Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 16:43

10
مرداد
آلوده‌ترين و تميز‌ترين‌ها

آلوده‌ترين و تميز‌ترين‌ها

كشاورزان برای داشتن محصولات زیبا و بی‌عیب از مواد شیمیایی ضدآفت، ضدحشره، ضدعلف هرزه، ضدقارچ و مواد ضدپوسیدگی و فساد استفاده می‌كنند. و...

آلوده‌ترین و تمیز‌ترین‌ها

 

وقتی كه وارد میوه فروشی‌ها می‌شوید، ردیف‌هایی از میوه‌های رنگی و بدون لكه و سبزیجات تازه توجه شما را به خود جلب می‌كنند. تصمیم به خرید می‌گیرید، اما لحظه‌ای صبر كنید و كمی به آن چیزی كه می‌بینید، فكر كنید. آیا در طبیعت چنین میوه‌های بی‌عیب و نقصی با چنین رنگ‌های زیبا و فریبنده و بی‌هیچ لكه‌ای وجود دارد؟ میوه‌ها نیز همانند انسان‌ها كاستی‌هایی دارند و بعضی از آنها نیازمند مراقبت ویژه هستند. كشاورزان برای داشتن محصولات زیبا و بی‌عیب از مواد شیمیایی ضدآفت، ضدحشره، ضدعلف هرزه، ضدقارچ و مواد ضدپوسیدگی و فساد استفاده می‌كنند. مسلماً میوه‌ها و گیاهانی كه بیشتر مستعد این خطرات هستند، بیشتر نیازمند این مواد می‌باشند. برخی از میوه‌ها به طور طبیعی تمیز و برخی دیگر كثیف‌تر و آلوده‌ترند. برای آنكه این میوه‌ها را بشناسید، این مقاله را بخوانید:

 

آلوده‌ترین میوه‌ها

 

 

كرفس

75 درصد از این محصول به علت درخواست مردم، در فصل پاییز و زمستان كشت و عرضه می‌شود باد و باران رشد باكتری‌ها را در این گیاه افزایش می‌دهد. از آنجا كه ساقه گیاه به طور كامل خورده می‌شود، باید بیشتر به آن اسپری ضدآفت زد.

 

هلو

این میوه شیرین و آبدار طرفداران بسیاری دارد. كشاورزان برای مراقبت از آن هر هفته و یا هر دو هفته یك‌بار از هنگام شكوفه زدن تا زمانی كه محصول به بار بنشیند، آنها را اسپری می‌زنند، زیرا پرزهای این میوه محل زندگی برخی حشرات موذی است. برخی از پزشكان پوست گرفتن آن را الزامی می‌دانند.

 

 توت‌فرنگی

توت‌فرنگی هم شیرین و آبدار و هم مستعد بسیاری از بیماری‌ها و قارچ‌هایی است كه می‌‌توانند این میوه را به شكل خمیری در آورند. در مورد توت‌فرنگی‌ها بهتر است قبل از آنكه كهنه شوند و ظاهر خود را از دست بدهند، خریداری شوند.

 

 سیب

 این میوه شیرین و خوشمزه در معرض تهاجم 30 نوع حشره و 10 نوع بیماری است. بعد از چیدن سیب‌ها از درختان، به آنها مواد ضدقارچی و مواد شیمیایی بیشتری زده می‌شود تا از ایجاد لكه‌های ریز روی آنها جلوگیری شود، زیرا این میوه را برای مدت‌های طولانی نگهداری می‌كنند. .

 

 قره‌قاط(زغال اخته)

شاید به نظر بسیاری افراد قره‌قاط میوه كثیفی نباشد و از مواد شیمیایی زیادی برای حفظ و نگهداری ظاهر آن استفاده نشده است؛ اما پس از تحقیقات گسترده، معلوم شد كه این میوه منشأ نوعی كرم حشره است و نیاز به مراقبت ویژه دارد.

 

 سیب‌زمینی

به این سبزی مورد علاقه آمریكایی‌ها در طول دوره رشد، تا پنج بار آفت‌كش زده می‌شود تا از انواع آفت‌ها محفوظ بماند.

 

 شلیل

تفاوت‌های كوچكی با هلو دارد؛ مثلاً برعكس هلو پرز ندارد. این ویژگی به علت تغییری است. كه در درخت هلو ایجاد شده است. اما هر دو میوه به یك اندازه به برخی از آفت‌ها حساس هستند. پوست مومی شكل شلیل باعث شده است كه آفت‌كش‌ها را به اندازه هلو در خود نگهداری نكند. و به همین دلیل بسیار سریع‌تر از هلو پوسیده و فاسد می‌شود.

 

 اسفناج

اسفناج كه گیاهی پر برگ است، به شدت مورد حمله ملخ‌ها قرار می‌گیرد بقایای د.د.ت به هنگام بیرون كشیدن از خاك روی برگ‌های آن می‌مانند. این مواد شیمیایی قادرند چندین دهه در دل خاك مانده و اثر خود را حفظ كنند.

 

 كلم‌پیچ

قبل از فروش، لایه‌های بیرونی از آن جدا نمی‌شوند، بنابراین هرگونه آسیبی می‌تواند ظاهر آن را ناخوشایند نشان دهد؛ به همین دلیل كشاورزان از هرگونه ضدآفت مناسب استفاده می‌كنند تا این محصول ظاهر سالم‌تری داشته باشد.

 

 گیلاس

گــیلاس‌ها مــیوه‌های برهنه و عریانی هستند كه هیچ پوستی از آنها محافظت نمی‌كند و به همین دلیل بیشتر در معرض آفت‌ها قرار دارند. اگر فقط یك كرم وارد یك گیلاس شود، باید كل بار را دور ریخت، زیرا به سرعت به سایر گیلاس‌ها نیز سرایت می‌كند؛ بنابراین كشاورزان از ترس پیش آمدن چنین وضعیتی از اسپری‌های مختلف استفاده می‌كنند.

 

انگور وارداتی

انگور گاهی اوقات از برخی نقاط دور دست به بعضی از كشورها صادر می‌شود. انگورهای وارداتی در معرض خطر نوعی فساد به نام «سیترا» قرار دارند كه باعث ترك خوردن و نشت كردن مواد از پوسته نازك بیرونی آن می‌شود. برای جلوگیری از این وضعیت، كشاورزان از نوعی ضدقارچ استفاده می‌كنند.

 

 

 

میوه‌های پاكیزه و خالص

 

 

پیاز

پیازها قادرند مواد شیمیایی محافظت‌كننده از خود را نیز تولید كنند (مجموعه‌ای از تركیبات سولفور كه باعث می‌شود از شر حشرات در امان باشند). كشاورزان گاه از نوعی اسپری در اوایل فصل رشد استفاده می‌كنند كه به هنگام پوست گرفتن در لایه‌های بیرونی دور ریخته می‌شوند و دیگر اثری از این اسپری‌ها در لایه‌های داخلی وجود نخواهد داشت.

 

آواكادو

اگر برای آواكادو از اسپری استفاده شود، به هنگام پوست گرفتن از بین می‌رود.

 

ذرت هندی

ذرت را قبل از خوردن پوست می‌گیرند و اگر از آفت‌كش‌ استفاده شده باشد، به داخل آن نفوذ نمی‌كند.

 

آناناس

معمولاً اسپری‌ها در همان روزهای نخستین فصل نمو به آناناس زده می‌شود و بعد از جدا كردن پوست، هیچ اثری از آنها در داخل میوه نخواهد بود.

 

انبه

انبه معمولاً در نواحی گرمسیری و خشك رشد می‌كنند و خشكی هوا مانع نفوذ قارچ‌ها و علف‌های هرز به این میوه می‌شود. علاوه بر این، انبه را قبل از خوردن به خوبی پوست می‌گیرند.

 

نخودفرنگی

نخودفرنگی در غلافی كه در آن پوشیده شده است، كاملاً محفوظ می‌ماند.

 

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین را قبل از فروش در دمای بالا عمل می‌آورند تا پوست آن ضخیم‌تر شود و از آسیب‌ها و بیماری‌ها محفوظ بماند.

 

مارچوبه

این گیاه بسیار سریع به بار می‌نشیند و حشرات فرصت كافی برای هجوم آوردن به آن ندارند.

 

كیوی

پوست كیوی به آن كمك می‌كند تا از خود در برابر آفت‌ها محافظت كند.

 

كلم

این میوه را اسپری می‌زنند، ولی لایه بیرونی كه مواد ضدآفت را جذب كرده قبل از فروش دور انداخته می‌شوند.

 

بادمجان

بادمجان سطح صاف و لیزی دارد و موادشیمیایی از سطح آن به سرعت جاری می‌شوند و روی آن نمی‌مانند.

 

طالبی

خربزه و طالبی را حتماً اسپری می‌زنند، ولی از آنجا كه به هنگام خوردن، لایه نسبتاً كلفتی از آنها دور ریخته می‌شود، پاكیزه و سالم هستند.

 

هندوانه

پوست بسیار كلفتی دارد كه از بخش‌های داخلی به خوبی محافظت می‌كند.

 

گریپ فروت

اكثر كشاورزان برای محافظت گریپ فروت از شر قارچ‌ها از اسپری ضدقارچ استفاده می‌كنند؛ اما این مواد روی سطح پوست آن می‌مانند و به داخل نفوذ نمی‌كنند.

 

 

برچسب ها: هندوانه، طالبی، گریپ فروت، مارچوبه، بادمجان، كلم، كیوی، سیب‌زمینی شیرین تعداد بازديد: 560 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز