Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 11:48

2
اسفند
تغذیه و زندگی جاودان

تغذیه و زندگی جاودان

سیب سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی از قبیل کورستین و همچنین حاوی فیبرهای قابل حل مانند پکتین می‌باشد. کورستین از ابتلا به سرطان و لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و پکتین نیز میزان کلسترول خون را پایین آورده و سموم سرطان‌زا را دفع می‌کند.

آسیه محمدزاده؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

 

با خوردن بعضی مواد غذایی می‌توانید به طول عمرتان بیفزایید. این مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد شیمیایی ویژه‌ای هستند که با بسیاری از بیماری‌های کشنده مقابله می‌کنند. در این جا به تعدادی از این مواد اشاره می‌کنیم.

سیب
سیب سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی از قبیل کورستین و همچنین حاوی فیبرهای قابل حل مانند پکتین می‌باشد. کورستین از ابتلا به سرطان و لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و پکتین نیز میزان کلسترول خون را پایین آورده و سموم سرطان‌زا را دفع 
می‌کند.

موز
موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم، منیزیم و فلیت است. پتاسیم از بالا رفتن فشار خون جلوگیری کرده و احتمال سکته را كاهش می‌دهد. فلیت نیز به رشد صحیح بافت‌ها کمک کرده و از ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان جلوگیری می‌کند.

تخم مرغ
تخم مرغ حاوی مقدار قابل توجهی کولین، پروتئین، کاروتینوئید و زآکسانتین می‌باشد. فایده عمر طولانی چیست اگر حتی نتوانید به یاد بیاورید که دندان مصنوعی تان را کجا گذاشته‌اید؟ کولین موجود در تخم مرغ به حفظ حافظه در زمان پیری کمک می‌کند. کاروتینوئید نیز مانع ابتلا به بیماری‌های چشمی مربوط به پیری، مانند آب مروارید می‌شود. تخم مرغ را می‌توانید به صورت آبپز یا نیمرو مصرف كنید؛ فقط به یاد داشته باشید که پختن آن با مقدار زیادی کره یا روغن ضرر دارد.

سیر
سیر هم حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. این ماده غذایی از لخته شدن خون جلوگیری کرده و خطر سکته را کاهش می‌دهد؛ همچنین با از بین بردن سلول‌های سرطانی باعث افزایش طول عمر می‌شود. بهتر است سیر به صورت خام مصرف شود. می‌توانید آن را خرد کرده و به محتویات سالادتان اضافه كنید.

لوبیا قرمز
لوبیا قرمز حاوی مقدار زیادی فیبر محلول می‌باشد كه به حفظ سلامتی دستگاه گوارش کمک می‌کند و در نتیجه از ابتلا به دیابت و سرطان روده جلوگیری می‌کند. همچنین فیبر محلول باعث كاهش میزان کلسترول و قند خون می شود. هم لوبیای خشک و هم لوبیای کنسروشده این اثرات مفید را بر روی سلامتی دارند.

گردو
گردو حاوی مقدار قابل توجهی اسید چرب امگا۳ است. اسید چرب امگا ۳ از لخته شدن خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی جلوگیری می‌کند. همچنین می‌تواند از ابتلا به افسردگی و ورم مفاصل نیز پیشگیری كند. بهتر است گردو به صورت تازه استفاده شود. گردو تا دو هفته بعد از بیرون آمدن از پوست، تا حدودی تازگی خود را حفظ می‌کند؛ به شرط اینکه در جای خشک و خنک نگهداری شود. از گردو می‌توان برای تزئین روی سالاد هم استفاده کرد.

سویا
سویا حاوی هورمون گیاهی ایزوفلاون می‌باشد .این ماده غذایی باعث كاهش میزان LDL (كلسترول بد) و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی می شود.

انگور قرمز
انگور قرمز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی کاتچین و نوعی پلی فنل به نام رسیراترول می‌باشد. کاتچین رادیکال‌های آزاد را از بین برده و از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند. پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که رسیراترول میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد و مانع پیشرفت سرطان پوست و سایر سرطان‌ها می‌شود. نوشیدن یک یا دو لیوان آب انگور در روز برای این منظور کافی است. مصرف بیشتر از این میزان می‌تواند اثرات خوب این ماده را از بین ببرد.

اسفناج
اسفناج یکی از سالم ترین سبزیجات است كه حاوی اسید فولیك و ویتامین‌های آنتی اكسیدان (بتاكاروتن و ویتامین C) می‌باشد. مصرف اسفناج از ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی - عروقی و اختلالات مغزی جلوگیری می‌كند.

رازیانه
رازیانه که جزء سبزیجات ایتالیایی است، حاوی بتاكاروتن، کلسیم، پتاسیم و آهن می‌باشد. این گیاه مشکلات گوارشی را برطرف كرده و باعث حفظ سلامت پوست و ناخن و جلوگیری از خستگی می‌شود. رازیانه را می‌توان به صورت خام، بخارپز یا تفت داده مصرف نمود.

چای سبز و سیاه
مطالعات نشان داده‌اند که مصرف چای سبز و سیاه باعث كاهش خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی - عروقی و سکته می‌شود. روزانه 1 یا 2 فنجان چای تازه‌دم مصرف كنید. چای كیسه‌ای خاصیت چای تازه‌دم را ندارد.

منع مصرف نوشابه (حتی رژیمی)
دانشمندان بوستون دریافته‌اند که نوشیدن روزانه نوشابه معمولی یا رژیمی خطر ابتلا به سندرم متابولیک، افزایش فشارخون، چربی خون و قند خون و چربی اضافه دور کمر را افزایش می‌دهد و ابتلا به این سندرم نیز احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت را دو برابر می‌کند. این عوارض بیشتر به خاطر ماده افزودنی نوشابه است که برای تغییر رنگ به آن اضافه می‌شود.

استاد داروسازی دانشگاه پزشکی بوستون و پژوهشگر این مطالعات می‌گوید: دانشمندان معتقدند مصرف‌کنندگان نوشابه، مرتب حس چشایی خود را در معرض شیرینی‌های طبیعی یا مصنوعی قرار می‌دهند و خود را نسبت به طلب غذاهای شیرین شرطی می‌کنند که این باعث اضافه وزن می‌شود.

محدودیت مصرف گوشت قرمز 
مصرف یک کف دست گوشت قرمز مشکلی به وجود نمی‌آورد، ولی بر اساس گزارش موسسه تحقیقات سرطان آمریكا، مصرف بیش از 500 گرم گوشت قرمز در هفته احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را بالا می‌برد. همچنین كبابی كردن، تنوری كردن و برشته كردن گوشت، خطر ابتلا به سرطان را به شدت افزایش می‌دهد. مصرف سوسیس و كالباس، علاوه بر افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، احتمال ابتلا به سرطان معده را نیز افزایش می‌دهد كه به علت وجود مواد نگهدارنده مانند نیترات‌ها در سوسیس و كالباس است.

محدودیت انرژی دریافتی
بر اساس نتایج بسیاری از مطالعات، رژیم غذایی حاوی انرژی پایین باعث افزایش طول عمر می‌شود. ‌این تاثیر تاكنون روی موش‌ها و بسیاری دیگر از موجودات زنده از جمله انسان به اثبات رسیده، اما مكانیسم مولكولی كه تغذیه و زنده ماندن را به هم مرتبط می‌كند، هنوز به طور كامل مشخص نشده است.

 

برچسب ها: مواد غذایی سالم، تغذیه و طول عمر، تغذیه و افزایش طول عمر، محدودیت مصرف گوشت قرمز، محدودیت انرژی دریافتی تعداد بازديد: 615 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز