Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 09:30

30
خرداد
سایه روشن‌های زولبیا بامیه (1)

سایه روشن‌های زولبیا بامیه (1)

مصرف بی‌رویه زولبیا و بامیه که در این ماه مبارک مرسوم می‌باشد، از جمله مواردی است که سلامت روزه داران را به خطر می‌اندازد.

پگاه محمدزاده؛ کارشناس صنایع غذایی؛ کنترل کیفیت

 

 

 

زولبیا و بامیه از شیرینی‌های سنتی ایرانیان است که مصرف آن در ماه مبارک رمضان متداول می‌باشد. این شیرینی بیشتر در سفره‌های افطار و یا حتی در سحری به عنوان یک دسر به مصرف می‌رسد.

همانطور که در دین اسلام توصیه شده، از فواید روزه‌داری سوخت بافت چربی‌ها، تناسب وزن، بهبود وضعیت گوارش، دفع سموم از بدن و ... می‌باشد و این میسر نمی‌شود مگر با مصرف مواد غذایی سالم در هنگام افطار و سحری.

مصرف بی‌رویه زولبیا و بامیه که در این ماه مبارک مرسوم می‌باشد، از جمله مواردی است که سلامت روزه داران را به خطر می‌اندازد.

خواص زولبیا و بامیه

تنها خاصیتی که می‌توان در مورد این شیرینی خوش طعم اشاره کرد، این است که به دلیل قند و چربی بالا دارای کالری بسیار بالایی می‌باشد.

معایب زولبیا و بامیه

اگر این شیرینی در شرایط بهداشتی تهیه گردد و در حد متعادل مصرف شود، مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی متأسفانه مصرف بالا و روزانه آن در سفره‌های رنگین ماه مبارک رمضان نه تنها برای روزه‌داران مفید نمی‌باشد، بلکه حتی سبب بروز مشكلات متعددی چون بیماری‌های گوارشی، قلبی - عروقی و حتی سرطان می‌شود.

اگر در پخت آن از روغن نباتی جامد استفاده شود، در طی فرایند اسید چرب غیرعادی (اسید چرب ترانس) تشکیل می‌شود. این نوع اسید چرب برای سلامتی خصوصاً افرادی که در معرض بیماری‌های قلبی - عروقی و سرطان هستند، بسیار مضر می‌باشد.

همچنین به دلیل اینکه در طبخ این نوع شیرینی از شیره یا شکر زیاد استفاده می‌شود، چاقی و اضافه وزن ایجاد خواهد شد و همینطور بیماران دیابتی (مرض قند) باید در خوردن آن احتیاط لازم را نمایند.

مصرف زیاد این محصول در افرادی که دچار بیماری‌های گوارشی هستند، موجب تشدید علایم و ترش شدن معده می‌گردد. چربی موجود در این شیرینی نیز سبب کندی تخلیه معده می‌شود.

به دلیل اینکه در اکثر موارد از روغن چندین بار به طور مکرر برای سرخ کردن استفاده می‌شود، اثرات سرطانزایی آن به خصوص برای سرطان لوزالمعده و روده باریک ثابت شده است.

مصرف زولبیا و بامیه در سحری

 به علت شیرینی بالا در مصرف زولبیا و بامیه در وعده سحری خودداری كنید، چرا که قند خون به سرعت بالا می‌رود و بعد یكباره كاهش می‌یابد و فرد در ساعات اولیه روز احساس گرسنگی خواهد کرد و در واقع گرسنگی زود رس رخ می‌دهد.

مصرف زولبیا و بامیه در وعده افطار

این شیرینی به دلیل داشتن کالری زیاد، باعث سیری زودرس، کاهش اشتها و در نتیجه حذف وعده اصلی غذا می‌شود. پس مواد مغذی لازم برای بدن در فرد روزه دار تأمین نخواهد شد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- سایه روشن‌های زولبیا بامیه- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواص بامیه، بامیه، زولبیا، خواص زولبیا، شیرینی زولبیا، معایب زولبیا، معایب بامیه، روزه داران، بامیه در سحری، زولبیا در افطار تعداد بازديد: 762 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز