کنید از مصرف این روغن‌ها خودداری کنید.

 

6 مهر: اگر چربی خون و فشارخون بالا دارید، از روغن کنجد برای تهیه غذاهای روزانه‌تان استفاده کنید

این روغن به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت، هم می‌تواند برای پخت‌وپز به کار رود و هم برای سرخ کردن كوتاه مدت. روغن كنجد ضد اضطراب و ضد یبوست است و افراد مبتلا به اسهال نباید از آن استفاده كنند، اما می‌توان یک قاشق مرباخوری از آن را در غذای فردی که به یبوست دچار است، ریخت تا خشکی مزاجش برطرف شود. فراموش نکنید که هر گرم از این روغن 9کیلوکالری انرژی دارد و هر قاشق مرباخوری‌ از آن یک واحد روغن محسوب می‌شود و دارای 45 کیلوکالری انرژی است، بنابراین نباید با وجود مغذی ‌بودن آن، در مصرفش زیاده‌روی کرد.

 

7 مهر: توصیه‌های تغذیه‌ای مناسب جهت بیماران مبتلا به التهاب مری

برای جلوگیری از درد و تحریک مخاط به علت التهاب مری در مرحله حاد، نباید از غذاهای با PH پایین (غذاهای اسیدی) استفاده کنید. همچنین خوردن غذاهای محرک و تند مثل فلفل‌های سیاه و قرمز و چای، به خصوص چای پررنگ، توصیه نمی‌شود. برای جلوگیری از برگشت مواد غذایی از معده و بعضا قسمت ابتدایی دوازدهه به داخل مری، بهتر است تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید و ترجیحا از شش وعده غذایی به جای سه وعده غذایی استفاده نمایید.

 

8 مهر: اگر تصمیم گرفته‌اید سیگار را ترك كنید، از مواد غذایی زیر استفاده کنید

خوردن جو دوسر و فرآورده‌های آن ممكن است به شما برای ترك سیگار و رهایی از اعتیاد به نیكوتین كمك كند. همچنین اسفناج و برگ چغندر حاوی اسیدفولیك، ویتامینC، بتاكاروتن و قند هستند كه به دلیل قلیایی كردن محیط بدن در ترك سیگار موثرند. كشمش، انجیر خشک و بادام نیز به راحتی قلیایی بودن بدن را افزایش می‌دهند، بنابراین تمایل به سیگار را كم كرده، در نتیجه ترك سیگار را راحت‌تر خواهند كرد، بنابراین اگر مقداری آجیل در جیب خود بگذارید، هر بار كه به قصد سیگار، دست در جیب می‌كنید. كشمش، انجیر خشک و بادام به جای سیگار در آورید. اگر از آدامس‌های حاوی نیكوتین كه مخصوص ترك سیگار هستند، استفاده می‌كنید، مواد اسیدی (موادی كه محیط بدن را اسیدی می‌كنند) را مصرف نكنید، زیرا خاصیت‌خنثی كننده خواهند داشت.

 

9 مهر: برای جلوگیری از سرطان ریه نکات زیر را رعایت کنید

توصیه می‌شود برای مبارزه با سرطان ریه تا جایی که می‌توانید بیشتر از این خوراكی‌ها استفاده كنید: اسفناج، كلم برگ، شلغم، برگ چغندر، كلم براكلی، كلم بروكسل، لوبیای خشك و دانه سویا. انگور و انار، دو میوه بسیار موثر و مفید برای حفظ سلامت بدن به شمار می‌آیند و در واقع یك داروخانه طبیعی محسوب می‌شوند. برای اعصاب مفیدند و به پاكسازی خون کمک می‌کنند. در پایان بهتر است به نقش بسیار چشمگیر هویج اشاره کنیم. اگر حداقل هفته‌ای دو بار یك عدد هویج متوسط خام خورده شود، ممكن است احتمال ابتلا به سرطان ریه 60  درصد كاهش یابد و اگر بیش از یك‌بار در هفته یك لیوان كلم براكلی خام خورده شود، ابتلا به سرطان ریه 70 درصد كاهش می‌یابد و اگر بیش از یك بار در هفته یك لیوان اسفناج خام خورده شود، 40 درصد احتمال ابتلا به این نوع سرطان كاهش می‌یابد.

 

10 مهر: اگر دچار آرتروز (بیماری استخوان و مفاصل) هستید نکات زیر را رعایت کنید

اولین مرحله‌ عمده در درمان آرتروز، رساندن وزن بدن به وزن ایده‌آل است. وزن اضافی باعث ایجاد فشار بر روی مفاصل و در نتیجه عوارض آرتروز می‌گردد. مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات تازه، ماهی، دانه‌ها و غلات کامل توصیه می‌شود. مصرف ماهی‌های آب‌های سرد از جمله ماهی آزاد (سالمون)، توصیه می‌گردد. مصرف چربی‌های اشباع شده، روغن‌های هیدروژنه یا تا اندازه‌ای هیدروژنه شده، غذاهای پر‌چرب و سرخکرده و شکر تصفیه شده توصیه نمی‌گردد. گوشت‌های پرچرب، تخم‌مرغ، مارگارین، کره، کافئین، الکل و شکر سفید باید از رژیم غذایی حذف شوند. در حدود یک‌سوم از افرادی که از بیماری آرتریت روماتویید رنج می‌برند به سولانین‌ها و یا بعضی گیاهان حساس هستند که از آن جمله می‌توان سیب‌زمینی، فلفل‌ها، بادمجان و گوجه‌فرنگی را نام برد که باید از رژیم غذایی این افراد حذف شوند. توصیه می‌شود حداقل 6 تا 8 لیوان آب خالص در طول روز جهت دفع سموم از بدن مصرف شود.

 

11 مهر: چه چیزهایی در میان وعده دانش آموزان باید قرار گیرد؟

نان، پنیر و گردو بهترین میان وعده برای شما در مدرسه است.  آجیل و تنقلاتی مانند نخودچی، کشمش، پسته و بادام باید جایگزین چیپس و پفک در میان وعده غذایی شود. خوردن صبحانه برای تمام دانش آموزان قبل از رفتن به مدرسه الزامی‌است. نخوردن صبحانه سبب کاهش قدرت فراگیری درس و همچنین کاهش تمرکز می‌شود. نان خالی با چای شیرین غذای مناسبی برای یک وعده غذایی نیست. در صبحانه بهتر است یکی از مواد لبنی مانند پنیر، شیر و ماست چکیده وجود داشته باشد. همچنین به مادران توصیه می‌شود درمیان‌وعده‌های غذایی کودکشان شیر، آبمیوه، ساندویچ کوکو، تخم‌مرغ و خشکباری مانند نخودچی، کشمش، پسته و بادام را قرار دهند.

 

12 مهر: اگر کودک‌تان دچار اختلال رشد است، به نکات زیر توجه کنید   

برای بالا بردن كالری غذا، به هر وعده غذایی كودك بهتر است2-1 قاشق مرباخوری روغن مایع یا كره اضافه شود. استفاده از جوانه غلات (گندم و ماش)، عصاره استخوان قلم، پودر كنجد یا بادام به مغذی كردن غذای كودك كمك می‌كند، مصرف زیاد آبمیوه و نوشیدنی‌های شیرین (اغلب در مقادیر900-360 میلی لیتر) می‌تواند اختلال رشد را تشدید كند. مصرف آبمیوه باید تا زمانی كه كودك به وزن مناسب نرسیده است به 180-120  میلی لیتر محدود شود.

 

13 مهر: برای پیشگیری از پوکی استخوان نکات زیر را رعایت کنید

 توصیه می‌شود روزانه 30- 10دقیقه در معرض مستقیم اشعه آفتاب قرار بگیرید تا ویتامین D کافی جذب کنید. روزانه 3-2 واحد شیر و لبنیات مصرف کنید. روزانه 30 دقیقه فعالیت ورزشی مانند پیاده روی توصیه می‌شود. از مصرف کافئین زیاد (بیشتر از 300 میلی‌گرم در روز) باید پرهیز کرد. از مصرف پروتئین حیوانی زیاد نیز باید پرهیز کرد، چرا که باعث افزایش دفع ادراری کلسیم می‌شود. کاهش دریافت سدیم زیاد و افزایش مصرف پتاسیم و منیزیم و منگنز توصیه می‌شود. خانم‌ها بعد از سنین یائسگی باید از غذاهای حاوی شبه استروژن بالا مثل لوبیای سویا (یا آجیل سویا) مصرف كنند. مصرف زیاد نوشابه‌های گازدار سیاه به علت داشتن اسید فسفریک زیاد منجر به پوکی‌استخوان می‌شود،‌  حبوبات، جو، میوه‌های تازه، آناناس، سیب، گلابی، انگور، كشمش، خرما، هلو، سبزیجات تازه، سبزیجات با برگ سبز، كلم براكلی، كلم، آواكادو، اسفناج، مارچوبه، پیاز، جعفری، انواع سویا، لبنیات كم‌چرب، ماهی و غذاهای دریایی، تخم‌مرغ، عسل، سیر، فلفل سیاه، زنجبیل و آب‌میوه‌هایی مثل آب سیب، آب هویج، شربت لیمو و آب آناناس را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

 

14 مهر: با پیروی از یک رژیم غذایی مناسب تا حد زیادی از عوارض نامطلوب مصرف کورتون پیشگیری کنید

 بهتر است کسانی که به مدت طولانی کورتون مصرف می‌کنند، از مواد غذایی غنی از پتاسیم بیشتر استفاده کنند. پتاسیم عمدتاً به مقدار زیاد در میوه‌ها و سبزی‌ها خصوصا موز، کیوی، آلو، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و براکلی و نیز در انواع گوشت قرمز، گوشت پرندگان و ماهی و همچنین در برخی انواع مغزها مانند پسته و بادام وجود دارد. مصرف مقادیر مناسب کلسیم و ویتامین D  در این افراد می‌تواند از بروز پوکی‌استخوان جلوگیری نماید، بنابراین کسانی که از این نوع داروها مصرف می‌کنند، باید از منابع غذایی سرشار از کلسیم نظیر شیر، ماست، پنیر و غذاهای غنی شده با کلسیم به مقدار کافی مصرف نمایند. افرادی که مجبور به مصرف کورتیکواستروئیدها هستند، باید به‌طور منظم قندخون خود را کنترل نمایند. مصرف سبزیجات می‌تواند در کاهش قندخون موثر باشد. به منظور جلوگیری و کنترل فشار خون در این افراد بهتر است بیماران دریافت روزانه سدیم را محدود کرده و از افزودن نمک به غذا اجتناب نمایند. غذاهای فرآوری شده نظیر سوسیس و کالباس و برخی غذاهای آماده نظیر سوپ‌های آماده و سس‌ها معمولاً سدیم بالایی دارند و باید از مصرف آنها اجتناب نمایند.

 

15 مهر: توصیه‌های تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به دیابت

 سعی كنید برنامه غذایی خود را به‌طور منظم تنظیم كنید به نحوی كه هر روز در ساعات معینی غذا بخورید. روزانه بین 4 تا 5 وعده غذا بخورید. مصرف قندهای ساده مانند شكر،  عسل و شربت ذرت را محدود كنید. مصرف فیبر را افزایش دهید. روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید. بعضی از داروهای خوراكی كاهش دهنده قندخون، باعث كمبود ویتامینB12 در بدن می‌شوند. همچنین بیماری دیابت می‌تواند باعث كمبود بیوتین در بدن شود.

 

16 مهر: درمان تغذیه‌ای برای سنگ‌های اگزالات کلسیم

اولین و مهم‌ترین جزء درمان تغذیه‌ای این بیماران، مصرف فراوان آب است. برخلاف گذشته که میزان کلسیم مصرفی کاهش داده می‌شد، لازم است این بیماران روزانه بیش از 1000 میلی‌گرم کلسیم مصرف کنند که از منابع خوب کلسیم شیر کم‌چرب، ماست، پنیر و کلم براکلی است. مورد بعدی، کاهش اگزالات رژیم غذایی است که به خصوص با حذف هشت ماده غذایی غنی از اگزالات (اسفناج، ریواس، چغندر، آجیل، شکلات، چای، سبوس گندم و توت‌فرنگی)، تا حد زیادی اگزالات رژیم غذایی کاهش می‌یابد، مصرف محدود تا متوسط پروتئین حیوانی مانند گوشت، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ می‌تواند سبب کاهش دفع کلسیم شود. کاهش مصرف سدیم و نمک نیز توصیه می‌شود. همچنین توصیه می‌شود این افراد پتاسیم بیشتری دریافت کنند. مصرف کربوهیدرات‌های ساده (قند، شکر و شیرینی‌ها) را نیز محدود نمایید.

 

17 مهر: تغذیه دانش‌آموزان در مدرسه

برای میان‌وعده‌ها یا همان زنگ تفریح، باید علاوه بر نان و پنیر از یك نوع میوه مثل سیب یا سبزیجاتی چون هویج استفاده شود. ماست نیز می‌تواند به عنوان مكمل غذایی مورد استفاده قرار گیرد. نكته‌ای كه باید همواره مورد توجه قرار داد، این است كه كودك باید همواره در مدرسه، شیر بنوشد تا كلسیم مورد نیاز بدنش تامین شود. 

 

18 مهر: توصیه‌های عمومی‌ برای افرادی که مطالعه زیاد دارند

در طول روز (اما نه همراه غذا) آب كافی بیاشامید (بیش از نیم ساعت قبل از غذا و یكی دو ساعت بعد از غذا اشكالی ندارد). از خوردن قهوه و چای پررنگ، خودداری كنید. چای كم‌رنگ مفید است. اگر احساس خستگی می‌كنید كمی ‌استراحت نمایید. انسان در موقع خستگی احتیاج به استراحت دارد نه محرك، لذا مصرف قهوه را به منظور بیدار ماندن توصیه نمی‌كنیم. ماست و دوغ ترش، خواب‌آور است، اما خوردن ماست شیرین اشكالی ندارد. نرمش و ورزش سبك را در برنامه روزهای هفته، به‌خصوص ایام امتحانات قرار بدهید. اگر در صبحانه پنیر می‌خورید آن را همراه گردو میل كنید، اما خوردن پنیر هنگام شب باعث خواب آرام می‌شود. مصرف سبزی‌های تازه (البته بعد از ضد عفونی كردن) و میوه‌های تازه توصیه می‌شود.

 

19 مهر: برای بهبود زخم معده توصیه‌های زیر را به‌کار گیرید

عسل به دلیل خاصیت ضد‌التهابی با كاهش غلظت اسید معده از ایجاد زخم‌های معده جلوگیری می‌كند. همچنین مصرف عصاره برگ كلم در درمان و پیشگیری از زخم معده موثر است، عصاره برگ كلم به مقدار 100‌ میلی‌گرم در كیلوگرم، بیشترین اثر را در پیشگیری از زخم معده ناشی از آسپرین دارد. از مهم‌ترین كاربردهای برگ كلم در طب سنتی، استفاده از آن برای بهبود دردهای دستگاه گوارش است. بابونه بجنوردی دوای درد امراض گوارشی است. یكی از مهم‌ترین خواص این گیاه درمان زخم‌معده و ورم‌ معده است كه این امراض به وسیله این گیاه به آسانی التیام می‌یابد. برای تسکین درد معده چند قاشق چایخوری از گیاه بابونه را در یك لیوان آب‌جوش دم کنید و صبح ناشتا آن را به مدت دو هفته میل كنید.  موز به علت اثر آنتی اسیدی که دارد از زخم معده و اثرات ناشی از آن جلوگیری می‌کند. نان سنگک اگر برشته شده باشد نیز خوب است. اگر بتوانید نان خانگی بپزید و تازه تازه هم بخورید بهترین راه مبارزه با این پدیده بیماری‌زا است.

 

20 مهر: چه عواملی باعث پوسیدگی دندان‌هایتان می‌شود؟

تعداد دفعات مصرف كربوهیدرات‌هاى قابل تخمیر، نوع تغذیه، تعداد دفعات غذا خوردن، تركیبات مواد غذایى و آشامیدنى و مدت زمان تماس دندان با مواد غذایى و آشامیدنى در سلامت دندان‌ها نقش دارند. كربوهیدرات‌هاى قابل تخمیر ماده ایده‌آلی براى باكترى‌ها هستند و فرآورده‌هاى اسیدى ناشى از آنها موجب كاهش PH بزاق به پایین‌تر از ۵/۵ می‌شوند كه زمینه مناسب را براى تولید پوسیدگى فراهم می‌آورند. مواد قندى تخمیر شونده در چهار گروه از شش گروه مواد غذایى موجود هستند. ۱- حبوبات ۲- میوه‌ها ۳- فرآورده‌هاى لبنى ۴-مواد قندى. با وجود اینكه بعضى سبزیجات نیز شامل مواد قندى تخمیر شدنى هستند، ولى گزارشى مبنى بر پوسیدگى‌زایى آنها ارائه نشده است. موادى چون نشاسته كه بالقوه داراى قابلیت تخمیر هستند، موجب كاهشPH بزاق به كمتر از ۵/۵ می‌شوند. بیسكویت، كراكر، چیپس، نان و انواع میوه‌ها (تازه، خشك و كمپوت) و همچنین آبمیوه‌ها نیز پوسیدگى‌زا هستند.

 

21 مهر: راه‌های درمان ترش کردن غذا (سوزش سر دل)

اگر اضافه وزن دارید، وزنتان را كم كنید. از پُرخوری پرهیز كنید. باید از خوردن وعده‌های غذایی خیلی سنگین و چرب بپرهیزید. سعی کنید همراه وعده‌های غذایی آب نخورید. از خوردن غذاهای اسیدی مثل انواع گوشت، حبوبات و تخم مرغ پرهیز کنید، زیرا ترشح اسید معده را بسیار افزایش می‌دهند. مصرف میوه‌های ترش و اسیدی مثل انواع آلو، گوجه و غذاهای تند (ادویه دار) و نوشابه‌های گازدار را کاهش دهید. موادی مثل نعنا، قهوه، شکلات و الکل را مصرف نکنید. اگر زخم یا التهاب معده دارید، از خوردن میوه‌ خام پرهیز کنید.

 

 

22 مهر: برای داشتن یک صبحانه خوب و مناسب برنامه‌ریزی کنید

شما به عنوان یک عضو خانواده می‌توانید در این زمینه مطالعه و لیستی از مواد مغذی را تهیه و در اختیار اعضای خانواده قرار دهید. چیدن میز صبحانه به تحریک ذائقه کمک می‌کند. از مواد غذایی متنوع و رنگارنگ و میوه‌های فصل کمک بگیرید و سعی کنید شام را زود مصرف کنید تا در هنگام صبح احساس گرسنگی کامل داشته باشید. زودتر از خواب بیدار شوید و به نرمش‌های معمول بپردازید. کمی ‌آبمیوه مصرف کنید و زمان لازم برای صرف صبحانه را در نظر بگیرید. صبحانه را با آرامش میل کنید. در هنگام صبحانه به برنامه رادیویی مورد علاقه خود گوش دهید. با اعضای خانواده صحبت کنید و از بیان آنچه نشاط را از شما دور می‌کند خودداری نمایید.

 

23 مهر: برای موفقیت در رژیم‌های کاهش وزن هر چه می‌خورید را یادداشت کنید.

برای 5 روز تا یک هفته، هر آنچه می‌خورید ، می‌آشامید را یادداشت کنید. اینکه چه می‌خورید، چه وقت آن را می‌خورید، چه قدر می‌خورید و به همراه چه کسی می‌خورید، پرسش‌هایی مهم هستند که باید به آنها پاسخ دهید. بیشتر مردم در آخر روز نمی‌توانند همه آن چیزهایی که خورده‌اند را به یاد بیاورند و همیشه مقداری از آن را جا می‌اندازند. با خودتان صادق باشید. لازم نیست که دیگران لیست غذاهایی که خورده‌اید را ببینند. فایده بزرگ نوشتن آنچه می‌خورید این است که متوجه می‌شوید چقدر خورده‌اید و کجا زیاده‌روی کرده‌اید که باید آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

 

24 مهر: اگر بیماری کبد چرب دارید، با استفاده از رژیم مناسب و متعادل از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

یک رژیم مناسب برای بیماری کبد چرب باید بر اعتدال تکیه داشته باشد. باید از موادی با ارزش غذایی بالا استفاده کنید. نمونه‌هایی از ویتامین‌ها و موادمعدنی که دوستدار کبد چرب هستند، عبارتند از فولات، ویتامین‌های

B1 ،B2 ،B6 و B12، منگنز و سلنیوم. ویتامین‌هایی که نباید به مقدار زیاد مصرف کنید، عبارتند از بیوتین، ویتامین A و D و E. سعی کنید تا حدامکان از مصرف چربی‌های اشباع اجتناب کنید. از مصرف بیش از حد پروتئین خودداری کنید و رژیم خود را از غذاهای دریایی و گوشت لخم و منابع گیاهی تامین کنید. میوه، سبزیجات، غلات کامل مثل برنج قهوه‌ای و نان‌های سبوسدار برای سلامت کبد مفید می‌باشند. از آنجا که بسیاری از افراد مبتلا به کبد چرب از چاقی و اضافه وزن رنج می‌برند، برای رسیدن به وزن مطلوب تلاش کنید و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.

 

25 مهر: در مورد خواص پیاز بیشتر بدانید

پیاز ضدسرطان و ضد دیابت است، خواص ضد کلسترولی دارد، به گردش خون بهتر کمک زیادی می‌کند. پیاز حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات سولفیدی (گوگرددار) است و برای همین برای رگ‌ها مفید است. پتاسیم موجود در آن، نمک بیش از اندازه‌ بدن را دفع می‌کند و برای همین قلب و رگ‌های خونی را در سلامت نگه می‌دارد. خیلی‌ها از ترس بوی دهان از مصرف پیاز خام خودداری می‌کنند. با این‌حال مقابله با بوی بد دهان بعد از خوردن پیاز خام کار چندان سختی نیست. کافی است مقداری جعفری، موز یا کیوی میل کنید. بعد از مصرف سیر یا پیاز مقداری جعفری خام بجوید. خواهید دید که موثر واقع می‌شود.

  

26 مهر: باکتری بخورید

در کنار انواع باکتری‌های مضر، باکتری‌های مفیدی نیز در طبیعت وجود دارند که مصرف آنها اثرات مثبت فراوانی بر روی سلامتی دارد. پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مفیدی هستند که قدرت ایمنی بدن را افزایش می‌دهند. مصرف غذاهای حاوی پروبیوتیک خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را کاهش می‌دهد و این عمل خود را از طریق افزایش قدرت دفاعی بدن در برابر عوامل بیماریزا از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها انجام می‌دهد. ضمناً این باکتری‌های دوست داشتنی می‌توانند از رشد و تکثیر قارچ‌های تک سلولی نیز جلوگیری کنند. خانم‌ها می‌توانند در کنار رعایت بهداشت شخصی، برای جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های قارچی از محصولات پروبیوتیک در رژیم غذایی خود بهره‌مند شوند.

 

27 مهر: اهمیت تغذیه كودكان

برای سلامتی كودكان خود تلاش كنید. در خصوص تغذیه این گروه باید اشاره كرد گنجایش معده یك كودك در مقایسه با افراد بزرگسال بسیار كمتر است و با مقدار كمی غذا سیر می‌شود. از سوی دیگر كودك در حال رشد كه دائماً در حال جست‌وخیز و فعالیت و بازی است، نیاز به انرژی و مواد مغذی زیادی دارد، بنابراین نباید انتظار داشته باشیم كه كودكان مانند بزرگسالان فقط 3 وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام را میل كنند و این مقدار كفایت نیاز آنها را بنماید، بلكه باید توجه داشته باشیم با توجه به حجم كم معده آنها بهتر است حداقل روزانه 5 وعده غذا بخورند.

این وعده‌های غذایی باید شامل تركیبی از مواد غذایی مختلف از گروه‌های غذایی متنوع باشد تا علاوه بر رفع نیاز آنها به انرژی، مواد مغذی را نیز برآورده نمایند. در تغذیه كودك علاوه بر توجه به نكات تغذیه‌ای، مسائل بهداشتی را نیز جدی بگیرید. از ظرف و قاشق مخصوص خودش برای تغذیه استفاده نمایید.

 ضمناً برای اینكه با بدغذایی كودكان خود كنار بیایید هرگز او را مجبور به غذاخوردن نكنید، بلكه سعی نمایید با تغییر در طعم و ظاهر غذا آن را مجدداً در دسترس كودك قرار دهید. اجازه دهید كودك، خودش خوردن را تجربه كند، حتی اگر دست‌ و لباس‌های خود را كثیف می‌كند و در آخر اینكه برای تغذیه كودك خود حوصله كافی به خرج دهید.

 

28 مهر: موادغذایی داغ را در ظروف پلاستیكی یكبار مصرف نریزید

 اگر غذا یا نوشیدنی كه با این ظروف سرو می‌شوند داغ باشد، حرارت بالا موجب آزاد شدن بعضی از مواد آلی و شیمیایی موجود در دیواره ظروف و انتقال آن به غذا می‌گردد، بنابراین مصرف كننده بدون آنكه متوجه تغییر طعم یا رنگی در غذا شود، تركیبات سرطانزا را به بدن خود وارد می‌كند، تا حد امكان سعی كنید كمتر از این نوع ظروف استفاده كنید و سلامت خود و محیط زیست را با مصرف محصولات پلاستیكی به خطر نیندازید.

 

29 مهر: از ویتامین آفتاب غافل نشوید

درست است كه نور آفتاب باعث آسیب رسیدن به پوست و گاه در برخی موارد حتی منجر به سرطان می‌شود، اما حذف این موهبت نیز به نظر منطقی نمی‌رسد. با توجه به اینكه از اثرات بد آفتاب زیاد خوانده و شنیده‌ایم، معمولاً سعی می‌كنیم با دوری از قرار گرفتن در معرض آن یا با استفاده مكرر از كرم‌های ضد‌آفتاب و پوشاندن خود از اثرات منفی آن در امان باشیم، اما باید به یاد داشته باشیم كه مهم‌ترین منبع ویتامین D نور خورشید است. برای تامین ویتامین D مورد نیاز لازم نیست ساعت‌ها در زیر نور آفتاب باشیم، بلكه قرار گرفتن 20-15 دقیقه در نور آفتاب كه مستقیم باشد (نه از پشت شیشه) می‌تواند نیاز روزانه ما به این ویتامین را برطرف نماید.

  

30 مهر: قلب سالم در بدن فعال

برای داشتن قلب سالم باید فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. فعال نبودن مساوی است با افزایش استعداد برای ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی. برای افزایش فعالیت بدنی خود سعی كنید زمان تماشای تلویزیون و كار با رایانه را محدود كنید و به جای آن فعالیت‌های ورزشی را در برنامه روزانه خود وارد نمایید. سعی كنید با بچه‌ها به‌طور فعال بازی كنید و از بازی‌هایی كه نیاز به تحرك بیشتری دارند، برای افزایش فعالیت خود و فرزندان‌تان بهره ببرید.

برچسب ها: ترك سیگار، آرتروز، اسید چرب، آنتی‌بیوتیک، براكلی، ویتامینC، ویتامینB12 تعداد بازديد: 591 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز