Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 14:55

23
فروردین
سالم شروع كنید; سالم بمانید

سالم شروع كنید; سالم بمانید

تغذیه ی صحیح كودكان هم منجر به رشد سالم و طبیعی او شده و هم مبنای عادات غذایی درست را تشكیل می دهد كه خود عامل مهمی در پیشگیری از بروز چاقی و مشكلا ت سلا متی در آ‌ینده است

سالم شروع كنید; سالم بمانید

— چرا برای تغذیه ی نوپاها نیاز به راهنمایی وجود دارد؟

تغذیه ی صحیح كودكان هم منجر به رشد سالم و طبیعی او شده و هم مبنای عادات غذایی درست را تشكیل می دهد كه خود عامل مهمی در پیشگیری از بروز چاقی و مشكلا ت سلا متی در آ‌ینده است. نوپاها همانند نوزادان دارای نیازهای تغذیه  ای ویژه هستند. به همین لحاظ گروهی از متخصصین سلا مت و تغذیه كودكان با مروری بر منابع علمی، مجموعه ی راهنمایی های زیر را تهیه و منتشر كرده اند. این توصیه ها، جدیدترین پژوهش های علمی را نشان داده و روش های تغذیه كاربردی خصوصا برای نوپاهای كمتر از ۲۴ ماه را ارائه می دهند.

تحقیقات، ۵ زمینه ی كلیدی برای پاسخ به رایج ترین سوالا ت والدین و مراقبین نوپاها را ارائه می دهند:

۱-  نشانه های تكاملی: چگونه بفهمم فرزند من آ‌ماده ی مصرف غذاها و بافت های غذایی مختلف است؟

۲-چگونگی تغذیه: بهترین غذاها برای فرزندم چیست و چرا؟

۳-توصیه های زمان غذا دادن: چگونه می توانم به فرزندم در ایجاد عادات غذایی سالم و ماندگار كمک كنم؟

۴-نكات ایمنی: اصول ایمنی غذایی ویژه ی بچه ها و نوپاها چیست؟

۵-راهنمایی برای انجام فعالیت: چگونه می توانم به فرزندم برای بهره مند شدن از فواید حركت و فعالیت بدنی آ‌موزش دهم و در ایجاد و توسعه ی مهارت های حركتی به او كمک كنم؟


انتقال به دوران نوپایی

كودک شما در مدت زمان كوتاهی دارای رشد بسیاری بوده است. اكنون او چهار دست و پارفته، راه می رود و در مسیر خود هر چیز و در واقع همه چیز را می یابد. همچنین او در حال رسیدن به نقاط عطف جدید تغذیه ای است، ممكن است سعی در غذاخوردن مستقل داشته باشد و می خواهد شما نیازهایش را بدانید. دو سال اول زندگی فرزند شما زمان مهم و حساسی برای ترتیب دادن مراحلی است كه در نهایت به كودک شما می آ‌موزد چگونه می تواند در سراسر زندگی خود سالم غذا بخورد. این مقاله، توصیه های كاربردی غذا خوردن در مورد چه چیز، چه موقع و چگونگی غذا دادن به بچه ها و نوپاها را فراهم می سازد. به علا وه نیازهای انرژی، اندازه ی وعده ها و انتخاب های غذایی مورد نیاز وی نیز در اختیار شما قرار می گیرد. البته همان‌طور كه می دانید هر كس فرزند خود را بهتر می شناسد. بنابراین از این مجموعه به صورت انعطا ف پذیر و مطابق با نیازهای وی استفاده كنید.

نشانه های تكاملی

دو سال اول زندگی فرزند شما، زمان رشد چشمگیر اوست. كودک در هیچ مرحله ی دیگری از زندگی، دارای چنین تغییرات تكاملی قابل توجهی نخواهد بود. اما هر كودكی منحصربه فرد است; فرزند شما با سرعت مختص خودش تكامل می یابد. بنابراین دانستن نشانه های تكاملی او جهت شناخت آ‌مادگی وی برای بافت ها و طعم های غذایی جدید و همچنین برای كمک به او در ادامه ی توسعه ی مهارت های مربوط به غذا خوردن، مهم است.

— چگونگی تغذیه:

علا وه بر شیر مادر یا شیرخشک، كودک شما اكنون باید انواع غذاهای جامد را مصرف كند. از هر كدام از گروه های غذایی انتخاب كنید و از هر گروه تركیبی از انواع غذاها را به كودک خود بدهید. این امر باعث اطمینان از دریافت انواع مختلف مواد مغذی توسط كودک می شود.
با هر لقمه روی تغذیه ی كودک خود كار كنید. معده ی نوپای شما حدود اندازه ی كوچک اولیه ی خود است، بنابراین او نیازمند به وعده ها و میان وعده های كوچک اما غنی از مواد مغذی برای رشد و نمود خود می باشد. مراقب غذاهای پرانرژی اما فقیر از مواد مغذی باشید. این خوراكی ها مثل چیپس، كلوچه و نوشیدنی های شیرین جایی برای انتخاب های مغذی تر باقی نمی گذارند. بنابراین فقطگاهی از آ‌نها استفاده كنید و مراقب باشید هر روز مصرف نشوند.
از میان‌وعده‌ها استفاده كنید.

اگر به كودك نوپای خود علاوه بر وعده‌های اصلی غذایی، میان وعده‌های مغذی بدهید، می‌توانید مطمئن شوید كه او در حال دریافت رژیم غذایی متعادل، متناسب و سالمی است. سعی كنید برخی از میان‌وعده‌های زیر را امتحان كنید:
كراكر، غلات كامل و تكه‌های پنیر.

ماست یا شیر كامل.
تخم‌مرغ سفت و له شده.
كراكر گندم.
تكه‌های میوه.
سبزیجات تفت داده با كره و سس آرد حبوبات.
میان وعده‌های غله غنی شده با آهن مخصوص نوپاها.
مخلوط شیر و آب‌میوه یا پوره میوه.
پوره سیب مخلوط با كمی دارچین.
۵ وعده میوه و سبزی در روز را فراموش نكنید!
متخصصین تغذیه بر این باورند كه هر شخص از جمله كودكان نوپا باید روزانه ۵ وعده میوه و سبزی مصرف كنند; انتخاب طعم، رنگ و بافت‌های مختلف برای رژیم غذایی كودك اهمیت زیادی دارد. با دادن منظم انواع میوه‌ها و سبزیجات از هر گروه رنگی به كودك خود می‌توانید ذائقه او را پرورش دهید و انواع مواد مغذی به بدن او برسانید.ممكن است فكر كنید رساندن ۵ وعده روزانه از میوه و سبزیجات به كودك كار مشكلی است. اما وقتی دریابید هر وعده مخصوص نوپا فقط یك چهارم فنجان میوه یا سبزی یا یك دوم ظرف مخصوص غذای كودك است این كار واقعا آسان می‌شود. آب میوه نیز می‌تواند به عنوان یك وعده میوه كودك در نظر گرفته شود اما روزانه بیش از ۱۲۰ تا ۱۸۰ گرم آب میوه به او ندهید.
۵ ایده برای ۵ وعده در روز
• پوره میوه را با غلات مخلوط كنید تا تركیب مغذی‌تری حاصل شود.
• بیسكویت كراكر را داخل پوره میوه بزنید و به كودك بدهید.
• داخل كیك ساده را با پوره میوه یا تكه‌های میوه پر كنید یا روی آن را بپوشانید.
• به سس ماكارونی، هویج رنده شده نرم پخته اضافه كنید.
• نخود سبز پخته را با ماكارونی و پنیر مخلوط كنید.
روزانه یك رنگین‌كمان مطابق جدول زیر به او بخورانید*

برچسب ها: سبزیجات، تخم‌مرغ، پیشگیری از بروز چاقی تعداد بازديد: 494 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز