Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 12:41

17
اسفند
اهمیت وعده های غذایی

اهمیت وعده های غذایی

در چند شماره قبل مجله در مورد اهمیت صبحانه و تاثیر آ‌ن بر سلامت انسان صحبت شد و در این ارتباط، انواع صبحانه سنتی كشورمان مورد بررسی قرار گرفت.

اهمیت وعده های غذایی

 

در چند شماره قبل مجله در مورد اهمیت صبحانه و تاثیر آ‌ن بر سلامت انسان صحبت شد و در این ارتباط، انواع صبحانه سنتی كشورمان مورد بررسی قرار گرفت. در این مقاله اهمیت مصرف ناهار و شام و لزوم مصرف این دو وعده غذایی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

برخی از افراد به دلیل گرفتاری و مشغله زیاد از خوردن ناهار امتناع و یا به غذایی مختصر و ناكافی اكتفا می‌كنند. بعضی دیگر به خاطر پیشگیری یا مقابله با افزایش وزن و چاقی، وعده ناهار را از برنامه غذایی خود حذف می‌كنند و عده‌ای دیگر بر این باورند كه صرف ناهار موجب خواب‌آ‌لودگی و كاهش كارایی و نیز پری و احساس سنگینی در دستگاه گوارش می‌شود و به این علت از خوردن ناهار امتناع می‌ورزند. توجه داشته باشیم كه كار و مشغله زیاد نباید بهانه‌ای برای حذف وعده ناهار باشد و از این وعده مهم غذایی صرف‌نظر شود. با برنامه‌ریزی دقیق و منظم می‌توان وقت مناسبی را در روز به خوردن ناهار اختصاص داد و از خواص این وعده غذایی استفاده نمود.

كسانی كه برای پیشگیری از افزایش وزن و چاقی از مصرف ناهار امتناع می‌ورزند چنانچه غذایی كم‌كالری و حاوی مواد مغذی برای خود تهیه كنند، در معرض چاقی قرار نخواهند گرفت و نیازهای تغذیه‌ای خود را نیز به میزان لازم و كافی دریافت خواهند كرد.

افرادی كه پس از صرف ناهار احساس سنگینی و ناراحتی در دستگاه گوارش می‌كنند و یا دچار خواب‌آ‌لودگی و رخوت و سستی می‌شوند، توجه داشته باشند كه مصرف غذاهای چرب و سرخ‌كرده و موادی كه هضم مشكلی دارند، چون به مدت طولانی در معده می‌مانند و دیرهضم می‌شوند، ایجاد سنگینی و پری در دستگاه گوارش كرده و موجب خواب‌آ‌لودگی و رخوت می‌گردند. همچنین، غذاهای شیرین كه در تهیه آ‌نها قند و شكر به كار رفته است، قندشان به سرعت جذب خون می‌شود و احساس سیری زودهنگام به انسان دست می‌دهد و پس از مدت كوتاهی انسولین ترشح شده و قندخون كاهش می‌یابد و شخص احساس گرسنگی می‌كند. بنابراین، تركیب و مواد تشكیل‌دهنده غذا در تندرستی و احساس سلامت و شادابی شخص تاثیر مهمی دارد.

به خاطر داشته باشید كه وعده ناهار نیز مانند سایر وعده‌های اصلی غذایی اهمیت زیادی دارد و نباید آ‌ن را از برنامه غذایی روزانه حذف نمود. حذف وعده ناهار به علت آ‌نكه معده انسان به مدت طولانی خالی از غذا می‌ماند، می‌تواند موجب افت قندخون شود و عوارضی از قبیل خستگی، احساس ضعف و سستی، عصبانیت و پرخاشگری، افسردگی، سردرد، سرگیجه و یكسری اختلالات دیگر ایجاد كند. از مضرات دیگر نخوردن ناهار آ‌ن است كه معمولا انسان به میان‌وعده‌های چرب و شیرین و اكثرا فاقد ارزش تغذیه‌ای پناه می‌برد كه این فرم تغذیه علاوه بر آ‌نكه قادر نیست نیازهای تغذیه‌ای انسان را تامین نماید، انسان را به سوءتغذیه ناشی از پرخوری و مصرف مواد مضر مبتلا می‌كند. عدم مصرف ناهار به جز در ماه رمضان كه به علت روزه‌داری حذف می‌گردد،

برچسب ها: خستگی، افزایش وزن، وعده های غذایی، كم‌كالری تعداد بازديد: 722 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز