Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 07:41

28
فروردین
تغذيه و سردرد (2)

تغذيه و سردرد (2)

زنجبیل تازه یا خشك شده و پودر گردیده به مقدار یك سوم قاشق چایخوری را در آب حل كرده و چهار بار در روز به محض بروز اولین علائم آغاز میگرن یا سردرد میل نمایید.

 

- مواد حاوی كافئین (قهوه، چای و انواع كوكاكولا)

- مواد غذایی حاوی نیترات و نیتریت، انواع كالباس و سوسیس و غذاهای حاوی این فرآورده‌ها مثل ساندویچ، پیتزا، هات‌داگ و برگرها

اگر شما یا یكی از بستگان نزدیك، به سردردهای مزمن یا میگرن مبتلا هستید، بهتر است فهرستی از غذاهایی كه در اثر مصرف آنها بر شدت، حدت یا دفعات ابتلا به سردردهای معمولی یا میگرنی افزوده می‌شود، تهیه نمایید و با حذف و یا جایگزینی آنها با مواد غذایی دیگر، اثر تحریكی و تشدید بیماری را از خود دور سازید و به مدت 2 هفته این پرهیز را ادامه بدهید. اگر نتیجه‌بخش شد، برای همیشه آنها را با مواد مشابه بی‌ضررتر جایگزین سازید.

در نظر داشته باشید كه اثر بعضی از غذاهای مصرفی فورا ظاهر نمی‌شود. گاهی 24 ساعت بعد از میل كردن یا دیرتر، اثرات مواد میل شده می‌‌تواند بروز نموده و مشاهده گردد.

مواد غذایی و مكمل‌های مفید برای پیشگیری و تعدیل‌ سردردها

الف- به مدت شش یا هفت هفته از كپسول‌های روغن ماهی فاقد متیل مركوری استفاده فرمایید.

ب- روغن‌های اشباع شده حیوانی و گیاهی را محدود و حذف نموده و به جای آن از روغن‌های مایع حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده استفاده فرمایید (غیر از روغن‌های جوانه ذرت و تخم آفتابگردان).

ج- زنجبیل تازه یا خشك شده و پودر گردیده به مقدار یك سوم قاشق چایخوری را در آب حل كرده و چهار بار در روز به محض بروز اولین علائم آغاز میگرن یا سردرد میل نمایید. به این ترتیب، نه تنها از شدت گرفتن درد جلوگیری خواهد شد، بلكه به برطرف نمودن دل به‌هم خوردگی آغاز شده و تبدیل آن به حال تهوع و عق زدن كمك می‌كند.

اما در مورد زنجبیل تازه كه مدتی است در همه شهرهای بزرگ عرضه می‌گردد و همه افرادی كه حساسیت به این گیاه ندارند از آن به صورت چاشنی با سالاد یا خوراكی‌های مورد علاقه روزمره استفاده می‌نمایند، باید گفت كه این گیاه عملكردهای مفیدی را در سیستم‌های مختلف بدن ما به انجام می‌رساند و به تعدیل و تسكین عوارض بیماری در افرادی كه پیوسته دچار میگرن می‌شوند كمك می‌كند.

یادآوری مجدد

1- ضمن رعایت تعادل، تنوع و تناسب در تغذیه روزمره خود و رعایت تبعیت از ساعت بیولوژیكی بدن كه با طلوع و غروب آفتاب عملكردها را تنظیم می‌كند و هورمون‌های خاصی را بعد از طلوع و غروب آفتاب برای فعل و انفعالات متفاوت فعال می‌سازد، كمتر به شب زنده‌داری و دیرتر از ساعت ده، یازده شب خوابیدن و عدم بیداری در صبحگاهان قبل طلوع آفتاب بپردازید.

دیرتر از خواب برخاستن و حذف صبحانه و میان‌وعده روز و عدم تحرك پیش از ظهر، عوارض بی‌شماری را در زمان حال و آینده افراد رقم می‌زند.

2- با كشف ناسازگاری‌های احتمالی در بین مواد مصرفی روزمره خود، فعلا در مورد گنجانیدن و مصرف مواد غذایی نام برده شده در زیر امساك نمایید:

الف- قندهای مصنوعی ساخارین یا آسپارتام و مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و دسرهای حاوی این دو ماده.

ب- فرآورده‌های گوشتی حاوی نیترات و نیتریت مثل سوسیس و كالباس، همبرگرهای حاضری، ماهی و گوشت‌های دودی شده.

ج- نوشیدنی‌های حاوی كافئین مانند انواع نوشابه‌های خانواده كولا و قهوه.

د- دسرهای حاوی خامه، شكلات، قهوه، رنگ‌ها و قندهای مصنوعی.

ه- بادام زمینی، فندق و پنیرهای تخمیر شده حاوی تیرامین.

و- شیر، ماست و فرآورده‌های لبنی، مخصوصا برای افرادی كه زمینه حساسیت به یكی از تركیبات شیر دارند.

ز- مركبات مانند پرتقال، لیموترش یا لیموشیرین، گریپ فروت، آناناس، موز، آلوی سیاه، آبمیوه‌های حاضری، خرمای تازه، انجیر و كشمش.

ح- بعضی از مواد گیاهی، لوبیای سفید، آواكادو.

ط- كلیه مواد غذایی و فرآورده‌های حاوی مونوسدیم گلوتامات، فنیل‌اتیل‌آمین، كافئین و غیره.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- تغذيه و سردرد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: زنجبیل، پیشگیری از سردرد، سردردهای مزمن، تعدیل سردردها، مواد مفید برای سردرد، علائم سردرد میگرنی، تسکین سردرد تعداد بازديد: 533 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز