Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 22:20

19
دی
نشانه‌های بیماری در دستان شما!

نشانه‌های بیماری در دستان شما!

خوردن غذاهاي پر نمك و شور باعث ايجاد پف مي‌شود. اما اگر غذاهاي شور و ...

نشانه‌های بیماری در دستان شما!

 

 

انگشتان متورم، چه معنایی دارد؟

خوردن غذاهای پر نمك و شور باعث ایجاد پف می‌شود. اما اگر غذاهای شور و پرنمك نمی‌خورید و قاعدگی ماهانه‌تان هم نزدیك نیست، ممكن است پف كردن شما به دلیل كم‌كاری یا هایپو تیروئیدیسم باشد؛ یعنی اینكه تیروئید شما هورمون بسیار كمی ترشح می‌كند و اندازه‌ای نیست كه متابولیسم بدن‌تان تنظیم شود و عملكرد درستی داشته باشد.

 كم‌كاری تیروئید باعث كاهش متابولیسم بدن و افزایش وزن و تجمع آب بیشتر در بدن می‌شود و اگر مورد درمان قرار نگیرید، منجر به خستگی زیاد، كاهش میل جنسی و حتی نارسایی قلبی می‌گردد. با یك آزمایش خون ساده، تنبلی یا عدم تنبلی تیروئید مشخص شده و در صورت نیاز با مصرف قرص‌های هورمونی، این مشكل برطرف می‌شود.

 

وقتی كف دست قرمز می‌شود

خارش، قرمزی و سوزش كف دست‌ها می‌تواند نشانه‌ای از اگزما یا یك اختلال پوستی جدی باشد كه با استرس تشدید می‌شود. برای كاهش حساسیت و سوزش آنها، بهتر است از شوینده‌های بی‌صابون و هنگام نظافت یا باغبانی حتماً از دستكش استفاده كنید. اگر این كارها بی‌تأثیر بود، قرمزی می‌تواند نشان‌دهنده نوعی حساسیت به جواهراتی كه دارای نیكل هستند، محصولات شیمیایی و آنتی‌بیوتیك‌ها باشد. چنین حساسیت‌هایی معمولاً ایجاد ناراحتی كرده و پزشك برای كاهش علائم آن برخی نكات را به افراد مبتلا توصیه می‌كند. در دوران بارداری نیز جریان خون در سرتاسر بدن افزایش می‌یابد و باعث سرخی برخی قسمت‌های پوست می‌شود.

 

كمرنگ شدن ناخن‌ها

ناخن‌ها وقتی كه تحت فشار قرار می‌گیرند، سفید می‌شوند و بعد دوباره به حالت عادی (صورتی كمرنگ) بر می‌گردند. اگر ناخن‌های شما به مدت بیش از دو دقیقه سفید بماند و سریع به حالت عادی برنگردند، دلیل آن كم‌خونی و كمبود آهن خون است. كمبود آهن می‌تواند باعث احساس خستگی مفرط، مشكلات قلبی و برخی موارد دیگر شود كه باید حتماً به پزشك مراجعه كرد. برخی غذاها مثل آجیل، گوشت و غذاهایی كه ویتامین C دارند، به جذب آهن كمك می‌كنند.

 

سر انگشتان كرخت و آبی رنگ

آبی شدن نوك انگشتان نشان دهنده بیماری رینودز است. این بیماری یك نوع گرفتگی رگ‌های خونی است كه گاهی اوقات اتفاق می‌افتد و باعث

می‌شود خون كافی به انگشتان نرسد. 5-10 درصد از مردم به آن مبتلا می‌شوند و در میان خانم‌ها شیوع بیشتری دارد و با استرس و قرار گرفتن در معرض هوای سرد تشدید می‌شود. پزشكان می‌گویند، بیماری رینودز یك بیماری حاد است؛ اما جای نگرانی چندانی نیست و علائم، ظرف یك ساعت از بین می‌روند.

در چنین مواقعی به بیمار توصیه می‌شود اصلاً سیگار نكشد، در مصرف كافئین زیاده‌روی نكند (چرا كه هر دو مورد باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود) و ورزش كند؛ چرا كه ورزش منظم باعث افزایش خون‌رسانی به تمام بدن می‌شود.

 

انگشت اشاره كوتاه‌تر از انگشت انگشتری

خانم‌هایی كه انگشت اشاره‌شان كوتاه‌تر از انگشت انگشتری است و این تفاوت كاملاً مشخص است، بیشتر در معرض خطر پوكی استخوان و سندرم پلی كیستیك تخمدان قرار دارند! این اختلال هورمونی در باروری خانم‌ها بسیار اثر می‌گذارد و با كنترل وزن می‌توان از آن جلوگیری كرد.

 

بی‌رنگ شدن ناخن‌ها

بی‌رنگ شدن ناخن‌ها می‌تواند ناشی از وجود قارچ‌ها و یا نشانه‌ای از دیابت باشد. در این بیماری سیستم عروقی دچار نقصان و سیستم دفاعی تضعیف شده و همین مسأله باعث می‌شود باكتری‌ها و قارچ‌ها در ناخن‌ها رشد كنند.

ناخن‌های زرد و تیره، ناخن‌های كلفت، ناخن‌هایی كه به سبزی می‌زنند و ناخن‌های بی‌رنگ، هشداری هستند تا دست كم یك آزمایش خون بدهید و میزان قند خون‌تان مشخص شود. اگر بیماری قارچی ندارید و ناخن‌های‌تان زرد به نظر می‌رسند، در اثر استفاده مكرر از لاك ناخن است با سفید كننده دندان می‌توان این مشكل را برطرف نمود.

 

ناخن‌های غیر شفاف و كدر

وقتی كه ناخن‌ها كدر و مات و قسمت بالایی آنها تیره‌تر می‌شود، احتمالاً نشان‌دهنده پیری است و در غیر این‌صورت خبر از یك بیماری جدی، مثل نارسایی قلبی، سرطان، دیابت و بیماری كبد می‌دهد.

 

ناخن‌هایی كه از بستر خود جدا می‌شوند

وقتی كه ناخن‌ها به سرعت از بسترشان جدا می‌شوند، علت آن می‌تواند مشكل تیروئید باشد یا اینكه در اثر بیماری قارچی، واكنش به برخی داروها، واكنش به لاك‌های اكریلیكی یا سفت‌كننده‌های ناخن ایجاد شود.

 

رگه‌های قهوه‌ای و سیاه رنگ كنار هم روی ناخن

این اتفاق می‌تواند در اثر ملانومای زیر ناخن بیفتد و معمولاً بدون هیچ گونه آسیب و جراحتی به ناخن و انگشت به وجود می‌آید.

 

برآمدگی عمودی ناخن

این حالت شیوع بیشتری در میان مردم دارد و با افزایش سن و سال بیشتر می‌شود و نشانه هیچ نوع بیماری خاصی نیست.

 

نقاط ریز سفیدرنگ روی ناخن‌ها

این مشكل نیز در میان مردم بسیار شایع است و در اثر آسیب‌دیدگی‌های ناخن ایجاد می‌شود. با رشد ناخن‌ها، این نقاط ریز سفیدرنگ نیز كم‌كم محو می‌شوند و جای نگرانی نیست.

 

سوراخ سوراخ شدن ناخن‌ها

اگر متوجه چاله‌ها و گودال‌های ریزی روی سطح ناخن‌های‌تان شدید، نشان می‌دهد كه در معرض پسوریازیس قرار گرفته‌اید.

 

ناخن‌های قاشقی شكل

وقتی كه ناخن‌ها شبیه قاشق، كج می‌شوند، علامتی از كم‌خونی و كبود آهن خون است و با بر طرف شدن مشكل كم‌خونی، دوباره به حالت معمولی خود بر می‌گردند.

 

برچسب ها: ناخن، كاهش میل جنسی، بیماری قارچی تعداد بازديد: 446 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز